מה הוא שינה ומתי?חוץ מזה שהוא כל שנה משנה חלק מהזמנים לפי הבנתו
מה הוא שינה ומתי?חוץ מזה שהוא כל שנה משנה חלק מהזמנים לפי הבנתו
אפילו, כאילו זה משהו חשוב...ואפי' ראיתי שביתד נאמן במדור רשות הרבים העירו ע"ז לפני כשנה או שנתיים
כמדומה שהיה זה על סוף זמני הצומות, שהקדים הזמן מ-25 דק' אחרי השקיעה ל-17 דק'מה הוא שינה ומתי?
מעיקרא מאי קסבר והשתא מאי קסבר?כמדומה שהיה זה על סוף זמני הצומות, שהקדים הזמן מ-25 דק' אחרי השקיעה ל-17 דק'
צודק בכל מילה, אבל בשלחן ערוך שלנו כתוב שצריך להסתכל בשמים ולא בשעון (עי' שו''ע סי' רל'ה וסי' רצ'ג)אינני נכנס לעומקם של סוגיות אך הדבר ברור שהולכים אחרי הפוסקים וכמו שאמר הגרי"ז על שיטת רבינו תם שלא מסתכלים בשמים מסתכלים בשולחן ערוך כל מי שממשיך להתוכח פשוט מראה שאין לו הבנה אפי' מועטת בהתבטלות למסורת הדורות
ופוק חזי דלית דחש לה והמנהג פשוט דלא כר"ת ואף המחמירים כר"ת מודים שאין הלכה כן ורק לחומרא בעלמא ותינוק שנולד בשבת אחר צה"כ של הגאונים מלים אותו בשבת בעוד שלר"ת חייב סקילה, ומדליקים נרות שבת כחצי שעה לפני השקיעה שלר"ת הוא קודם פלג המנחה והוא ברכה לבטלה לרוב מהפוסקים, ומתפללים ערבית אחר צה"כ של הגאונים ואין מי שחוזר על ק"ש לחוש לר"ת או לכה"פ לכוין בק"ש שעל המטהוכמו שאמר הגרי"ז על שיטת רבינו תם שלא מסתכלים בשמים
אור תורה טבת תשנ"ה סימן מ"א(וכמדומה שהגר''מ מזוז שליט''א כבר ביאר בזה שכוונתו ל'מעלות' אם כי עדיין לא מצאתי את המקור לזה)
אין שום קשר בין מחלוקת רבנו תם והגאונים, לבין מחלוקת הגר''א והפר''ח והב''ח (מה שמכונה היום 'מגן אברהם' ואינו מדויק, כי המג''א החמיר את זה רק לענין ק''ש, אבל לא לעניין שאר זמני היום; סוף זמן תפילה פלג וכו')ומדליקים נרות שבת כחצי שעה לפני השקיעה שלר"ת הוא קודם פלג המנחה והוא ברכה לבטלה לרוב מהפוסקים,
יש כאלה שכן מכוונים בקששעה''מ, אבל רובא דרובא דעלמא אכן לא מקפידים על זה...ומתפללים ערבית אחר צה"כ של הגאונים ואין מי שחוזר על ק"ש לחוש לר"ת או לכה"פ לכוין בק"ש שעל המטה
כל הראשונים כתבו לחשבון ר"ת פלג המנחה הוא ג' דק' קודם שקיעה ראשונה (הרמב''ן בתורת האדם ענין אבילות ישנה אות ק''ה, הרשב''א ברכות ב' ע''א, שיטה לר''א אלשבילי אביו של הריטב''א שם, הרא''ה שם כ''ז ע''ב, שיטמ''ק שם המיוחס לריטב''א כ''ז ע''א) והובא במג''א (סי' רס''א סק''י ובמחצה''ש שם), [וודאי שהרב הכותב לא ידע מכל הנך רבוותא שלא היה אומר על כל הראשונים והמג''א שכולם טעו].אם נלך לפי צה''כ של ר''ת - פלג המנחה יהיה כ-18 דקות לפני השקיעה, ולא 3 דק' כמו שטועים הרבה (אלא א''כ זמן ר''ת יהיה 90 דקות אחר השקיעה, שאז הפלג יהיה 3 דק' לפני השקיעה
הם לא טעו, הם חישבו את זמני היום מעה''ש ד-90 דק' עד צה''כ דר''ת של 90 דק' (!) ואז הפלג יוצא 3.5 דק' לפני השקיעהכל הראשונים כתבו לחשבון ר"ת פלג המנחה הוא ג' דק' קודם שקיעה ראשונה (הרמב''ן בתורת האדם ענין אבילות ישנה אות ק''ה, הרשב''א ברכות ב' ע''א, שיטה לר''א אלשבילי אביו של הריטב''א שם, הרא''ה שם כ''ז ע''ב, שיטמ''ק שם המיוחס לריטב''א כ''ז ע''א) והובא במג''א (סי' רס''א סק''י ובמחצה''ש שם), [וודאי שהרב הכותב לא ידע מכל הנך רבוותא שלא היה אומר על כל הראשונים והמג''א שכולם טעו].
זו לא עוד דעה דחויה, זה שיטת מרן השו''עוהחשבון פשוט פלג המנחה הוא שעה ורבע קודם הלילה וצה''כ הוא ע''ב דק' אחר השקיעה הראשנה, ורק אם נאמר שפלג המנחה הוא שעה ורבע קודם שקיעה שניה יותא שהוא כ18 דק' קודם השקיעה שלנו, אבל זו דעה דחויה
זה אותה מחלקות לעניין סוזק''ש וסו''ז תפילה אם לחשב מעה''ש או מהנץוכל הפוסקים סוברים או לחשב קודם צה''כ או לחשב קודם שקיעה ראשונה,
והלבוש סובר כר''ת, א''כ יתכן לפי ר''ת שפלג המנחה יהיה כ2:30 שעות לפני צה''כ (!) וכן שיטת הפר''ח שצריך לחשב את כל זמני היום מעה''ש עד צה''כ חוץ מפלג המנחה שהוא מחשב 1:15 לפני השקיעהוהמג''א הבין בדברי הלבוש שהוא קודם שקיעה שניה אבל כבר עמדו ע''ז האחרונים שהוא טעות והלבוש גופיה כתב במקום אחר הדיא שקיעה ראשונה.
זה לא מדויק, המנחת כהן סובר שהשו''ע סובר כמו הגר''א שמונים את שעות היום מהנץ לשקיעה, וה''ה לפלג המנחה שיהיה שעה ורבע לפני השקיעה, אבל המשנ''ב סובר ששיטת מרן השו''ע לחשב מעה''ש עד צה''כ (דר''ת)ואכן יש הסוברים לחשב פלג קודם השקיעה אבל אחר שדעת השו''ע אינה כן
לפי הרמב''ם ור' יונה ועוד ראשונים בהכרח שהפלג יהיה 1:15 לפני השקיעה (לא זוכר בע''פ מקורות)וכך היא דעת כל הראשונים ולא מצאנו בראשונים דעה מפורשת לא כן ודאי שעיקר הדין לבני ספרד כן וכמו שפסקו פוסקי ספרד
ישנם כמה ישובים:הדעה הרווחת לחשב מצה''כ כמו שפסקו הבא''ח האול''צ והגרע''י, וע''כ הדרא קושיא לדוכתה היאך מברכים ברכה לבטלה כל ערב שבת.
היאך שעה ורבע שהוא 75 דק' קודם 90 דק' אחר השקיעה יוצא 3.5 דק' קודם השקיעה אתמהההם לא טעו, הם חישבו את זמני היום מעה''ש ד-90 דק' עד צה''כ דר''ת של 90 דק' (!) ואז הפלג יוצא 3.5 דק' לפני השקיעה
באף מקום לא תמצא דדעת השו''ע לחשב קודם שקיעה שניה ופשטות דעת מרן לחשב קודם צאת הכוכבים ולגר''א והלבוש קודם שקיעה ראשונה [לגר''א שקיעה של הגאונים וללבוש קודם שקיעה ראשונה] אבל לחשב קודם שקיעה שניה זו שיטה דחויהזו לא עוד דעה דחויה, זה שיטת מרן השו''ע
זו קושיא על כל שיטת ר''ת והתירוץ הדחוק אד לתרץ דברי ר''ת הוא לומר שאדמומית חמה בראש האילנות, או כמ''ש הרמב''ן שללא בקיאים יש הרחקה יתרא, אבל אנו כולנו בקיאים ע''פ לוחות שנה ושעונים והאיך הותר לנו לקבל שבת קודם לכן בעוד שמבואר בפוסקים שקבלה קודם פלג המנחה אינה כלום.א) מותר להדליק נרות שבת, בזמן שהחמה בראש האילנות שהוא 30-35 דק' לפני השקיעה (עי' באות ו')
זה גופא מה שהוכחתי דלית דחש לה לר''ת הגם טענת הגרי''ז דהלא המנהג לברך נגד ר''ת.ב) אין הכי נמי, אבל לא אמרינן סב''ל במקום מנהג
רבים הסוברים דברכה לבטלה דאורייתאג) קיימא לן כהגר''א והלבוש והמנחת כהן, כמו שסומכים עליהם לעניין דרבנן כמו סוף זמן תפילה (אכן דעת האול''צ והבא''ח להחמיר לכתחי' לחשב סוז''ת וכו' מעה''ש עד צה''כ) כדעת מרן הגרע''י והכה''ח שבדרנן אפשר להקל
כמובן שכל זה לא נכון בעליל. ראה מה שהאריך בזה בירחון האוצר פ''ד לאורך ולרוחב שו''ר שציינו אליו כבר למעלה, עי''ש שמברר שהמנחת כהן הוא אבי שיטת הזמניות בזמני הנשף וכתב כן לפי סברתו שכן המציאות, והמ''ב כותב שהגר''א סובר זמניות כי הגר''א כותב שהולכים לפי אופקים, והרי בזמנינו שהכל יודעים שהצורה לברר את הנשף היא לפי המעלות לית דין צריך בושש שזה כוונת הגר''א והרי גם המנח''כ רצה להגיע למציאות שהרי בעיקר נסמך שם על המציאות, הרב ליאור דהאן בהשגות עליו -אם הבנתי נכון- טוען לו שיש כאן איזה גדר של 'שיעורי חכמים כך הם' לשער בזמניות אפילו נגד המציאות. והוא טוען לו מכנגד שאם היה כזה חז''ל אפשר לשמוע. אבל אין כזה חז''ל. גם בדבר המנהג שם הוא טוען על זה בתוקף עי' שם כל דבריו.מחילה, הוא מביא הרבה דעות, אבל את מה שנהגו בכל קהילות עדות המזרח ע"פ רוב ככל גדולי האחרונים, צורת חישוב עלות השחר זמן ר"ת ועוד ע"פ שעה זמנית, הוא לא מביא.
אין הסבר אחר לזה, חוץ מזלזול.. אני מבין יותר מהם, עד היום כולם טעו, עד שבאתי וחקרתי וגילתי שחישוב ע" מעלות זה הנכון, וכל גדול האחרונים עד היום טעו.