• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם מרן הרב עובדיא התיר ללכת עם שיער פתוח לרווקות? ומה סיבת ההתר?

AEE

New member
שלום לרב
בויקפדיה מופיע שהרב התיר לרווקות ללכת עם שיער פתוח
מצורף קישור,
האם זה נכון? ובמידה וכן היום רוב ככול בנות יעקב יודעות שזה גבול אדום ואפילו בשידוכים זה במקרים רבים הורס,
אז איך כתוב ''שאפי' אצל החרדים לדבר ה' הבתולות הולכות בפירוע ראש ובשערות סתורות. ''
אשמח לסדר.

תודה רבה
https://www.hamichlol.org.il/רבי_עובדיה_יוסף
 
ב"ה
שלום וברכה,

ויקיפדיה עם כל התועלת שיכולה להביא במצבים מסויימים, אולם אינה מקור ראוי כלל לעמוד דרכה על דעתם של חכמי הדורות מלאכי אלקים, ובפרט על קווי יסוד של רוח הנהגתם ודרכי פסיקתם, שהם מן העניינים הדקים והרגישים, שאפילו החכמים הגדולים כשעוסקים בהגדרתם עושים זאת בזהירות יתירה, ובהסתייגות מלהגדיר בחדות ובקביעה חד משמעית. ואני אישית כמה פעמים שמעתי פה אל פה ממרן הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א כמה לא נוח לו בהגדרות מעין ההגדרות החמורות שכעת ראיתי בויקיפדיה שציינת אליה, בדרכו של מרן ראש כל בני הגולה, אביר הרועים, רבנו עובדיה יוסף זיע"א.

ובעיקר דעתו של מרן רבנו הגדול זיע"א לילך בשערות סתורות לרווקות, לא חידש בזה שום דין לא לקולא ולא לחומרא, רק הביא שהמגן אברהם כתב לאסור על הפנויות לילך בשערות שהן סתורות מקליעתן, ושלעומתו המחצית השקל, המגן גיבורים, והשבות יעקב, הביאו שהמנהג פשוט שהבתולות הולכות בשערות סתורות, ושכן מוכח מהשטה מקובצת להתיר בבתולות, והוסיף מרן זיע"א שכן הוא המנהג גם אצל החרדים לדבר ה', והיינו באותו אופן שעליו דברו גדולי הפוסקים הנזכרים. ואגב כל זה לא כתב לענין הלכה זו כלל, (כפי שהציגו שם שכאילו בא לחדש היתר וקולא בכחא דהיתרא, והוא שיבוש גדול של החוקרים שם), אלא הכין את הרקע לעיקר נידונו שם לגבי גרושה שצריכה לחבוש פאה נכרית ע"מ שלא תקפח פרנסתה, ע"ש.

והנה ללכת בסגנון שנקרא היום "שער פזור" זה בודאי יש בו מדרכי הפריצות, ולפחות בדורנו אנו שבנות ישראל הכשרות נזהרים בזה כמה שאפשר. וכמו שכתבת שזה גבול אדום ויכול להרוס בשידוכים. ולכן בודאי יש לומר שדברי גדולי הפוסקים הנזכרים, המחצית השקל, המגן גיבורים, השבות יעקב, והיביע אומר, שכתבו שכן המנהג פשוט נאמרו כנראה על כגון תספורת "קרה", שהיא עד הצואר וכדומה, שאינה מגיעה למצב של "פזור", ולכן אין בה מנהג נגד הצניעות, ואף בזה המגן אברהם אסר, ובזה כתבו שהמנהג להקל. (או שמא בזמנם נהגו להקל אף בפזור והיום השתנו הגבולות בזה, אולם זה קצת יותר קשה לקבל בסברא, וברוך היודע).

אבל עכ"פ למעשה בודאי אינו נכון מה שהציגו שם בדעת מרן הרב עובדיה זצ"ל שכאילו היום לדעתו יש לילך לכתחילה בשיער פזור, והבן זה היטב. וכלך מדרך זו.

ואם רצונך לעמוד על דעתו ודרכו של מי שגדול מרן אביר הרועים זיע"א כראוי, תתמיד בספרי הילקוט יוסף על הסדר, ובספר אגרת לבן תורה, ותתמיד בצפיה בשיעורו השבועי של מרן הראש"ל שליט"א בלוין בכל מוצאי שבת, ובזה דרכך בטוחה בבירור ופריחה בדרכו ומשנתו השלימה של מרן רבנו הגדול זצוק"ל, זכותו תגן עלינו אמן.

בברכה רבה
 
תודה רבה!

זה המכלול ולא ויקפדיה שהם אנשים משלנו
אולי כדאי להעביר להם את הדברים האלו לעריכה.

באופן כללי,
אני נקבה ולא יודעת איך משנים את זה לשאלות הבאות.
מכירה את המערכת פה דרך פרוג ואין שינוי משתמש כמו שם.
 
ב"ה
זה בסדר גמור, במקום אגרת לבן תורה, תקראי בספר "באשר תלך" על הרבנית מרגלית זכרונה לברכה, ותקבלי השקפות ישרות ודרך חיים. וכן תתמידי בספר היקר "אוצר דינים לאשה ולבת", עם המקורות העיקריים. וכן תלמדי בספר המחולק ללימוד יומי של שנה שלימה שמסיימים כל ההלכות, שאפשר להשיג כאן במערכת אצל המנהל. ותזכי בעזרת ה' לגדל ולהפריח בית של אמונה ודעת, בית של תורה ויראת שמים טהורה, מתוך השקפות ישרות ונכונות, וקיום המצוות כהלכתן.

נ.ב. לגבי המכלל איני מבין בזה, ואם יש בידכם להועיל ולהציל, אדרבא, ותבורכו מפי עליון.

בברכה רבה
 
שאלה לרב שמעון ללוש .
ראיתי תמונה של הרבנית מרגלית בזמן צעירותה עם רבינו עובדיה יוסף זצ"ל והיתה קצת מגולת ראש(ואני חושב שאפילו לא היה 2 אצבעות).
האם יש הסבר לכך.
 
עוד שאלה בדין מה שהביא והקל הרב עובדיה בענין 2 אצבעות בכיסוי הראש ראיתי את תשובת הצמח צדק שדחה את מהר"ם אלשקר וא"כ איך אפשר לפסוק כמוהו בדין שהוא כנראה "דת יהודית".
 
עוד רציתי לשאול מה דעת הרב עובדיה לענין לבוש השאל והרדיד שהרבה נשים צנועות מחמירות על עצמם בימינו ומחזירות לבוש זה כמו שהיה פעם .
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון