עוד הערה, במחזור איש מצליח של יום כיפור.
הנוסח הרגיל :
על חטא שחטאנו לפניך באונס,
על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת
על חטא שחטאנו לפניך בגילוי עריות
באיש מצליח שינו במקום גילוי עריות כתבו בגלוי, וכוונתם שזה לפי הסדר,
בתחילה חטא באונס, אח'כ חטא בשוגג [ בבלי דעת] , ולבסוף חטא במזיד [ בגלוי]
ובאמת שכך הגירסא במחזור של הגרב'צ מוצפי שליט'א
אך דא עקא שזה המקום היחיד שמתוודים על גילוי עריות, ואם נשנה, הרי שלא הזכרנו את עוון זה בכלל בוידוי?!
לא אתייחס לכל מה שהעיר לך מי שהעיר, ורק מהדברים שאכתוב להלן ע"פ חיפוש פשוט (באוצה"ח) בגאונים ראשונים ומחזורים ישנים, תבין מה שיש לענות ולהשיב על דבריו
(וגם על מחשבתו אשר חשב, וליבא לפומא לא גליא), ודי בזה.
ובכן, במאי דסליק אפתח, מה שפשוט למעלתו ש
צריך להזכיר כאן עוון גילוי עריות, פשיטות זו מנין?
ולעיקר השאלה:
בסדר רע"ג הנוסח "בגלוי". [אגב, שם הסדר שונה כיעו"ש, ולא כמ"ש מעלתו לנכון שהסדר אצלנו יותר נכון ומסודר].
גם בנוסח התפלות להרמב"ם הנוסח "בגלוי"! [ושם הסדר הנ"ל כפי שאצלנו].
וכן הוא במחזור לקהילת ארגון משנת רפ"ט (דפוס שאלוניקי). [זה יוצא עוד בחיי מרן הש"ע...]
וכן הוא במחזור שי למורא (ליוורנו) לרבי שאול הכהן, ומחזור שנות חיים ליוורנו תרכ"ה, ומחזור שאלוניקי לבנו של הרב מטה יהודה עייאש, ומחזור קונשטאנטינה תרכ"ז, ובמחזור זכור לאברהם אלנקאר(ליוורנו), ובמחזור אהלי יעקב ["המחזור הנחמד" כלשון מרן זצ"ל בכמה מקומות], .
וכן הוא במחזור "אבותינו" נוסח מרוקו.
מהיכן הגיע הנוסח "בגילוי עריות"?
לפום ריהטא יש כזה במחזור ויטרי ובעוד מחזורי אשכנז.
אבל יותר מזה, כן הוא בסידור הרש"ש. וכן העתיק ממנו רבנו הבא"ח בתיקון תפילה. [ומסתמא כן הדפיס מנצור, ומשם נפוץ. ומעניין למה הרב מוצפי לא הדפיס כהבא"ח].
ועל זה נאמר: נהרא נהרא ופשטיה!
(ואל תהי בז לכל אדם... בודאי על ת"ח וגאונים עצומים....)