מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וישב בה עד מות הכהן הגדול (לה כה)
יש לעיין ברוצח בשוגג, שהוא יוצא מעיר מקלט במיתת כהן גדול, ויכול לשוב לביתו, האם מברך על מיתת כהן גדול הטוב והמטיב, כמו שמברך אדם שמת אביו והניח לו ירושה, שהרי במיתת הכהן גדול יש לרוצח טובה גדולה שחוזר לביתו.
ובספר דרך שיחה הביא בשם מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל שאינו מברך, שאין שייך ברכה על מיתה של אדם, וכשמת אביו הברכה היא על הירושה והמיתה היא רק היכי תמצי שתהיה לו הירושה, אולם בכהן גדול המיתה היא המוציאה אותו ולא שייך ברכה על מיתה, עכ"ד. וחילוק זה צריך ביאור, שגם כאן השמחה היא על היציאה והחזרה לביתו, ומיתת הכהן גדול היא רק היכי תמצי. ונראה דהביאור הוא, דמיתת אביו שייך שימות ולא יהיה לו שום נכסים ולא יוריש לבנו, א"כ ההודאה היא על כך שהיו לאביו נכסים, ולא על המיתה. אבל מיתת כהן גדול בהכרח מוציאה את הרוצח, א"כ ההודאה היא על כך שמת הכהן גדול, ועל זה אין מברכים.
אך בלאו הכי עיקר הנידון מחודש, דבפשטות הטוב והמטיב מברכים רק על דבר חדש ששמח בו, ולא על מניעת צער, כגון יוצא מבית האסורים וכדומה.
וישב בה עד מות הכהן הגדול (לה כה)
יש לעיין ברוצח בשוגג, שהוא יוצא מעיר מקלט במיתת כהן גדול, ויכול לשוב לביתו, האם מברך על מיתת כהן גדול הטוב והמטיב, כמו שמברך אדם שמת אביו והניח לו ירושה, שהרי במיתת הכהן גדול יש לרוצח טובה גדולה שחוזר לביתו.
ובספר דרך שיחה הביא בשם מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל שאינו מברך, שאין שייך ברכה על מיתה של אדם, וכשמת אביו הברכה היא על הירושה והמיתה היא רק היכי תמצי שתהיה לו הירושה, אולם בכהן גדול המיתה היא המוציאה אותו ולא שייך ברכה על מיתה, עכ"ד. וחילוק זה צריך ביאור, שגם כאן השמחה היא על היציאה והחזרה לביתו, ומיתת הכהן גדול היא רק היכי תמצי. ונראה דהביאור הוא, דמיתת אביו שייך שימות ולא יהיה לו שום נכסים ולא יוריש לבנו, א"כ ההודאה היא על כך שהיו לאביו נכסים, ולא על המיתה. אבל מיתת כהן גדול בהכרח מוציאה את הרוצח, א"כ ההודאה היא על כך שמת הכהן גדול, ועל זה אין מברכים.
אך בלאו הכי עיקר הנידון מחודש, דבפשטות הטוב והמטיב מברכים רק על דבר חדש ששמח בו, ולא על מניעת צער, כגון יוצא מבית האסורים וכדומה.