• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הבדל בין לוחות שנה זמן ר"ת [תורני]

אינני נכנס לעומקם של סוגיות אך הדבר ברור שהולכים אחרי הפוסקים וכמו שאמר הגרי"ז על שיטת רבינו תם שלא מסתכלים בשמים מסתכלים בשולחן ערוך כל מי שממשיך להתוכח פשוט מראה שאין לו הבנה אפי' מועטת בהתבטלות למסורת הדורות
צודק בכל מילה, אבל בשלחן ערוך שלנו כתוב שצריך להסתכל בשמים ולא בשעון (עי' שו''ע סי' רל'ה וסי' רצ'ג)
מי שטוען שאינו נכנס בסוגיות לגופו של עניין, הרי שכל הויכוח הוא עניין השקפתי מבחינתו, וצריך להעביר את האשכול הזה לפורום לענייני השקפה
בברכה, כל טוב
 
נערך לאחרונה:
וכמו שאמר הגרי"ז על שיטת רבינו תם שלא מסתכלים בשמים
ופוק חזי דלית דחש לה והמנהג פשוט דלא כר"ת ואף המחמירים כר"ת מודים שאין הלכה כן ורק לחומרא בעלמא ותינוק שנולד בשבת אחר צה"כ של הגאונים מלים אותו בשבת בעוד שלר"ת חייב סקילה, ומדליקים נרות שבת כחצי שעה לפני השקיעה שלר"ת הוא קודם פלג המנחה והוא ברכה לבטלה לרוב מהפוסקים, ומתפללים ערבית אחר צה"כ של הגאונים ואין מי שחוזר על ק"ש לחוש לר"ת או לכה"פ לכוין בק"ש שעל המטה
 
ומדליקים נרות שבת כחצי שעה לפני השקיעה שלר"ת הוא קודם פלג המנחה והוא ברכה לבטלה לרוב מהפוסקים,
אין שום קשר בין מחלוקת רבנו תם והגאונים, לבין מחלוקת הגר''א והפר''ח והב''ח (מה שמכונה היום 'מגן אברהם' ואינו מדויק, כי המג''א החמיר את זה רק לענין ק''ש, אבל לא לעניין שאר זמני היום; סוף זמן תפילה פלג וכו')
לפי הגר''א פלג המנחה יהיה שעה ורבע לפני השקיעה, אפי' לפי רבנו תם (כשיטת הלבוש שסובר כרבנו תם בצה''כ ובכ''ז מונה השעות מהנץ לשקיעה)
לפי הפר''ח והב''ח פלג המנחה יהיה שעה ורבע לפני צה''כ (וכן נראה דדעת מרן השו''ע, ויש לדון בזה).
ואם נלך לפי צה''כ של ר''ת - פלג המנחה יהיה כ-18 דקות לפני השקיעה, ולא 3 דק' כמו שטועים הרבה (אלא א''כ זמן ר''ת יהיה 90 דקות אחר השקיעה, שאז הפלג יהיה 3 דק' לפני השקיעה)
אבל אם נלך לפי צה''כ של הגאונים, פלה''מ יהיה בערך כ1:00 לפני השקיעה, בערך כמו החישוב של לוח 'אור החיים' או של 'עיתים לבינה' לפי הבא''ח (אם כי שם זה לפי צה''כ ד27 דקות ועה''ש ד90)
ומתפללים ערבית אחר צה"כ של הגאונים ואין מי שחוזר על ק"ש לחוש לר"ת או לכה"פ לכוין בק"ש שעל המטה
יש כאלה שכן מכוונים בקששעה''מ, אבל רובא דרובא דעלמא אכן לא מקפידים על זה...
 
אם נלך לפי צה''כ של ר''ת - פלג המנחה יהיה כ-18 דקות לפני השקיעה, ולא 3 דק' כמו שטועים הרבה (אלא א''כ זמן ר''ת יהיה 90 דקות אחר השקיעה, שאז הפלג יהיה 3 דק' לפני השקיעה
כל הראשונים כתבו לחשבון ר"ת פלג המנחה הוא ג' דק' קודם שקיעה ראשונה (הרמב''ן בתורת האדם ענין אבילות ישנה אות ק''ה, הרשב''א ברכות ב' ע''א, שיטה לר''א אלשבילי אביו של הריטב''א שם, הרא''ה שם כ''ז ע''ב, שיטמ''ק שם המיוחס לריטב''א כ''ז ע''א) והובא במג''א (סי' רס''א סק''י ובמחצה''ש שם), [וודאי שהרב הכותב לא ידע מכל הנך רבוותא שלא היה אומר על כל הראשונים והמג''א שכולם טעו].

והחשבון פשוט פלג המנחה הוא שעה ורבע קודם הלילה וצה''כ הוא ע''ב דק' אחר השקיעה הראשנה, ורק אם נאמר שפלג המנחה הוא שעה ורבע קודם שקיעה שניה יותא שהוא כ18 דק' קודם השקיעה שלנו, אבל זו דעה דחויה וכל הפוסקים סוברים או לחשב קודם צה''כ או לחשב קודם שקיעה ראשונה, והמג''א הבין בדברי הלבוש שהוא קודם שקיעה שניה אבל כבר עמדו ע''ז האחרונים שהוא טעות והלבוש גופיה כתב במקום אחר הדיא שקיעה ראשונה.

ואכן יש הסוברים לחשב פלג קודם השקיעה אבל אחר שדעת השו''ע אינה כן וכך היא דעת כל הראשונים ולא מצאנו בראשונים דעה מפורשת לא כן ודאי שעיקר הדין לבני ספרד כן וכמו שפסקו פוסקי ספרד, והגם שיש שנהגו אחרת כמוזכר בכה''ח מ''מ הדעה הרווחת לחשב מצה''כ כמו שפסקו הבא''ח האול''צ והגרע''י, וע''כ הדרא קושיא לדוכתה היאך מברכים ברכה לבטלה כל ערב שבת.
 
כל הראשונים כתבו לחשבון ר"ת פלג המנחה הוא ג' דק' קודם שקיעה ראשונה (הרמב''ן בתורת האדם ענין אבילות ישנה אות ק''ה, הרשב''א ברכות ב' ע''א, שיטה לר''א אלשבילי אביו של הריטב''א שם, הרא''ה שם כ''ז ע''ב, שיטמ''ק שם המיוחס לריטב''א כ''ז ע''א) והובא במג''א (סי' רס''א סק''י ובמחצה''ש שם), [וודאי שהרב הכותב לא ידע מכל הנך רבוותא שלא היה אומר על כל הראשונים והמג''א שכולם טעו].
הם לא טעו, הם חישבו את זמני היום מעה''ש ד-90 דק' עד צה''כ דר''ת של 90 דק' (!) ואז הפלג יוצא 3.5 דק' לפני השקיעה
והחשבון פשוט פלג המנחה הוא שעה ורבע קודם הלילה וצה''כ הוא ע''ב דק' אחר השקיעה הראשנה, ורק אם נאמר שפלג המנחה הוא שעה ורבע קודם שקיעה שניה יותא שהוא כ18 דק' קודם השקיעה שלנו, אבל זו דעה דחויה
זו לא עוד דעה דחויה, זה שיטת מרן השו''ע
וכל הפוסקים סוברים או לחשב קודם צה''כ או לחשב קודם שקיעה ראשונה,
זה אותה מחלקות לעניין סוזק''ש וסו''ז תפילה אם לחשב מעה''ש או מהנץ
והמג''א הבין בדברי הלבוש שהוא קודם שקיעה שניה אבל כבר עמדו ע''ז האחרונים שהוא טעות והלבוש גופיה כתב במקום אחר הדיא שקיעה ראשונה.
והלבוש סובר כר''ת, א''כ יתכן לפי ר''ת שפלג המנחה יהיה כ2:30 שעות לפני צה''כ (!) וכן שיטת הפר''ח שצריך לחשב את כל זמני היום מעה''ש עד צה''כ חוץ מפלג המנחה שהוא מחשב 1:15 לפני השקיעה
ואכן יש הסוברים לחשב פלג קודם השקיעה אבל אחר שדעת השו''ע אינה כן
זה לא מדויק, המנחת כהן סובר שהשו''ע סובר כמו הגר''א שמונים את שעות היום מהנץ לשקיעה, וה''ה לפלג המנחה שיהיה שעה ורבע לפני השקיעה, אבל המשנ''ב סובר ששיטת מרן השו''ע לחשב מעה''ש עד צה''כ (דר''ת)
אם מרן הגרע''י זצ''ל פסק שמותר ללכת לפי הגר''א בזמני היום נגד רוב פוסקי הספרדים (בא''ח כה''ח חיד''א אול''צ ועוד) בהכרח שהוא הבין שאין סתירה בין דעת הלבוש והגר''א לדעת השו''ע, כי זה גופא מחלוקת בדעת מרן אי ס''ל כהגר''א או כהמג''א
וכך היא דעת כל הראשונים ולא מצאנו בראשונים דעה מפורשת לא כן ודאי שעיקר הדין לבני ספרד כן וכמו שפסקו פוסקי ספרד
לפי הרמב''ם ור' יונה ועוד ראשונים בהכרח שהפלג יהיה 1:15 לפני השקיעה (לא זוכר בע''פ מקורות)
חכמי הספרדים שחישבו פלג המנחה - 1:15 לפני צה''כ, חישבו מעה''ש עד צה''כ (גאונים) וההבדל ביניהם לבין הגר''א הוא לכל היותר 15 דק', ובדר''כ הרבה פחות ... כי הבינו בפשטות שהשו''ע לא סובר כהגר''א בזמני היום

לחשב את כל זמני היום לפי הגר''א, ומאידך בפלג המנחה ללכת לפני צאת הכוכבים - זה תרתי דסתרי כפשוטו, אם כי היות ומשמע שכך סבר מרן הגרע''י זצ''ל מצאתי דרך ליישב את הסתירה, אם כי בדוחק קצת ועוד נאריך בכל זה בעז''ה ואין לי מספיק פנאי כעת
 
הדעה הרווחת לחשב מצה''כ כמו שפסקו הבא''ח האול''צ והגרע''י, וע''כ הדרא קושיא לדוכתה היאך מברכים ברכה לבטלה כל ערב שבת.
ישנם כמה ישובים:
א) מותר להדליק נרות שבת, בזמן שהחמה בראש האילנות שהוא 30-35 דק' לפני השקיעה (עי' באות ו')
ב) אין הכי נמי, אבל לא אמרינן סב''ל במקום מנהג
ג) קיימא לן כהגר''א והלבוש והמנחת כהן, כמו שסומכים עליהם לעניין דרבנן כמו סוף זמן תפילה (אכן דעת האול''צ והבא''ח להחמיר לכתחי' לחשב סוז''ת וכו' מעה''ש עד צה''כ) כדעת מרן הגרע''י והכה''ח שבדרנן אפשר להקל
ד) אין הכרח גמר לומר שהשו''ע סבר כהמג''א, אף שהמ''ב כתב כן ואיפושהו בילקוט יוסף כתב הרב שליט''א (אינני זוכר היכן) שאין הכרח לומר שדעת מרן כהמגן אברהם וסיעתו
ה) יש פוסקים שסוברים שניתן להדליק נרות שבת לפני פלג המנחה - מ2:00 לפני צה''כ, ובנידון דידן - כ50 דק' לפני השקיעה
ו) מי שמדליק 30 דק' לפני השקיעה שפיר קעבד אף לשיטות שזה לפני פלג המנחה, כיון שמדינא דגמ' מי שמסופק צריך להדליק הנרות בזמן שהחמה בראש האילנות (וכן פסק מרן בשו''ע) שי''א שזה 5-15 דק' לפני השקיעה, אבל הדעה הרווחות שזה 30-40 דקות לפני השקיעה

דרך אגב, לוח אור החיים נוקט שזמן ק''ש של המג''א יש לחשב לפי צאת הכוכבים דרבנו תם, ואם רוצים לחשב לפי הגאונים צריך להקדים בכ20 דקות לפחות
 
זו לא עוד דעה דחויה, זה שיטת מרן השו''ע
באף מקום לא תמצא דדעת השו''ע לחשב קודם שקיעה שניה ופשטות דעת מרן לחשב קודם צאת הכוכבים ולגר''א והלבוש קודם שקיעה ראשונה [לגר''א שקיעה של הגאונים וללבוש קודם שקיעה ראשונה] אבל לחשב קודם שקיעה שניה זו שיטה דחויה
 
א) מותר להדליק נרות שבת, בזמן שהחמה בראש האילנות שהוא 30-35 דק' לפני השקיעה (עי' באות ו')
זו קושיא על כל שיטת ר''ת והתירוץ הדחוק אד לתרץ דברי ר''ת הוא לומר שאדמומית חמה בראש האילנות, או כמ''ש הרמב''ן שללא בקיאים יש הרחקה יתרא, אבל אנו כולנו בקיאים ע''פ לוחות שנה ושעונים והאיך הותר לנו לקבל שבת קודם לכן בעוד שמבואר בפוסקים שקבלה קודם פלג המנחה אינה כלום.
 
ג) קיימא לן כהגר''א והלבוש והמנחת כהן, כמו שסומכים עליהם לעניין דרבנן כמו סוף זמן תפילה (אכן דעת האול''צ והבא''ח להחמיר לכתחי' לחשב סוז''ת וכו' מעה''ש עד צה''כ) כדעת מרן הגרע''י והכה''ח שבדרנן אפשר להקל
רבים הסוברים דברכה לבטלה דאורייתא
 
מחילה, הוא מביא הרבה דעות, אבל את מה שנהגו בכל קהילות עדות המזרח ע"פ רוב ככל גדולי האחרונים, צורת חישוב עלות השחר זמן ר"ת ועוד ע"פ שעה זמנית, הוא לא מביא.
אין הסבר אחר לזה, חוץ מזלזול.. אני מבין יותר מהם, עד היום כולם טעו, עד שבאתי וחקרתי וגילתי שחישוב ע" מעלות זה הנכון, וכל גדול האחרונים עד היום טעו.
כמובן שכל זה לא נכון בעליל. ראה מה שהאריך בזה בירחון האוצר פ''ד לאורך ולרוחב שו''ר שציינו אליו כבר למעלה, עי''ש שמברר שהמנחת כהן הוא אבי שיטת הזמניות בזמני הנשף וכתב כן לפי סברתו שכן המציאות, והמ''ב כותב שהגר''א סובר זמניות כי הגר''א כותב שהולכים לפי אופקים, והרי בזמנינו שהכל יודעים שהצורה לברר את הנשף היא לפי המעלות לית דין צריך בושש שזה כוונת הגר''א והרי גם המנח''כ רצה להגיע למציאות שהרי בעיקר נסמך שם על המציאות, הרב ליאור דהאן בהשגות עליו -אם הבנתי נכון- טוען לו שיש כאן איזה גדר של 'שיעורי חכמים כך הם' לשער בזמניות אפילו נגד המציאות. והוא טוען לו מכנגד שאם היה כזה חז''ל אפשר לשמוע. אבל אין כזה חז''ל. גם בדבר המנהג שם הוא טוען על זה בתוקף עי' שם כל דבריו.
מה שטענו למעלה שלעתים לבינה יש חזרות, יש חזרות בעצם הנושא ויש בפרטי הנושא. הויכוח המרכזי בינו לבין הרב בניזרי הוא האם להתייחס למציאות או לא. ובזה הוא מעולם לא חזר בו. לגבי תעניות זה ויכוח בין הגרימ''ט לבין הגרא''י זילבר אם ללכת אחרי צאה''כ הנראה או אחרי ג' רבעי מיל ובתחילה הוא סבר כמחמירים אך בשלב מסויים הוא קיבל את דעתו של הרב בורנשטיין ז''ל (זמנים כהלכתם) שטען בתוקף שבעיקרון לפי שיטת הגאונים והגר''א היה צריך להוציא תענית בשקיעה אלא שאנו חוששים לסברת הגר''א בהלכות מילה שלא עושים תרתי לקולא כרבי יהודה וכרבי יוסי. (להקל כפי בין השמשות של ר' יהודה לקולא) ולכן מג' רבעי מיל כבר אפשר להקל ולא צריך להמתין לצאה''כ הנראה.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון