• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הבדל בין לוחות שנה זמן ר"ת [תורני]

מעלות וזמניות לא אותו הדבר?
כי תמיד ההבדל בין ר"ת מעלות של עתים לבינה ולבין זמניות של אור החיים הוא שאור החיים מאוחר בכמה דקות

מחילה, הוא מביא הרבה דעות
במיוחד שמביאים לאורך כל הלוח שיטה של פוסק אחד כש"כ הרב בריסק שכמובן היה ת"ח עצום מגדולי הדור
אבל שיטה כזו היא מוזרה, משום שאם כן תכתוב גם שיטות הרב אלישיב, והרב וואזנר, והגרש"ז והבבא סאלי....
 
מחילה, הוא מביא הרבה דעות, אבל את מה שנהגו בכל קהילות עדות המזרח ע"פ רוב ככל גדולי האחרונים, צורת חישוב עלות השחר זמן ר"ת ועוד ע"פ שעה זמנית, הוא לא מביא.
אין הסבר אחר לזה, חוץ מזלזול.. אני מבין יותר מהם, עד היום כולם טעו, עד שבאתי וחקרתי וגילתי שחישוב ע" מעלות זה הנכון, וכל גדול האחרונים עד היום טעו
אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות.
כבודו מוזמן לעשות בתים מעוגלים לתפילין כזמן רבותינו הפוסקים הקדמונים...
 
עדיין לא ברור מה זה מעלות?
בקצרה:
מעלות, דהיינו מדרגות, השמים מחולקים ל360 מעלות ממזרח למערב, ובכל 24 שעות, השמש מקיפה את כדור הארץ, בכל שעה 15 מעלות, ובארבע דקות מעלה אחת. וכשרוצים למקם את השמש היכן היא נמצאת, אומרים את זה לפי מעלות. וכך גם אפשר לדעת את שינוי הזריחה בכל מקום, כי כל מעלה שינוי, הזריחה מתאחרת ב4 דקות.
שבודקים ביום הבינוני את הזמנים, ובודקים היכן השמש נמצאת מתחת לאופק, וכך מחשבים במשך כל השנה, בכל יום, היכן השמש נמצאת באותה מעלה. לדוגמא, בארץ ישראל ביומי ניסן ותשרי, אחרי 72 דקות מהשקיעה, השמש נמצאת כ16 מעלות מתחת לאופק, לכך צריך לבדוק תמיד מתי השמש מגיעה לכ16 מעלות תחת האופק, ואותם כוכבים שרואים בזמן זה, זה צאת הכוכבים של רבינו תם.
 
בקיץ אור החיים מאוחר יותר
ובחורף הוא מוקדם יותר
מכיון שבקיץ שעה זמנית היא עד 70 דקות, וממילא שעה וחומש הוא 84 דקות שלנו (שזה 12 דקות יותר משעה וחומש רגילה), ואילו בחורף שעה זמנית היא עד 50 דקות, וממילא שעה וחומש הוא 60 דקות שלנו (שזה 12 דקות פחות משעה וחומש רגילה).
 
מחילה, הוא מביא הרבה דעות, אבל את מה שנהגו בכל קהילות עדות המזרח ע"פ רוב ככל גדולי האחרונים, צורת חישוב עלות השחר זמן ר"ת ועוד ע"פ שעה זמנית, הוא לא מביא.
אין הסבר אחר לזה, חוץ מזלזול.. אני מבין יותר מהם, עד היום כולם טעו, עד שבאתי וחקרתי וגילתי שחישוב ע" מעלות זה הנכון, וכל גדול האחרונים עד היום
לפני שהמציאו את השעונים נהגו ע''פ מעלות, כיון שלא ידעו לחשב את הדקות בדיוק, והיו מחשבים לפי ראות 3 כוכבים או הכסיף המערב וכדו' כמובאר בגמ' שבת לה. ובשו''ע סימן רל'ה וסימן רצ'ג
ושיטת ''מעלות'' היא לפי כמות האור, אבל לחשב לפי שעות 'זמניות' לכאו' זה נגד המציאות ונגד גמרות מפורשות, ואפשר ליישב ואכמ''ל...
איפה כתוב בשו''ע שצריך לחשב את עה''ש וצה''כ לפי שעות זמניות??
בשו''ע שלנו בסימן רצ'ג ורל'ה ועוד, כתוב שראיית הכוכבים קובעת (שאל''כ היה צריך מרן השו''ע לכתוב שזמן צאת שבת הוא ד' מילין זמניות אחר השקיעה)
וזה לא סותר מה שהוא כתב ברס''א לילך לפי ד' מילין, כי ד' מילין הוא זמן שיוצאים הכוכבים בימים רגילים, אבל יש ימים בשנה שזה מתאחר מעבר ל72 דק'
רק הערה: לכאו' ד' מילין זה שיעור הליכה של אדם, ומעולם לא מצינו שההליכה מתשנית בין הקיץ לחורף, ואם נלך לפי ד' מילין זמניות בעה''ש וצה''כ, צריך להיות הדין כן גם לענין חמץ שיהיה 18 דק' זמניות, וגם לעין 'אשר יצר' לפי הרשב''א שאפשר לברך עד פרסה, וגם לענין תפילת הדרך - וזאת לא שמענו...
לכאו' זה צריך להיות דעת בעל הלוח הנ''ל, ויש לו הרבה סימוכין בהלכה, גם אם אולי זה לא מוסכם אליבא דכו''ע...
 

קבצים מצורפים

  • הסכמת-הרב-יצחק-יוסף-לזמני-רצון-עתים-לבינה.pdf
    2 MB · צפיות: 11
בלוח הנ''ל, הזמנים משתנים לפי האזורים - לא בכל עיר הוא כותב אותם שיטות, לדוגמא יש ערים שפלג המנחה של הבא''ח הוא לפי 72 דק' ויש ערים שחישב לפי 90 דק' כהוראת רבני העיר או כמנהג המקום
לדגומא בירושלים זמן ק''ש של המג''א לפי הבא''ח מחושב לפי עה''ש ד90 דק' וצה''כ ד27 דק' (כך דעת הבא''ח עיין בא''ח שנה ראשונה פר' פקודי) ואילו במודיעין עילית חישב לפי עה''ש ד72 דק' וצה''כ ד14 דק' (כדעת האול''צ)
וכן בירושלים חישב זמן ציצית ותפילין שעה לפני הנץ כשיטת כף החיים, ואילו במודיעין עילית חישב 45 דק' בלבד לפני הנץ כהוראת רבני העיר...
אם היו רוצים היו יכולים להזמין אצליהם לוחות לפי שיטת מרן הגרע''י כמו שתוכלו לראות שם באתר, אבל מסתמא לא צריכים יש כבר את ה'אור החיים'...
 
ידעו לשער שעות זמניות, הנה לך דוג':
שלחן ערוך - אורח חיים הגה: וּמְשַׁעֲרִינָן ( שָׁעוֹת אֵלּוּ לְפִי עִנְיַן הַיּוֹם, וְאַף אִם הַיּוֹם אָרֹךְ מְשַׁעֲרִינַן לְי''ב שָׁעוֹת וְהֵם נִקְרָאִים שָׁעוֹת זְמַנִּיּוֹת, וְכֵן כָּל מָקוֹם שֶׁשִּׁעֲרוּ חֲכָמִים בְּשָׁעוֹת, מְשַׁעֲרִינַן לְשָׁעוֹת אֵלּוּ (רַמְבַּ''ם בְּפי' הַמִּשְׁנָה בְּפ''ק דִּבְרָכוֹת),

וכפי מה שידוע לי, מרן שליט"א התחרט על ההסכמה הנ"ל.
 
ידעו לשער שעות זמניות, הנה לך דוג':
שלחן ערוך - אורח חיים הגה: וּמְשַׁעֲרִינָן ( שָׁעוֹת אֵלּוּ לְפִי עִנְיַן הַיּוֹם, וְאַף אִם הַיּוֹם אָרֹךְ מְשַׁעֲרִינַן לְי''ב שָׁעוֹת וְהֵם נִקְרָאִים שָׁעוֹת זְמַנִּיּוֹת, וְכֵן כָּל מָקוֹם שֶׁשִּׁעֲרוּ חֲכָמִים בְּשָׁעוֹת, מְשַׁעֲרִינַן לְשָׁעוֹת אֵלּוּ (רַמְבַּ''ם בְּפי' הַמִּשְׁנָה בְּפ''ק דִּבְרָכוֹת),
הרמ''א לא דיבר על עלות השחר וצה''כ אלא על זמני היום לפי שעות: כגון סוזק''ש וכדו' שבזה לית מאן דפליג שיש לילך לפי שעות זמניות, אבל לענין צאה''כ לא תכוב בשום 'מקום' שעות, ורק במקום אחד בשו''ע מוזכר הד' מילין והג' רבעי מיל בסימן רס''א, אך לא מדובר שם אפי' פעם אחת על ''שעות'' אלא על 'מילין' ובשאר מקומות סתם השו''ע והראשונים לילך לפי כוכבים או שקיעה שהם דברים הנראים לעינים שיכולים להיות רק אם נלך לפי מעלות (וכן לענין זמן טו''ת ועה''ש דלא מוזכר שיעור מסוים בשו''ע)
זמן עה''ש לפי ד' מילין לא מוזכר כלל בכל השו''ע
שעות זמניות בלילה לא ידעו לחשב במדויק כי רק ביום קל לחשב בגלל שרואים את השמש
ובלאו הכי מבואר בגמ' ובראשונים שנהגו לחשב לפי כוכבים ולפי כמות האור עיין גמ' יומא כח., הרי דקשה לומר שחישבו זמן שחיטת התמיד לפי שעות זמניות שהרי לפעמים מאיר המזרח (בפועל) לפני 72 דק' זמניות (בחורף) ובקיץ אחרי 72 דק' זמניות, וא''כ נתת דבריך לשיעורים וצ''ע.
וכפי מה שידוע לי, מרן שליט"א התחרט על ההסכמה הנ"ל.
לא ידעתי, מעניין לדעת...
וישנה ראיה ברורה שסמכו על ראיית עיניהם לענין צאה''כ, כי הרבה פוסקים ספרדים ואשכנזים בא''י ובחו''ל חישבו את זמן צאה''כ יותר מאוחר מ14 דק' אחרי השקיעה (בן איש חי, כף החיים, כה''ח פלאג'י, מנחת כהן, ועוד) וזאת בגלל שחיכו לכוכבים הנראים בפועל, ולא הסתפקו ב13.5 דק' זמניות
ויש לזה עוד ראיה ממה שכתב המשנ''ב והגר''א ועוד דשיעור ג' רבעי מיל משתנה לפי הזמן והמקום, עיין ביה''ל סימן רסא ורצג

אמנם ישנה ראיה חזקה לשיטת מרן זצ''ל לחשב עה''ש וצה''כ לפי שעות זמניות מהירושלמי בריש ברכות (ג.-ג:) שמבואר שם עוביו של רקיע א' מי' ביום (וזה גם ראיה שעה''ש הוא 72 ולא 90 או 120 דק')

וגם מרן זצ''ל פסק להחמיר כשיטת המעלות בחו''ל לענין דאורייתא, ולא התיר עשיית מלאכה במוצ''ש 30 דק' אחרי השקיעה בצרפת, כידוע (ששם הימים בחורף קצרים מאוד, ו13.5 דק' זמניות יכול להיות כ8-9 דק' בלבד)
 
 
כהוראת רבני העיר או כמנהג המקום
לדגומא בירושלים זמן ק''ש של המג''א לפי הבא''ח מחושב לפי עה''ש ד90 דק' וצה''כ ד27 דק' (כך דעת הבא''ח עיין בא''ח שנה ראשונה פר' פקודי) ואילו במודיעין עילית חישב לפי עה''ש ד72 דק' וצה''כ ד14 דק' (כדעת האול''צ)
כל ירושלים פוסקים כהבא"ח וכל מודיעין לפי האורל"צ??
 
כל ירושלים פוסקים כהבא"ח וכל מודיעין לפי האורל"צ??
הפוסקים לפי מרן זצ''ל משתמשים בלוח אור החיים ע''פ רוב, כל השינויים הנ''ל נעשו (כנראה) לבקשת קהילות וכדו'
אני אישית משתמש בלוח אישי של עיתים לבינה, מותאם לשיטות שלנו (אני מחמיר בעה''ש ובצה''כ גם לפי שיטת המעלות גם לפי זמניות, לא מתפלל פלג בד''כ) יש בזה יתרון שהזמנים הם לפי המיקום המדויק, וכך גם כשאני טס לחו''ל וכדו' אני מוריד לוח שבועי למקום שהותי ולא מסתבך עם לוחות של העיר הקרובה שא''א לסמוך על זה, כי לפעמים במרחק קטן יכול להיות הבדל של כ10 דק' בזמן הנץ והשקיעה (כגון בהרים)
כזה:
 

קבצים מצורפים

  • זמני עתים לבינה כ״א כסלו תשפה_כ״ז כסלו תשפה_1734692944842 (1).pdf
    50.4 KB · צפיות: 8
נערך לאחרונה:
לפני שהמציאו את השעונים נהגו ע''פ מעלות, כיון שלא ידעו לחשב את הדקות בדיוק, והיו מחשבים לפי ראות 3 כוכבים או הכסיף המערב וכדו' כמובאר בגמ' שבת לה. ובשו''ע סימן רל'ה וסימן רצ'ג
ושיטת ''מעלות'' היא לפי כמות האור, אבל לחשב לפי שעות 'זמניות' לכאו' זה נגד המציאות ונגד גמרות מפורשות, ואפשר ליישב ואכמ''ל...
איפה כתוב בשו''ע שצריך לחשב את עה''ש וצה''כ לפי שעות זמניות??
בשו''ע שלנו בסימן רצ'ג ורל'ה ועוד, כתוב שראיית הכוכבים קובעת (שאל''כ היה צריך מרן השו''ע לכתוב שזמן צאת שבת הוא ד' מילין זמניות אחר השקיעה)
וזה לא סותר מה שהוא כתב ברס''א לילך לפי ד' מילין, כי ד' מילין הוא זמן שיוצאים הכוכבים בימים רגילים, אבל יש ימים בשנה שזה מתאחר מעבר ל72 דק'
רק הערה: לכאו' ד' מילין זה שיעור הליכה של אדם, ומעולם לא מצינו שההליכה מתשנית בין הקיץ לחורף, ואם נלך לפי ד' מילין זמניות בעה''ש וצה''כ, צריך להיות הדין כן גם לענין חמץ שיהיה 18 דק' זמניות, וגם לעין 'אשר יצר' לפי הרשב''א שאפשר לברך עד פרסה, וגם לענין תפילת הדרך - וזאת לא שמענו...
לכאו' זה צריך להיות דעת בעל הלוח הנ''ל, ויש לו הרבה סימוכין בהלכה, גם אם אולי זה לא מוסכם אליבא דכו''ע...
אחר המחילה, מי ידע לחשב לפי מעלות? הראשון שהזכיר את זה, זה הגר"א, ולפני כן איך חישבו?
לעומת זה, זמניות מופיע בפירוש הרמב"ם למשנה, בית יוסף סימן נח ותל"א ועוד.

ולגבי ההמלצה שהובאה ממרן שליט"א, שמעתי גם ממרן וגם מה' סופר (הודאת בעל דין) שזה הוצא במרמה. ואכמ"ל.
 
לגבי מה שאנו נוהגים בצאת הכוכבים לפי זמניות ולא לפי המראה, זה כי אנחנו לא יודעים בדיוק איך לראות, וגם זה לא מציאותי לראות בזמננו לפי כוכבים, כי יש הרבה תאורה בבתים והרחובות, ולכן לא רואים טוב את הכוכבים. לכן אנחנו סומכים על מה ששיערו חכמים שזה הזמן של צאת הכוכבים, והוא שלשת רבעי מיל.
 
וגם מרן זצ''ל פסק להחמיר כשיטת המעלות בחו''ל לענין דאורייתא, ולא התיר עשיית מלאכה במוצ''ש 30 דק' אחרי השקיעה בצרפת, כידוע (ששם הימים בחורף קצרים מאוד, ו13.5 דק' זמניות יכול להיות כ8-9 דק' בלבד)
זאת מנין?
 
חזור
חלק עליון