• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הגעלת מיני בר

ב"ה
א, כשהמים מקלחים מדוע אין האדים נבלעים במים, ודרך המים שוב נבלעים בפיה.
ב, אף אי נימא שאין האדים נבלעים במים, אך לאחר גמר הקילוח עדיין הפיה חמה,

הגע עצמך כאשר מערה משקה מכלי הנמצא בגובה גבוה לכלי שמתחתיו, ומהכלי שתחתיו עולה עשן, והעירוי מלמעלה נפגש בעשן וממשיך לקלח כלפי מטה, האם יעלה על הדעת שהעשן ימשיך לעלות בתוך הקילוח הזורם ודוחף כלפי מטה?! הרי בודאי הקילוח דוחף את האדים והזיעה ללמטה ולא נותן להם להגיע לפיה מבפנים. וגם מה שהפיה חמה לאחר גמר הקילוח מה בכך, הרי אין זיעה של חמץ שהגיעה אליה, שהרי הקילוח דחף את הזיעה כלפי מטה, וכעת אין שום זיעה שעולה.
 
שעה"צ תמד סק"ד (כמובן, לדעת הרמ"א).
מה שחוששים לבליעה מהדגן הצונן שעליו הוא מקלח, מבואר בפוסקים (ראה במצורף) דאין דין ניצוק בכה"ג לכ"ע אף לכתחילה, ע"ש,
ולכן בהדחת פי המיניבר לכל היותר סגי. (ובתכנית אור השבת לפני כשבועיים דיברנו מזה).
 
ב"ה


הגע עצמך כאשר מערה משקה מכלי הנמצא בגובה גבוה לכלי שמתחתיו, ומהכלי שתחתיו עולה עשן, והעירוי מלמעלה נפגש בעשן וממשיך לקלח כלפי מטה, האם יעלה על הדעת שהעשן ימשיך לעלות בתוך הקילוח הזורם ודוחף כלפי מטה?! הרי בודאי הקילוח דוחף את האדים והזיעה ללמטה ולא נותן להם להגיע לפיה מבפנים. וגם מה שהפיה חמה לאחר גמר הקילוח מה בכך, הרי אין זיעה של חמץ שהגיעה אליה, שהרי הקילוח דחף את הזיעה כלפי מטה, וכעת אין שום זיעה שעולה.
לכאורה אין בזאת מענה על טענה א. שהאדים נבלעים במים הקולחים[שאין שום הגיון שהם ידחפו אותם, ושהאדים לא יבלעו בהם].
ועוד, מה שהשבתם על טענה ב. לא הבנתי מדוע לאחר הקילוח אין שום זיעה שעולה, הרי כל הטענה היא שכשמערים מים חמים על חמץ בעין, [כגון: כוסכוס, דיסה, מנח חמה, וכדו'] לא לוקחים מיד לאחר הקילוח את הכלי, ולכך לאחר הקילוח עדיין ממשיכים לעלות אדים של חמץ על הפיה כשהיא עדיין חמה בחום שהיס"ב ונבלעים אדי החמץ בפיה.
ועוד לא הבנתי מדוע טענתם שאף לדעת המחמירים בניצוק ליכא חשש. דהא כל דברי הפוסקים שצרפתם, מיירי בכלי בלוע מחמץ דלא אמרינן ניצוק.
אבל כאן החשש הוא מעירוי בניצוק על חמץ בעין, ומדוע אין לחוש להנ""ל.
 
ב"ה
א. מה לי שה"מים" בולעים טעם החמץ, הרי הם יורדים עם אותו טעם ללמטה, העיקר שלא נותנים לזיעה להגיע לכתלי הפיה, שהרי הם דוחפים את הזיעה ללמטה, ובהם עצמם אמנם נבלע טעם אבל מה בכך זה נעשה אחר שנפרדו מהפיה ואינם מבליעים בה כל טעם.
ב. לאחר הקילוח בודאי הכלי עצמו לא נחשב רותח לענין זה, שהרי כתלי הפיה עצמה בודאי אינם כלי ראשון, (ואצטט מה שכתב לי בזה ידיד ת"ח שבתחילה סבר לאיסור, ואח"כ בירר וכתב לי וז"ל: בנוסף הסברות וכו', עיקר הסברא היא כמו שהביאו שהפיה של המיני בר דינה ככלי שני, אתמול מישהו פירק לי תמי 4 לגורמים ואפשר לראות בברור שהצינורית ומקום המים שמתחממים הם ממש שני כלים נפרדים וודאי שהצינורית נחשבת לכלי שני והראייה לכך היא שאם לא מוצאים מים היא כלל אינה חמה. לעומת זאת המיחמים הגדולים של בתי הכנסת ובתי חולים וכיוצ"ב הפיה תמיד חמה ושם זה כלי ראשון אך במיני בר ברור שהפיה ככלי שני וכו', ע"כ). וכל החשש היה מחמת שהמים מחוברים בקילוח למקור מוצאת מתוככי המיכל בהם נתחממו, שהוא כלי ראשון, ולכן אלו המים הוו עירוי מכלי ראשון, אבל ברגע שנחו בקערה עם הדגן, שוב פיית המיניבר דינה כצונן מצד עצמה, ודו"ק.
ג. הפוסקים במקור דיברו בעירוי על גבי איסור דאורייתא של חלב (בצירי) או שומן איסור, ולא לתוך כלי בלוע, כמבואר במקורות שצירפתי.
 
ב"ה
שלום וברכה,
מה שחוששים לבליעה מהדגן הצונן שעליו הוא מקלח, מבואר בפוסקים (ראה במצורף) דאין דין ניצוק בכה"ג לכ"ע אף לכתחילה, ע"ש,
ולכן בהדחת פי המיניבר לכל היותר סגי. (ובתכנית אור השבת לפני כשבועיים דיברנו מזה).

שוב ראיתי חשש אחר שהרחיבו בו והוא מחמת שהאדים נוגעים בפיה והיא רותחת מחמת מים המקלחים ממנה, ועי"ז האדים אף שהם קרים נבלעים בפיה הרותחת,

אולם לענ"ד אם משום תוככי הפיה הרי במקום הקילוח עצמו המים דוחפים את האדים ולא נותנים להם לעלות לכתלי הפיה מבפנים,

ואם באת לחוש לכתלי הפיה מבחוץ מאן ימר לן שכתלים אלו רותחים, הרי סביר להניח שיש בידוד כהוגן באלו הכתלים, ובפרט שהערוי נמשך זמן לא רב עד שפוסק ואין שום הכרח שיספיקו הכתלים מבחוץ להגיע לחום שהיס"ב. ודבר זה צריך בדיקה. (שוב טענו לי שבמציאות אכן מגיעים לרתיחה).

וגם אם יגיעו לרתיחה, הרי האדים ממשיכים לעלות ולהתפזר ואינם מתעכבים כדי להתחמם עד שהיד סולדת גם בהם, דומיא דמ"ש בזה בשם הב"ח בחדשות סי' כד. אלא שהב"ח דיבר אפילו קדירה מתחת לבשר ולבשר יש שטח שזיעה יכולה להצטבר תחתיו, ורצה לומר שהיא אינה מצטברת ונבלעת אלא מתנדפת ומתפשטת לצדדין ואינה נבלעת, ולכן למד בעצמו שם מדברי הפוסקים דאיירי נמי בכה"ג ואסרו, וביטל דעתו לדעתם אף שעדין משמע שסובר לפום קושטא להקל כנ"ל, (ולכן הזכירו סברתו כמה פוסקים דסו"ס סברא היא). משא"כ בנ"ד שהזיעה באה מן הצד של הכתלים מבחוץ, בזה מנין לנו שתטה עצמה הצידה ותתעכב שם ע"מ להיבלע, ומסתמא תמשיך לעלות קודם שתגיע בעצמה לידי חום שהיס"ב. ודו"ק. וכ"ש טבע החום לדחות הקרב אליו, וכן כאן אם הכתלים רותחים לכאורה טבעם לדחות הזיעה הקריבה אליהם מן הצד לכל הפחות.

ועכ"פ יש כאן כמה וכמה ספיקות, הן ספיקות במציאות דאמרינן בהו אחזוקי ריעותא לא מחזקינן, והן ספיקות בהלכה דחזו טובא להצטרף בכה"ג לענ"ד. (ואף שאפשר לברר חלקן, אבל כיון שא"א לברר כולן לפום דינא א"צ לברר כנודע).

א. שמא אין הזיעה נוגעת בכתלים מבחוץ מן הצד, ב. ואת"ל שנוגעת, שמא הזיעה ממשיכה לעלות ואינה מתעכבת א"נ נדחית כך שאינה מגעת לחום שהיס"ב מכח חום הכתלים, ג. ואת"ל שמגעת לחום שהיס"ב, שמא זיעת האוכלים אינה כמותן כמבואר ביבי"א ח"ה, (והמשקה שבלע חמץ ומזיע הרי אינו חמץ, ועוד כפי דטעם החמץ שבו שעובר לפיה הוי נ"ט בר נ"ט דהתירא קודם הפסח, אלא שלענ"ד בלאו הכי אינו חמץ, והטעם הבלוע מהאוכלים בו הוי זיעת האוכלים, ודו"ק), ד. ואת"ל זיעת האוכלין כמותן, שמא רק מדרבנן כמבואר נמי ביבי"א שם, והו"ל ס"ס בדאו' וחד בדרבנן כנודע, ה. ועדין שמא יש שישים לעולם בטעם החמץ הנבלע ביחס למים הבלועים ואינו חוזר וניעור בפסח לכ"ע בלח בלח, ו. ושמא בכלים שלנו שדחוסים לעולם יש שישים בטעם הבלוע כנודע. ומסתברא טובא שאף לו יצויר דאכן נבלע טעם חמץ בכלי זה, בודאי שלא יתן טעם במים שמקלחים ממנו בפסח, ובאנו למבואר ביו"ד סי' צט ס"ז דשרי להשתמש בכלי כזה לכתחילה בלא הכשר, ע"ש.

ולכן לענ"ד גם אם מאן דהו רוצה עדין לחוש לעצמו ולהחמיר בנתינת כף רותחת תחת הפיה ולערות עליה, קדוש יאמר לו, אבל להורות לאחרים שחייב להכשיר (יותר מהדחה של הפיה) לענ"ד איני מוצא לזה מקום לאור כל הנ"ל.

בברכה רבה
האם יצטרכו לרוקן לפני פסח את כל המים הנמצאים במים החמים?
 
חזור
חלק עליון