• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הברגת מנורת חשמל כשהחשמל מכובה

אני מיירי לא במנורה קבוע לקיר אלא למנורה קבועה לכעין סוג של עמוד שמונח על הרצפה, והעמוד אינו מחובר ברצפה, ושאפשר להוזיזו אלא שמהעמוד הזה יוצא חוט חשמל שמחובר לשקע חשמלי הרגיל
על פניו אסור.

כיון שיש כאן הברגה בחוזק, ואין דרך להוציא ולהכניס תמיד.
 
אבן זה מוקצה או לא? מספריים זה מוקצה? אתה מחפש?
כוונתי היתה להגיב להרב הנ"ל שאנחנו מחפשים מוקצה לכו"ע, וזה ישנו רק בנורה שאינה מחוברת כדבריך.

אגב מספריים בפשוטו אינם מוקצה [עכ"פ מוקצה גמור] אלא כלי שמלאכתו לאיסור, וגם נורה דומה למספריים ולא לאבן שהוא מוקצה מחמת גופו.
 
כוונתי היתה להגיב להרב הנ"ל שאנחנו מחפשים מוקצה לכו"ע, וזה ישנו רק בנורה שאינה מחוברת כדבריך.
אז נורה זה מוקצה לכו"ע!
אגב מספריים בפשוטו אינם מוקצה [עכ"פ מוקצה גמור] אלא כלי שמלאכתו לאיסור, וגם נורה דומה למספריים ולא לאבן שהוא מוקצה מחמת גופו.
אז נורה זה כלי שמלאכתו לאיסור
 
אז נורה זה כלי שמלאכתו לאיסור
אכן, לכאו' כשאינה מחוברת היא כשמל"א, אבל כשהיא מחוברת לכאו' תלויה במחלוקת הפוסקים אם הויא כשמל"א או כלי שמלאכתו להיתר, [וזה מלבד הנידון אי שייך בכה"ג מוקצה דהשלהבת ומחס"כ וממח"ג אם מדובר שקובע לה מקום].

נ.ב
וגם לכאו' אינה תלויה במחלוקת הרשב"א ובעה"מ האם כשמל"א שאין לו שום שימוש לצו"ג נעשה כממח"ג ואסור גם לצו"מ.
 
נורה מחוברת כשלעצמה היא כלי שמלאכתו להיתר?
יתכן שכן, כדעת הרבה פוסקים [אולי רוב] שכלי חשמל הפועלים כבר נחשבים כלי שמלאכתו להיתר, כמו שמקרר להרבה פוסקים נחשב כלי שמלאכתו להיתר, [ואמנם יש חילוק שבמנורה צריך הדלקה לפני כל שימוש, אבל מ"מ גם בכיו"ב הרבה פוסקים סוברים דהוי כשמל"ה ולא כשמל"א].

למה אינה תלויה? מאי שנא
שם אין שום שימוש היתר, ואילו כאן כשפועל יש שימוש היתר, [ויתכנו עוד טענות].
 

יתכן שכן, כדעת הרבה פוסקים [אולי רוב] שכלי חשמל הפועלים כבר נחשבים כלי שמלאכתו להיתר, כמו שמקרר להרבה פוסקים נחשב כלי שמלאכתו להיתר, [ואמנם יש חילוק שבמנורה צריך הדלקה לפני כל שימוש, אבל מ"מ גם בכיו"ב הרבה פוסקים סוברים דהוי כשמל"ה ולא כשמל"א].
דיברנו על הנורה לכשעצמה! לא על כל המנורה
שם אין שום שימוש היתר, ואילו כאן כשפועל יש שימוש היתר, [ויתכנו עוד טענות].
גם נורה שאינה מחוברת אין בה שום שימוש וחשיב כאבן
 
נורה היא כלי, והגם שעכשיו אין לה שום שימוש אבל היא ראויה לשימוש משא"כ אבן, ופשוט.
זה נידון גדול באחרונים אם כלי שמלאכתו לאיסור שאין בו שימוש של היתר מותר בטלטול לצוגו"מ.
עיין בארח"ש יט הערה כא, ובמאמר א' בסוף הספר, שלדעת המאור אכן אסור לטלטל אותו. וכ"כ רע"א, פמ"ג א"א שח, יב, וחזו"א מד, יג. וכן הורו רשז"א וריש"א.
לעומת זאת משמע שהמ"א שח, יח, מיקל, וכ"כ שועה"ר שח, פה, ובית מאיר שי, ז. ולכך נוטה מ"ב שח, לד, שעה"צ רעט, ד. וכן הורה באג"מ או"ח ה, כב, לטלטל פמוטות שלא הדליקו בהם בשבת לצורך גופו ומקומו (ומסתבר שהתכוון לפמוטות שאינן יקרות ומוקצות מחמת חסרון כיס).
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון