• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

הגהות בתפילות ימים נוראים

ניר כהן

Active member
במחזור איש מצליח ראש השנה, שינו במקום שערי ותיקות ל שערי ותרנות
וזה מפני שיש מחלה ששמה ויתקין.
הערה: מצינו את המילה ותיק בתפילות ראש השנה
1. ותיק בנחמות
2. הועד והותיקות לחי העולמים
וממילא מה שנסביר שם נסביר גם פה
 
עוד הערה, במחזור איש מצליח של יום כיפור.
הנוסח הרגיל :
על חטא שחטאנו לפניך באונס,
על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת
על חטא שחטאנו לפניך בגילוי עריות
באיש מצליח שינו במקום גילוי עריות כתבו בגלוי, וכוונתם שזה לפי הסדר,
בתחילה חטא באונס, אח'כ חטא בשוגג [ בבלי דעת] , ולבסוף חטא במזיד [ בגלוי]
ובאמת שכך הגירסא במחזור של הגרב'צ מוצפי שליט'א
אך דא עקא שזה המקום היחיד שמתוודים על גילוי עריות, ואם נשנה, הרי שלא הזכרנו את עוון זה בכלל בוידוי?!
 
אדון @ניר כהן
אתה באמת רוצה תשובות או סתם לגרום לפורום להידרדר למחוזות בלתי ראויים לקראת יום הדין?
חס וחלילה ! למה נראה לך שכוונתי לקנטר?
החושד בכשרים... ועוד באלול..
כוונתי באמת לשמוע חוות דעת הת'ח דפה.
 
חס וחלילה ! למה נראה לך שכוונתי לקנטר?
החושד בכשרים... ועוד באלול..
כוונתי באמת לשמוע חוות דעת הת'ח דפה.
כי אם כך, אז למה אתה שואל כאן בפורום (שלא מזוהה עם כסא רחמים. ורחוקים מהם כרחוק מזרח ממערב. והשיחה כאן יכולה להידרדר לביזוי ת"ח ועוד) ולא שואל את כסא רחמים שהם עשו את השינויים והם גם יידעו למה הם עשו
 
כי אם כך, אז למה אתה שואל כאן בפורום (שלא מזוהה עם כסא רחמים. ורחוקים מהם כרחוק מזרח ממערב. והשיחה כאן יכולה להידרדר לביזוי ת"ח ועוד) ולא שואל את כסא רחמים שהם עשו את השינויים והם גם יידעו למה הם עשו
א. אני מאמין שיש אנשים [ כמו שמך] שמעורב עם כולם.
ב. כמו שכתבתי זה לא רק כסא רחמים, כך גם גורס הגרב'צ מוצפי.
ג. אינני מקנטר, וזאת לאות שבימים נוראים אני משתמש גם במחזור איש מצליח.
 
א. אני מאמין שיש אנשים [ כמו שמך] שמעורב עם כולם.
ב. כמו שכתבתי זה לא רק כסא רחמים, כך גם גורס הגרב'צ מוצפי.
ג. אינני מקנטר, וזאת לאות שבימים נוראים אני משתמש גם במחזור איש מצליח.
נאה, ולא עונה.
בוא נגיד שמחר אנחנו שכנים ואני אראה שאתה כל יום מוריד את האשפה ומטפטף על כל המדרגות. מה אני צריך לעשות לשאול אותך ולבקש ממך על העניין או שאני צריך להרים קמפיין נגדך?
אם אתה רואה מי ששינה אתה צריך לשאול אותו ולא לפתוח דיון בקבוצת המתנגדים לו
 
עוד הערה, במחזור איש מצליח של יום כיפור.
הנוסח הרגיל :
על חטא שחטאנו לפניך באונס,
על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת
על חטא שחטאנו לפניך בגילוי עריות
באיש מצליח שינו במקום גילוי עריות כתבו בגלוי, וכוונתם שזה לפי הסדר,
בתחילה חטא באונס, אח'כ חטא בשוגג [ בבלי דעת] , ולבסוף חטא במזיד [ בגלוי]
ובאמת שכך הגירסא במחזור של הגרב'צ מוצפי שליט'א
אך דא עקא שזה המקום היחיד שמתוודים על גילוי עריות, ואם נשנה, הרי שלא הזכרנו את עוון זה בכלל בוידוי?!
לא אתייחס לכל מה שהעיר לך מי שהעיר, ורק מהדברים שאכתוב להלן ע"פ חיפוש פשוט (באוצה"ח) בגאונים ראשונים ומחזורים ישנים, תבין מה שיש לענות ולהשיב על דבריו (וגם על מחשבתו אשר חשב, וליבא לפומא לא גליא), ודי בזה.

ובכן, במאי דסליק אפתח, מה שפשוט למעלתו שצריך להזכיר כאן עוון גילוי עריות, פשיטות זו מנין?

ולעיקר השאלה:
בסדר רע"ג הנוסח "בגלוי". [אגב, שם הסדר שונה כיעו"ש, ולא כמ"ש מעלתו לנכון שהסדר אצלנו יותר נכון ומסודר].
גם בנוסח התפלות להרמב"ם הנוסח "בגלוי"! [ושם הסדר הנ"ל כפי שאצלנו].
וכן הוא במחזור לקהילת ארגון משנת רפ"ט (דפוס שאלוניקי). [זה יוצא עוד בחיי מרן הש"ע...]
וכן הוא במחזור שי למורא (ליוורנו) לרבי שאול הכהן, ומחזור שנות חיים ליוורנו תרכ"ה, ומחזור שאלוניקי לבנו של הרב מטה יהודה עייאש, ומחזור קונשטאנטינה תרכ"ז, ובמחזור זכור לאברהם אלנקאר(ליוורנו), ובמחזור אהלי יעקב ["המחזור הנחמד" כלשון מרן זצ"ל בכמה מקומות], .
וכן הוא במחזור "אבותינו" נוסח מרוקו.


מהיכן הגיע הנוסח "בגילוי עריות"?
לפום ריהטא יש כזה במחזור ויטרי ובעוד מחזורי אשכנז.
אבל יותר מזה, כן הוא בסידור הרש"ש. וכן העתיק ממנו רבנו הבא"ח בתיקון תפילה. [ומסתמא כן הדפיס מנצור, ומשם נפוץ. ומעניין למה הרב מוצפי לא הדפיס כהבא"ח].

ועל זה נאמר: נהרא נהרא ופשטיה!
(ואל תהי בז לכל אדם... בודאי על ת"ח וגאונים עצומים....)
 
לא אתייחס לכל מה שהעיר לך מי שהעיר, ורק מהדברים שאכתוב להלן ע"פ חיפוש פשוט (באוצה"ח) בגאונים ראשונים ומחזורים ישנים, תבין מה שיש לענות ולהשיב על דבריו (וגם על מחשבתו אשר חשב, וליבא לפומא לא גליא), ודי בזה.

ובכן, במאי דסליק אפתח, מה שפשוט למעלתו שצריך להזכיר כאן עוון גילוי עריות, פשיטות זו מנין?

ולעיקר השאלה:
בסדר רע"ג הנוסח "בגלוי". [אגב, שם הסדר שונה כיעו"ש, ולא כמ"ש מעלתו לנכון שהסדר אצלנו יותר נכון ומסודר].
גם בנוסח התפלות להרמב"ם הנוסח "בגלוי"! [ושם הסדר הנ"ל כפי שאצלנו].
וכן הוא במחזור לקהילת ארגון משנת רפ"ט (דפוס שאלוניקי). [זה יוצא עוד בחיי מרן הש"ע...]
וכן הוא במחזור שי למורא (ליוורנו) לרבי שאול הכהן, ומחזור שנות חיים ליוורנו תרכ"ה, ומחזור שאלוניקי לבנו של הרב מטה יהודה עייאש, ומחזור קונשטאנטינה תרכ"ז, ובמחזור זכור לאברהם אלנקאר(ליוורנו), ובמחזור אהלי יעקב ["המחזור הנחמד" כלשון מרן זצ"ל בכמה מקומות], .
וכן הוא במחזור "אבותינו" נוסח מרוקו.


מהיכן הגיע הנוסח "בגילוי עריות"?
לפום ריהטא יש כזה במחזור ויטרי ובעוד מחזורי אשכנז.
אבל יותר מזה, כן הוא בסידור הרש"ש. וכן העתיק ממנו רבנו הבא"ח בתיקון תפילה. [ומסתמא כן הדפיס מנצור, ומשם נפוץ. ומעניין למה הרב מוצפי לא הדפיס כהבא"ח].

ועל זה נאמר: נהרא נהרא ופשטיה!
(ואל תהי בז לכל אדם... בודאי על ת"ח וגאונים עצומים....)
יישר כחך ,החכמתני.
 
עפר ואפר אני תחת כפות רגליו של מרן הגר"מ מזוז, שהוא קודש קדשים ולומד תורה שבעים שנה ביסורים קשים ומרים בעומק העיון כא' מגדולי הדורות.
כ"ז כתבתי, וכל זה פשוט. בעיני ראיתי איזה כבוד מרן זיע"א נהג בו מה שלא ראינו אצל אחרים.
אבל המציאות פשוטה עוד יותר.
לא גדלנו על העצים, וכל הגדולים לפניו לא טעו, ויש לנו מסורת ברורה ומתוקה. זה שיש להגאון הנורא הזה קושיות, כך היא דרכה של תורה.
מכאן ועד לעקור כל מנהגינו, לא בהכרח שזה מוכרח.
הדוגמא הבולטת והמפורסמת:
מהר מהרה בברכת אהבת עולם, שמרן הנאמ"ן שליט"א מגיה, אבל הראשונים, האב'ודרהם הר"י בר יקר ועוד, הקשו ותירצו את הוקישא על הכפילות.
ומרן הנאמ"ן אינו רוצה לקבל דבריהם. זה זכותו כא' מגדולי הדורות.
אבל מנהגינו אמת ויציב וקיים. ע"פ דברי הראשונים.
רק לתזכר, סידור תפילת ישרים מנצור במהדורתו הראשונה יו"ל עם הסכמות [נשמח למי שיעלה] ושם כותבים הגרב"צ חזן ועוד [איני זוכר בדיוק, אבל כמה חכמים בבלים] שהגיהו אותו הרבה חכמים דווקנים כו'ו הרבה שנים וכו'.
וח' יהודה צדקה וח' ב"צ אבא שאול החזיקו מאוד מדייקנותו והרבו מאוד בשבחו שהוא מדויק עד הקצה האחרון
וגם מרן זיע"א לא דיבר כנגדו רק בדברים שהמה כנגד מרן כגון המלך המשפט וכו'.
ועכשיו למציאות: הרבה ת"ח שעוסקים בסוגיא זו [אעיד נאמנה כי אחי הגדול שליט"א מומחה מאוד בדקדוק והוא בלשן גדול וחוקר עצום ומוכר, ומרן שליט"א מחזיק ממנו מאוד, והוא אחד מהם], טוענים בתוקף גדול וביד חזקה, שיש ישוב לכל מנהג שלנו ולכל נוסחא ותיקה ושום דבר אינו טעות.
ונא לעצור כאן.
וזכות מרן הנאמ"ן - שאין אוהב אמת יותר ממנו בדור הזה - תעמוד לכולנו לגמח"ט!!!!!
 
צדיק. אני גם בוגר חזון עובדיה, אבל האמת המוכרחת שתאמר זה שאלו ואלו דברי אלוקים חיים.
מי שמך לשקול רבנים ופסיקותיהם?
אני מניח שהוא למד את הנושא ואת אותם ראשונים טיפה יותר ממך
אדון @נאמן למרן עכשיו הבנתי מה שכתבת לי בתחילת הנדון
תיזהר לא להידרדר למחוזות בלתי ראויים לקראת יום הדין!
 
אדון בוגר חזו"ע לא כתבתי שאתה מזלזל או משהו, רק כתבתי שאלו ואלו דברי אלוקים חיים
אגב, אחיך זהו הרב בעל לב אהרן?
לא זכיתי להיות אחיו של הגר"א בוארון. אבל חברותא אכן זכיתי.
עכ"פ לעניננו.
מטרתי לכתוב זה בשביל לחדד נקודה אחת.
כפי שהקדמתי וחזרתי ואחזור, מרן הנאמ"ן זה לא הנושא, שכולו טהור לש"ש. וזה זכותו לכתוב את אשר עלי לוח ליבו.
הנושא: שיש חושבים כאילו הספרידם, טעו, לא היה להם רבנים, מסורת, נשתבשו, ולכן צריך "להעמיד אותם על המקום", לשנות הנוסחאות, להגיה וכו'.
וע"ז אני צועק בכל כוחי:
יש לנו מסורת שאין בה גרם א' של טעות!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
כל הנוסחאות הישנות אמת!!!!!!
אמת!!!!!
אמת!!!!
[וכיון שאיני רוצה להאריך בזה, רק אוסיף נקודה א' ובזה נסיים, בכל ההגהות שמרן כתב ביבי"א לבנו שליט"א בח"ח, "הייתי נוכח"!!!! מתי שזה נכתב והטויטא הגיע למרן שליט"א,
ותמיד הנקודה היתה: איזה נוסחא יותר עתיקה עם יותר מקוןרות. ודי בזה.]
 
חזור
חלק עליון