• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הגדלת החברים בפורום 'מורשת מרן' - כמות מול איכות!

כמות או איכות - הצביעו!


  • סה"כ בוחרים
    54
ומה אפשר לעשות בענין ?
לכאו' כלום!
העיקר לחשוב שזה לש"ש
להעלות יותר נושאים תורניים.
להגיב תגובות לעניין ולחשוב פעמיים לפני שכותבים תגובה, וכן לפני שפותחים נושא חדש שאינו בעניין תורני לגמרי.
 
להעלות יותר נושאים תורניים.
להגיב תגובות לעניין ולחשוב פעמיים לפני שכותבים תגובה, וכן לפני שפותחים נושא חדש שאינו בעניין תורני לגמרי.
האמת הצדק איתך
אני מרגיש כאן חצי באתר חדשות
 
להעלות יותר נושאים תורניים.
להגיב תגובות לעניין ולחשוב פעמיים לפני שכותבים תגובה, וכן לפני שפותחים נושא חדש שאינו בעניין תורני לגמרי.
בעבר (כשהייתי פחות עמוס ועסוק מהיום) פתחתי מספר נושאים תורניים עם שאלות מסוימות, שלא זכו ללא מענה כלל.
אני יכול להבין שאולי לא כולם מונחים בנושאים שעסקתי בהם, אך גם ללא קשר להם, תמיד הרגשתי שהנושאים התורניים בפורום מקבלים פחות תשומת לב, ורק הנושאים שעוסקים בפולמוסים למיניהם באמת פעילים.
 
בעבר (כשהייתי פחות עמוס ועסוק מהיום) פתחתי מספר נושאים תורניים עם שאלות מסוימות, שלא זכו ללא מענה כלל.
אני יכול להבין שאולי לא כולם מונחים בנושאים שעסקתי בהם, אך גם ללא קשר להם, תמיד הרגשתי שהנושאים התורניים בפורום מקבלים פחות תשומת לב, ורק הנושאים שעוסקים בפולמוסים למיניהם באמת פעילים.
ואת זה אנחנו רוצים לשנות...
אע"פ שדנתי איתך על כל הנושאים שעל רובם ענו ועל מה שלא ענו למה לא ענו, מ"מ אתה מדבר בזמן שהיו 500-800 חברים. היום יש פי 3 ופי 4, ולכן עכשיו יש יותר סיכוי להעלות את הרמה התורנית ולשמור על רמה גבוהה. רק צריך להבהיר לכולם את מטרת הפורום ואת העיקר והטפל.
 
ואת זה אנחנו רוצים לשנות...
אע"פ שדנתי איתך על כל הנושאים שעל רובם ענו ועל מה שלא ענו למה לא ענו, מ"מ אתה מדבר בזמן שהיו 500-800 חברים. היום יש פי 3 ופי 4, ולכן עכשיו יש יותר סיכוי להעלות את הרמה התורנית ולשמור על רמה גבוהה. רק צריך להבהיר לכולם את מטרת הפורום ואת העיקר והטפל.
ועל זה הוספתי בסוף דבריי, שגם אם יש הצדקה כלשהיא לחוסר דיון, פשוט יש חוסר איזון משווע בפורום בין דיונים תורניים ממוקדים, לבין דיונים על פולמוסים - בין תורניים ממש או לא.
הסיבה לזה היא פשוטה להפליא אגב, לא צריך לחשוב על כך יותר מדי - רוב החברים כאן הם בני תורה, עיקר עיסוקם בפורום הכא הוא בין הסדרים או בזמנם הפנוי (כמוני). כך שבשביל להכנס לדיון מעניין, הם לא ישברו את הראש על קושיות במרן, אלא מפלפלים בדיונים פולמוסים ועניינא דיומא.
בפורום אחר לעומת זאת (מיותר לומר איזה), אינני בא לומר שאין שם בני תורה, אך אפשר למצוא שם ניקים שנמצאים בזמני סדרים. ניקים שככל הנראה או עסקנים, או עוסקים באיזו משרה תורנית וכיו״ב, ולכן יש הרבה פיריון בדיונים תורניים.

לכן,

אף על פי שאני לא רוצה ממש לשנות את הסדר הקיים בפורום מורשת מרן, אני אוהב ומעריך את חברי הפורום האיכותיים. אך לענ״ד יש כמה דברים שיש לשפר אם אנחנו רוצים להגדיל תורה ולהאדיר:
א. ראשית, עד כמה שאני אוהב שהפורום מיוחד בפנ״ע ולא לומד מפורום שכן, זה יעזור לי מאד אם ה״נושאים האחרונים״ יהיה בולט בכניסה של הפורום, ולא בפינה שולית. באותה מידה, צריך שכל הדיונים שנכנסים בבלוק הנ״ל, לא יהיה מפורומים שדנים בנושאים אקטואלים.
ב. בנוגע לנושאים אקטואלים, עד כמה שאנחנו מנסים להמנע מהם, אם לא נכניס אותם למקום ייעודי, הם פשוט יופיעו במקומות שאנחנו לא רצינו שהם ייכנסו. זה או שיהיה איסור מוחלט לעסוק בנושאים אקטואלים, או שניתן להם מקום ייעודי עם הגבלות מיוחדות. לענ״ד האפשרות הראשונה קיצונית, אך בשביל לשמור על טוהר הפורום זה עשוי להיות מאד רצוי.
ג. זה יותר דבר שצריך לבוא מצד חברי הפורום מאשר ההנהלה, אבל יש תחושה בפורום שחסר ״הרחבת אופקים״ בקרב התגובות. הרבה מאד פעמים אפילו אני, שממשיך את דרכו של מרן, מהסס מלפתוח נושאים מחמת שלא נוגעים במרן גופא, כי שורר בפורום מין ״תחושת ניכור״ לכל מה שלא נוגע למרן. אני אומר זאת בכוונה בצורה הזו, שלא ישתמע שאני לא מרוצה מהנהלת הפורום בכל הנוגע להצגת שיטה שנוגדת את מרן. ואני גם לא אומר שצריך לקבל פוסקים אחרים כהלכה למעשה. אבל אם הפורום במהותו יכלול דיונים גם בהנהגות ופסיקות של חוגים אחרים, זה לא יזיק לאף אחד. כל עוד שנשמור על כך ש״לא נוגעים בפסיקות מרן״ ונדון כל דבר כדרכה של תורה - וכדרכו של מרן גופא - אפשר בהחלט ליצור כאן פורום עם הרבה דעות מגוונות ודיונים פורים.
ד. וזה גם חלק מהנקודה לענ״ד למה אין הרבה דיונים תורניים בפורום. יש הרבה ״תמימות ספרדית״ בפורום שמונעת מלדון בפסקי מרן עצמם ג״כ. וזה לא דרך מרן ולא דרכה של תורה. דרך מרן היה לחקור ולהבין כל דבר. אמהמה, אני לא יכול לפתוח נושא בפורום על ״קושיות מרן הב״י״ (לדוג׳) כי מרן בעצמו כותב לא מעט בזה בחזו״ע, אז למה לי ללכת לרעות דעות של אנשים אחרים? אבל זה גופא מונע את הצורך בפורום עצמו, כי פורום מיועד לדון בפירושים ודעות נוספות. ברגע שאני פותח נושא ואומרים לי ״מרן עסק בזה בסימן כך וכך״, בזה מסתיים הדיון, כי בעצם אין על מה לדון. ובעצם בזה גם נגמר האופקים של הפורום. שוב, זה לא בגלל הנהלת הפורום, אלא בגלל התחושה שיש בפורום.
ה. נקודה נוספת טעונה אצלי, זה פורומים מסוימים שכלל לא נוגעים בחברי הפורום. רובו נמצא ב״תוכן גולשים״, למה בפורום תורני שחבריו הם בני תורה איכותיים, אין יצירה של חידושי תורה או דרשות? וגם כשמישהו משתף בזה, אני מוצא בקושי דיונים בכך. יתרה מזו, כשאני מסתכל בעמוד הראשי בחיפוש אחר דיון ותוכן, אני מתקשה מאד למצוא זאת, בעיקר בגלל הסדר המשונה של הפורום וכבר כתבתי זאת לא אחת. אישית, זה מונע ממני מלמצוא את עצמי איפה בעצם נמצא ה״פורום העיקרי״ בו נמצאים עיקר הדיונים, האם זה ״הלכה ומנהג״, או הפורום של הראשל״צ או מרן? איפה רוב חברי הפורום מבלים את זמנם?
ו. בעצם הנקודה הזו היא חלק מנקודה ה׳, וזה הסדר שיש בעמוד הראשי וכמות הפורומים. לי אישית יש תחושה שפשוט רצו להכניס ״כל דבר אפשרי״ שאפשר לדון בו בפורום תורני וגם בפורום של מורשת מרן. היה יותר מסודר בעיני, לו היה פורום אחד לראשל״צ ומרן בתוך ״הלכה ומנהג״ ושם היה נכנס כל הדיונים האפשריים. מה שקורה כעת, זה שאם אני רוצה לדון בתורת הראשל״צ, אני לא הולך לדון על כך ב״הלכה ומנהג״ בודאי, כי יש לו פורום ייעודי - אבל כשאני נכנס לפורום המיוחס, אני נכנס בעצם לעוד 4-5 פורומים שונים, ואז אני צריך לשייך את עצמי מה בעצם אני רוצה לחפש לדבר בכך. ומה בעצם ההבדל בין ״כללי״ בפורום הראשל״צ, לבין ״כללי״ של כל מערכת הפורום ו״משא ומתן בתורתו״. זה מבלבל, וזה מרחיק אותי עוד צעד נוסף מלדבר בתורתו. (לעלונים ושיעוריו אפשר לעשות תת-פורום יעודי בתוך הפורום של הראשל״צ)
ז. יש גם ריבוי מאד גדול של תוכן בעמוד הראשי של הפורום. אני מאד מעריך את כותבי הבלוגים, אבל אפשר להכניס זאת לעמוד אחר לחלוטין, או שזה יהיה מוגדר בתור ״סגור״ באופן אוטומאטי, ורק נושאים אחרונים יופיעו בבלוק ייעודי ומסומן, בדומה למה שכתבתי בנקודה א׳. ה״פרויקט״ הוא מכובד מאד, אך גם הוא לוקח חלק נכבד בגלילה של הפורום. הריבוי הזה יכול לגרום למשתמשים חדשים לאבד את עצמם בתוך הכמות העצומה של מה שאפשר לעשות בפורום.


יש לי עוד כמה דברים שמציקים לי אישית, ויכולים לשפר את הפורום, אך אכותבם לאחר שאראה את מחשבות חברי הפורום על מה שכתבתי עד כה.
 
ואת זה אנחנו רוצים לשנות...
אע"פ שדנתי איתך על כל הנושאים שעל רובם ענו ועל מה שלא ענו למה לא ענו, מ"מ אתה מדבר בזמן שהיו 500-800 חברים. היום יש פי 3 ופי 4, ולכן עכשיו יש יותר סיכוי להעלות את הרמה התורנית ולשמור על רמה גבוהה. רק צריך להבהיר לכולם את מטרת הפורום ואת העיקר והטפל.
לענ"ד אין אפשרות כזו, אחרי הכל אנשים מגיבים באתר בשעות הפנאי שלהם, ולא בשעות הסדרים, בהם כל כולם שקוע בלימוד.
בעבר הייתי חבר בפורום של כמנין מוצי"ם ומלבד הנושאים ההלכתיים שעלו שם עלו שם עוד הרבה נושאים, וגם מהנושאים ההלכתיים גלשו לנושאים אחרים, כי כאמור אנשים צריכים מנוחה, ועושים את זה בשעות המנוחה ולא להיפך.

כן יש אפשרות להגביל שהמו"מ יהיה רק בד"ת, אבל לענ"ד זה לא יגרום ליותר מו"מ בד"ת, אלא רק יגרום לפחות אנשים להיכנס.
 
ועל זה הוספתי בסוף דבריי, שגם אם יש הצדקה כלשהיא לחוסר דיון, פשוט יש חוסר איזון משווע בפורום בין דיונים תורניים ממוקדים, לבין דיונים על פולמוסים - בין תורניים ממש או לא.
הסיבה לזה היא פשוטה להפליא אגב, לא צריך לחשוב על כך יותר מדי - רוב החברים כאן הם בני תורה, עיקר עיסוקם בפורום הכא הוא בין הסדרים או בזמנם הפנוי (כמוני). כך שבשביל להכנס לדיון מעניין, הם לא ישברו את הראש על קושיות במרן, אלא מפלפלים בדיונים פולמוסים ועניינא דיומא.
בפורום אחר לעומת זאת (מיותר לומר איזה), אינני בא לומר שאין שם בני תורה, אך אפשר למצוא שם ניקים שנמצאים בזמני סדרים. ניקים שככל הנראה או עסקנים, או עוסקים באיזו משרה תורנית וכיו״ב, ולכן יש הרבה פיריון בדיונים תורניים.

לכן,

אף על פי שאני לא רוצה ממש לשנות את הסדר הקיים בפורום מורשת מרן, אני אוהב ומעריך את חברי הפורום האיכותיים. אך לענ״ד יש כמה דברים שיש לשפר אם אנחנו רוצים להגדיל תורה ולהאדיר:
א. ראשית, עד כמה שאני אוהב שהפורום מיוחד בפנ״ע ולא לומד מפורום שכן, זה יעזור לי מאד אם ה״נושאים האחרונים״ יהיה בולט בכניסה של הפורום, ולא בפינה שולית. באותה מידה, צריך שכל הדיונים שנכנסים בבלוק הנ״ל, לא יהיה מפורומים שדנים בנושאים אקטואלים.
ב. בנוגע לנושאים אקטואלים, עד כמה שאנחנו מנסים להמנע מהם, אם לא נכניס אותם למקום ייעודי, הם פשוט יופיעו במקומות שאנחנו לא רצינו שהם ייכנסו. זה או שיהיה איסור מוחלט לעסוק בנושאים אקטואלים, או שניתן להם מקום ייעודי עם הגבלות מיוחדות. לענ״ד האפשרות הראשונה קיצונית, אך בשביל לשמור על טוהר הפורום זה עשוי להיות מאד רצוי.
ג. זה יותר דבר שצריך לבוא מצד חברי הפורום מאשר ההנהלה, אבל יש תחושה בפורום שחסר ״הרחבת אופקים״ בקרב התגובות. הרבה מאד פעמים אפילו אני, שממשיך את דרכו של מרן, מהסס מלפתוח נושאים מחמת שלא נוגעים במרן גופא, כי שורר בפורום מין ״תחושת ניכור״ לכל מה שלא נוגע למרן. אני אומר זאת בכוונה בצורה הזו, שלא ישתמע שאני לא מרוצה מהנהלת הפורום בכל הנוגע להצגת שיטה שנוגדת את מרן. ואני גם לא אומר שצריך לקבל פוסקים אחרים כהלכה למעשה. אבל אם הפורום במהותו יכלול דיונים גם בהנהגות ופסיקות של חוגים אחרים, זה לא יזיק לאף אחד. כל עוד שנשמור על כך ש״לא נוגעים בפסיקות מרן״ ונדון כל דבר כדרכה של תורה - וכדרכו של מרן גופא - אפשר בהחלט ליצור כאן פורום עם הרבה דעות מגוונות ודיונים פורים.
ד. וזה גם חלק מהנקודה לענ״ד למה אין הרבה דיונים תורניים בפורום. יש הרבה ״תמימות ספרדית״ בפורום שמונעת מלדון בפסקי מרן עצמם ג״כ. וזה לא דרך מרן ולא דרכה של תורה. דרך מרן היה לחקור ולהבין כל דבר. אמהמה, אני לא יכול לפתוח נושא בפורום על ״קושיות מרן הב״י״ (לדוג׳) כי מרן בעצמו כותב לא מעט בזה בחזו״ע, אז למה לי ללכת לרעות דעות של אנשים אחרים? אבל זה גופא מונע את הצורך בפורום עצמו, כי פורום מיועד לדון בפירושים ודעות נוספות. ברגע שאני פותח נושא ואומרים לי ״מרן עסק בזה בסימן כך וכך״, בזה מסתיים הדיון, כי בעצם אין על מה לדון. ובעצם בזה גם נגמר האופקים של הפורום. שוב, זה לא בגלל הנהלת הפורום, אלא בגלל התחושה שיש בפורום.
ה. נקודה נוספת טעונה אצלי, זה פורומים מסוימים שכלל לא נוגעים בחברי הפורום. רובו נמצא ב״תוכן גולשים״, למה בפורום תורני שחבריו הם בני תורה איכותיים, אין יצירה של חידושי תורה או דרשות? וגם כשמישהו משתף בזה, אני מוצא בקושי דיונים בכך. יתרה מזו, כשאני מסתכל בעמוד הראשי בחיפוש אחר דיון ותוכן, אני מתקשה מאד למצוא זאת, בעיקר בגלל הסדר המשונה של הפורום וכבר כתבתי זאת לא אחת. אישית, זה מונע ממני מלמצוא את עצמי איפה בעצם נמצא ה״פורום העיקרי״ בו נמצאים עיקר הדיונים, האם זה ״הלכה ומנהג״, או הפורום של הראשל״צ או מרן? איפה רוב חברי הפורום מבלים את זמנם?
ו. בעצם הנקודה הזו היא חלק מנקודה ה׳, וזה הסדר שיש בעמוד הראשי וכמות הפורומים. לי אישית יש תחושה שפשוט רצו להכניס ״כל דבר אפשרי״ שאפשר לדון בו בפורום תורני וגם בפורום של מורשת מרן. היה יותר מסודר בעיני, לו היה פורום אחד לראשל״צ ומרן בתוך ״הלכה ומנהג״ ושם היה נכנס כל הדיונים האפשריים. מה שקורה כעת, זה שאם אני רוצה לדון בתורת הראשל״צ, אני לא הולך לדון על כך ב״הלכה ומנהג״ בודאי, כי יש לו פורום ייעודי - אבל כשאני נכנס לפורום המיוחס, אני נכנס בעצם לעוד 4-5 פורומים שונים, ואז אני צריך לשייך את עצמי מה בעצם אני רוצה לחפש לדבר בכך. ומה בעצם ההבדל בין ״כללי״ בפורום הראשל״צ, לבין ״כללי״ של כל מערכת הפורום ו״משא ומתן בתורתו״. זה מבלבל, וזה מרחיק אותי עוד צעד נוסף מלדבר בתורתו. (לעלונים ושיעוריו אפשר לעשות תת-פורום יעודי בתוך הפורום של הראשל״צ)
ז. יש גם ריבוי מאד גדול של תוכן בעמוד הראשי של הפורום. אני מאד מעריך את כותבי הבלוגים, אבל אפשר להכניס זאת לעמוד אחר לחלוטין, או שזה יהיה מוגדר בתור ״סגור״ באופן אוטומאטי, ורק נושאים אחרונים יופיעו בבלוק ייעודי ומסומן, בדומה למה שכתבתי בנקודה א׳. ה״פרויקט״ הוא מכובד מאד, אך גם הוא לוקח חלק נכבד בגלילה של הפורום. הריבוי הזה יכול לגרום למשתמשים חדשים לאבד את עצמם בתוך הכמות העצומה של מה שאפשר לעשות בפורום.


יש לי עוד כמה דברים שמציקים לי אישית, ויכולים לשפר את הפורום, אך אכותבם לאחר שאראה את מחשבות חברי הפורום על מה שכתבתי עד כה.
יישר כח על התגובה המפורטת, ניכר שהשקעת רבות.
לגבי העניין של לכתוב רק בתורת מרן, אמנם זו הייתה הגישה בהקמתו של הפורום, אבל כבר מלפני כמה שנים שינינו את העניין, וניתן לראות זאת מכל נושאי הפורומים שהוספנו. רואים שגם הציבור מעלה נושאים שלא רק קשורים למרן...
לגבי העניין של הריבוי של התוכן, אשמח לעצות מהחברים היקרים, על מה ניתן לוותר, ואת מה אפשר לשלב אחד בתוך השני. למשל את הבלוגים, הכנסתי לאיזור אחד. מה עוד?
 
פתחנו סקר בעניין בראש הדף
יישר כח.
איני יודע כמה יועיל סקר.
כדי שפורום יצליח, אי אפשר לסתום פיות. אנשים צריכים להרגיש חופשי.
ועל כן אי אפשר להגביל רק עניינים תורניים נטו - זו מתכונת לכישלון של פורום [וחכם לומד מטעויות של אחרים].
צריך לתת קצת עניינים של "החדר קפה", כמו שהגדירו את זה כאן בעבר, אבל כמובן שהרוח המובילה, תהיה רוח תורנית.
וכמו שהטיב לבאר זאת הרב @ע"ה ס"ט
 
יישר כח על התגובה המפורטת, ניכר שהשקעת רבות.
לגבי העניין של לכתוב רק בתורת מרן, אמנם זו הייתה הגישה בהקמתו של הפורום, אבל כבר מלפני כמה שנים שינינו את העניין, וניתן לראות זאת מכל נושאי הפורומים שהוספנו. רואים שגם הציבור מעלה נושאים שלא רק קשורים למרן...
אבל זו מטרת הפורום, להיות פורום "מורשת מרן". הנושאים שצריכים להיות בפורום צריכים להיות קשורים למרן. או לבנו מרן הראשון לציון וכיוצא. לדון בתורתו בעיקר ועליו גם כן...
 
אבל זו מטרת הפורום, להיות פורום "מורשת מרן". הנושאים שצריכים להיות בפורום צריכים להיות קשורים למרן. או לבנו מרן הראשון לציון וכיוצא. לדון בתורתו בעיקר ועליו גם כן...
בשביל שזה יקרה צריך לאפשר את השאר
ודו"ק
 
לגבי העניין של לכתוב רק בתורת מרן, אמנם זו הייתה הגישה בהקמתו של הפורום, אבל כבר מלפני כמה שנים שינינו את העניין, וניתן לראות זאת מכל נושאי הפורומים שהוספנו. רואים שגם הציבור מעלה נושאים שלא רק קשורים למרן...
זה יותר רושם שאני מקבל מאנשים שלא קשורים לפורום אך מדברים איתי בפורום שכן. ולמען האמת, אני לא מסכים איתם לגמרי, אך בפעמים שאני כאן אפשר להרגיש את ה״תחושה״ הזו. זה לא קשור אגב בהכרח לריבוי תוכן תורני, אלא הרגשה של ״מה אני הולך לפתוח״.
נתתי דוג׳ במכוון שתבין לאיזה צורה אני מדבר, אולי אחזור עליה שוב. אם אני בא לדון כאן בפורום בנושא הלכתי מסוים, אני אישית מצפה שיתחיל להיות דיון סביב הגמרא, ראשונים, אחרונים. מה שקורה רוב הזמן, הוא שמביאים את מרן איך הוא מפרש את הסוגיא הזו, ובכך בעצם לא מתחיל דיון, כי ברגע שאתה מביא דעה אחרת, אתה בעצם חולק על מרן ואנשים כאן יצעקו עליך שאתה חולק על מרן (וזה גם הגורם לתחושה הנ״ל).
וזה גם חלק ממה שאמרתי שיש כאן בפורום ״תמימות ספרדית״.
הכולל שאני לומד בו הוא ספרדי (אמנם הראש כולל הולך מעט יותר בכיוון של בא״ח וקבלה, אך זה לא משפיע על הלך הרוח ההלכתית למעשה; אפילו אשכנזי שנמצא אצלי בכולל מבין זאת) ובכ״ז אנחנו לא משעבדים את הדיון והפלפול בסוגיא לכיוון של דעה אחת בלבד, אלא תמיד מנסים לפתח את הדיון בשביל להבין את כל הדעות. עכשיו, אני יכול להבין שאנשים שעושים את הנ״ל לא עושים זאת בשביל ״לסתום את הדיון״, ומבינים שצריך להיות דיון פורה בכל דבר, כפי שרואות עיני, הרוב כאן הם בני תורה והם ודאי לא לומדים ככה. אבל משום מה מאד קל לחברי הפורום לשלוף את ״מרן פירש כך וכך״, ואם אתה רוצה לשמוע דעה אחרת, אתה מבין שזה לא שייך כאן.
אצל אשכנזים אגב, זה בדיוק ככה אפילו בדיון תורני. לא מעט אשכנזים שאני פוגש, אנחנו דנים בהלכה או בסוגיא, וכשלהלה יש תירוץ על קושיא, ואני מסביר למה זה לא תירוץ, הוא יעמיד כל טצדקי למה התירוץ שלו נכון והקושיא אולי לא מתחילה.
(לא רציתי להכנס לזה, אבל פשוט זה נכנס לי ברצץ הכתיבה. במאמר מוסגר: בסוכות האחרון אירחתי ב״ה את משפחת גיס אישתי בחג ראשון (שכאמור, אשכנזים). נכנסנו לדיון על מהות מחיצה, ואמרתי לו שהמחיצה אסורה להיות נעה ונד ברוח. הוא אמר שזה לא מדויק, ואפשר שינוע מעט. כהרגלי בקודש, פתחתי את החזו״ע לראות את המקור. בקיצור דברים נמרץ, מרן מביא מכל הראשונים שלא מחלקים ב״כמה ינוע״ המחיצה, אפילו מעט פוסל את הסוכה. החזו״א מביא גישה שאם זה נע עד ד׳ טפחים זה כשר. מרן מקשה על החזו״א הואיל והראשונים סתמו דבריהם ולא פירשו כדבר הזה, קשה להגיד כדבר הזה. כתגובה לזה, הוא הלך לגמרא שמסבירה מהי מחיצה והוציא גדר ש(מחילה על גיבוב דברים מעט, לא זוכר את לשון הגמרא במדויק)כל התכלית של המחיצה הוא ליצור רשות לעצמה, ולפי גדר זה אין מניעה שתנוע המחיצה. הוא ניסה איכשהו להסביר זאת בסתימת הראשונים. התעקשתי איתו שזה לא תירוץ כלל ועיקר, עיקר קושית מרן הוא שהראשונים כתבו ש״לא יהיה נע ונד ברוח״ ולא חילקו ״עד כמה נע״, משמע שאסור שיהיה נע ונד כלל ברוח. כמובן שלא יצאנו מעיקר המחלוקת והוא עמד על שלו. עד כאן מאמר מוסגר)

לגבי העניין של הריבוי של התוכן, אשמח לעצות מהחברים היקרים, על מה ניתן לוותר, ואת מה אפשר לשלב אחד בתוך השני. למשל את הבלוגים, הכנסתי לאיזור אחד. מה עוד?
כפי שכתבתי, לענ״ד יש לשלב את הפורומים של מרן והראשל״צ בתוך הלכה ומנהג, וחוץ מפורום ״השיעור השבועי״, לא לעשות שיש חלוקה בפורום עצמו.
אם יש להוסיף על זה, זה מה שעולה לי במחשבה זריזה תוך עיון בתפריט הפורום:
- יש פורום מוסרה והשקפה ופורום סיפורי השגחה. לכאורה זה היינו הך. למה צריך בכלל פורום שלם על סיפורי השגחה? ההצעה זה או לשלב אותם לגמרי ולא לעשות חילוק, או לעשות סיפורי השגחה תת-פורום בתוך מוסר והשקפה. אם לעומת זאת סיפורי השגחה זה רעיון בדיוק כמו בפורום הזה, אז יש ליצור כותרת יותר ברורה מ״סיפורי השגחה״. (הרעיון היותר טוב ליישום זה אשכול יעודי, אך כיוון שיש כל כך הרבה נושאים בפורום הנ״ל, אני מבין למה לא פשוט ״למחוק״ אותו)
- ועכשיו כשאני חושב על זה, למה מוסר והשקפה נמצא בתוך ״תוכן גולשים״? בתור גולש, אני מבין שמוסר זה רק תוכן שאני יוצר, ולא לדון באיזה עניין בחובת הלבבות.
- עלונים בפרשת השבוע מרגיש יותר כמו תת-פורום מאשר פורום יעודי בפנ״ע. עניני דיומא נראה מקום שייך.
- באופן כללי לא מובן לי הקטגוריה של ״תוכן גולשים״ אם ״סידור תפילה״ נכלל שם. זה שייך לענ״ד יותר להלכה ומנהג, שיהיה אפשר לדון בנוסחאות וכד׳. וכן כל הקטגוריה של תוכן גולשים. אולי אפשר לעשות ״תוכן גולשים״ בתור פורום בפנ״ע מאשר קטגורית פורומים נפרדת, מרגיש לי יותר נכון ופחות מעמיס מידע על תפריט הפורומים.
- ״ספרים חדשים שיוצאים לאור״, אין לי בעיה עם הפורום הזה למעשה. אבל הוא נמצא באמצע הפורומים ה״חשובים״ מיד לאחר תלמוד והלכה ומנהג.
- זה יותר על להוסיף מאשר לשנות, אבל למה אין פורום על פרשיות השבוע? אני יודע שזה נכנס בכלל ״עניינא דיומא״, אבל כשנושאים על פרשיית השבוע מתערבבים בתוך נושאים על חגים ודברים אחרים יכול לבלבל.

ייתכן שיתווסף לי אח״כ, אך תוך כדי מעבר בין לשוניות בדפדפן, בטעות נכנסתי לפורום האחר ולא הבנתי למה לפתע הפורומים מסודרים בצורה יותר טובה. אני לא אומר שצריך להעתיק מהם, אבל הפשטות שם היא בעיקר מה שמשפיע עלי להציע כאן דבר דומה.
צריך לתת קצת עניינים של "החדר קפה", כמו שהגדירו את זה כאן בעבר, אבל כמובן שהרוח המובילה, תהיה רוח תורנית.
לדעתי הפורום השכן עשה זאת מצוין כשעשה פורום ״אקטואליה״. ויותר מזה, הגביל את הפורום רק לותיקים. זה מבטיח שרק ניק איכותי יכול באמת לדון שם, וזה לא עושה אותו ״מרכז העניינים״.
מלב זאת, כשפורום בשם ״כללי״ עושה את העבודה, זה נותן תחושה כאילו זה חלק מהפורום ולא ״חדר קפה״.
בתור הצעה, עדיף שיקרא ״חדר קפה״.
אבל זו מטרת הפורום, להיות פורום "מורשת מרן". הנושאים שצריכים להיות בפורום צריכים להיות קשורים למרן. או לבנו מרן הראשון לציון וכיוצא. לדון בתורתו בעיקר ועליו גם כן...
אם זו המטרה, בודאי שלא יהיה הרבה דיון תורני ממה שיש עכשיו. וראה בדוג׳ שהבאתי בתחילת ההודעה להמחיש למה.
 
סוד ההצלחה של מקום חדש לפחות בהתחלה, תלוי הרבה בכמות לא פחות מהאיכות...
הוא חייב כמות מסוימת כדי להתגבש ולהתפתח, אחרת הוא לא ימריא לשום מקום, והאיכות לא באמת תהיה איכות,
כי איכות אמתית באה עם הזמן, כשיש נפח ותנועה של כמה אלפי ניקים פעילים בפורום,
(ולא רשומים, כי רשומים זה נר לאחד נר למאה...)
שאז מתגבשת חבורה איכותית, שיודעת לפלוט באופן טבעי את כל מי שלא עומד בסף הדרוש,

כללו של דבר, כדי להצליח צריך המון סבלנות, ובשלבים הראשונים להגמיש טיפ טיפה במה שאפשר,
כדי למשוך כמות נכבדה של משתמשים,
וכמובן לנסות להיות כמה שיותר יצירתיים, לא לחשוש מניסוי ותעייה,
לבקש משוב ממשתמשים, בפרט הוותיקים שבהם, אבל לא רק...

אפשר גם לפתוח אשכול סיפורים, מדור מאמרים (לא בלוג שכבר קיים), וכל דבר שמושך אנשים,
נכון, לא הכל פרופר תורני, אבל השאור שבעיסה מנפח אותה...
ולאט לאט זה עובר מפה לפה ומאדם לאדם,

בנוסף, הייתי מציע לשים דגש על מלל מיותר שמסיט את האשכול מייעודו,
למרבה הצער נתקלתי בפורום הנפלא הזה המון המון פעמים,
שאנשים מגיבים ונתפסים לדברים צדדיים לגמרי, מגיבים בשלוף, מהבטן, בלי לחשוב פעמיים,
ולא אביא דוגמאות כדי שלא לפגוע, אבל זה קיים, אפילו יותר מדי...

כ"ז אני כותב כאחד שמעריך את הפורום הזה, אחד שאיכפת לו,
ומייחל ב"ה שיכבוש את מקומו בעולמה של תורה, במזרח!

אשריך רבינו @מורשת מרן שליט"א
המון הצלחות, וב"ה ראה ברכה בעמלך, עמל התורה וזיכוי הרבים

מינאי הקטן עושה המלחמות.... (חרבות ברזל לא?)
אחד מתוך מאות/אלפים שנהנה מהפורום
 
סוד ההצלחה של מקום חדש לפחות בהתחלה, תלוי הרבה בכמות לא פחות מהאיכות...
הוא חייב כמות מסוימת כדי להתגבש ולהתפתח, אחרת הוא לא ימריא לשום מקום, והאיכות לא באמת תהיה איכות,
כי איכות אמתית באה עם הזמן, כשיש נפח ותנועה של כמה אלפי ניקים פעילים בפורום,
(ולא רשומים, כי רשומים זה נר לאחד נר למאה...)
שאז מתגבשת חבורה איכותית, שיודעת לפלוט באופן טבעי את כל מי שלא עומד בסף הדרוש,

כללו של דבר, כדי להצליח צריך המון סבלנות, ובשלבים הראשונים להגמיש טיפ טיפה במה שאפשר,
כדי למשוך כמות נכבדה של משתמשים,
וכמובן לנסות להיות כמה שיותר יצירתיים, לא לחשוש מניסוי ותעייה,
לבקש משוב ממשתמשים, בפרט הוותיקים שבהם, אבל לא רק...

אפשר גם לפתוח אשכול סיפורים, מדור מאמרים (לא בלוג שכבר קיים), וכל דבר שמושך אנשים,
נכון, לא הכל פרופר תורני, אבל השאור שבעיסה מנפח אותה...
ולאט לאט זה עובר מפה לפה ומאדם לאדם,

בנוסף, הייתי מציע לשים דגש על מלל מיותר שמסיט את האשכול מייעודו,
למרבה הצער נתקלתי בפורום הנפלא הזה המון המון פעמים,
שאנשים מגיבים ונתפסים לדברים צדדיים לגמרי, מגיבים בשלוף, מהבטן, בלי לחשוב פעמיים,
ולא אביא דוגמאות כדי שלא לפגוע, אבל זה קיים, אפילו יותר מדי...

כ"ז אני כותב כאחד שמעריך את הפורום הזה, אחד שאיכפת לו,
ומייחל ב"ה שיכבוש את מקומו בעולמה של תורה, במזרח!

אשריך רבינו @מורשת מרן שליט"א
המון הצלחות, וב"ה ראה ברכה בעמלך, עמל התורה וזיכוי הרבים

מינאי הקטן עושה המלחמות.... (חרבות ברזל לא?)
אחד מתוך מאות/אלפים שנהנה מהפורום
אני חושב שיש גם צד שני למטבע, כי כשיש איכות אפי' מועטת יש חשק לרבים להצטרף, אבל אם יש הרבה אבל לא איכותיים זה מבריח אנשים.
פוק וחזי בקהילות הקודש שהוקמו בכל עיר ועיר, שרובם התחילו עם גרעין קטן ואיכותי ופרחו וגדלו מאוד, הרבה יותר מקהילות שהתחילו עם כמות ובלי איכות.
 
אני חושב שיש גם צד שני למטבע, כי כשיש איכות אפי' מועטת יש חשק לרבים להצטרף, אבל אם יש הרבה אבל לא איכותיים זה מבריח אנשים.
פוק וחזי בקהילות הקודש שהוקמו בכל עיר ועיר, שרובם התחילו עם גרעין קטן ואיכותי ופרחו וגדלו מאוד, הרבה יותר מקהילות שהתחילו עם כמות ובלי איכות.
כ"ז בקהילות,
אבל הכא עסקינן ב'חדר קפה', ומקובלנו שככל שיש יותר סוגים של קפה בחדר החדר יותר מצליח.....!
*כמובן רק כמשל....
 
כ"ז בקהילות,
אבל הכא עסקינן ב'חדר קפה', ומקובלנו שככל שיש יותר סוגים של קפה בחדר החדר יותר מצליח.....!
*כמובן רק כמשל....
אבל אם כל הסוגים יהיו מהחברות של החלוקות של הקמחא דפסחא זה לא שווה כלום.
כל המעלה של הרבה סוגים זה רק בחברות הטובות המגורענים למיניהם וכו'...
 
אני חושב שיש גם צד שני למטבע, כי כשיש איכות אפי' מועטת יש חשק לרבים להצטרף, אבל אם יש הרבה אבל לא איכותיים זה מבריח אנשים.
פוק וחזי בקהילות הקודש שהוקמו בכל עיר ועיר, שרובם התחילו עם גרעין קטן ואיכותי ופרחו וגדלו מאוד, הרבה יותר מקהילות שהתחילו עם כמות ובלי איכות.
כאן צריכים את 2 הצדדים של המטבע.
כבר מילתי אמורה בכמה וכמה מקומות בפורום, שההצלחה של פורום היא, שאדם מרגיש שזה הבית שלו, ומיד כשרוצה לכתוב משהו הוא יכול, ולכן צריך לאפשר כמה שיותר מרחב בגבולות הנצרכים.
ברגע שיש יותר מדאי הגבלות, הוא חושב עשר פעמים אם לכתוב או לא, ומחמת זה הרבה נמנעים מלכתוב, וממילא זה גורם לאי הצלחה ופריון של הפורום.
לסיכום: צריך לאפשר כמה שיותר שיח, אבל מצד שני לשמור על רמה גבוהה.
 
חזור
חלק עליון