• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הדור הדור ואל תצטרך לבלאדו"ר

ידוע המימרא הנ"ל "הדור הדור ואל תצטרך לבלדור", ומצינו בהרבה ספרי רבותינו מהראשונים (לכאורה) ועד האחרונים שהליצו החכמים בענין זה, ויש שכתבו שמקור הדברים מהגמ', וכידוע אינו מוזכר בגמ', אלא נזכר בספר הפליאה (דף י"ז), וכן האברבנאל בפירושו על מסכת אבות (פ"ה מט"ו), וכן בספר מעשה טוביה (לר' טוביה הרופא, בהקדמתו לפרק ערוגת הבשם), בתפארת ישראל (בפירושו על אבות פ"א בבועז), במגדל עוז ליעב"ץ, וכן בעוד בהרבה מקומות ואכמ"ל. ונחלקו חכמי ישראל במשך הדורות מהו הצמח הנכסף, יש שאמרו שהוא החילתית, כ"כ הפר"ח (ביו"ד סו"ס נ"א) ועוד, ויש שכתבו שהוא אפילו הקפה הידוע. ויש דעה שלישית שהוא מין אגוז הדומה לקשיו שגדל בסביבות ההימלאיה ונקרא היום אגוז הסימון, שככל הנראה השימוש העדכני באגוז היה לסמן כביסות וכדו'. ואחר הבדיקה הקצרה בזה נזכרתי, שבנעורי ראיתי בבית הבחירה למאירי (בסוף הוריות) מרקחת כיצד להשתמש בבלדור, וז"ל בקיצור: ויקח האנקארד"י והוא הבלאדו"ר דרכמא וחצי. עכ"ל. וכן מצאתי בספר הברית (מ"ו פ"ד) וז"ל: וגם גדל שם בלזו"ר שטוב לזיכרון הנקרא אני קארדו. ע"כל. וכן כתב בספר מעשה טוביה הרופא (מקורו לעיל), ובערוך, וכן בעוד כמה מקורות שקראו לבלדור אנקראד"ו או קרוב ממש לשם זה.
וידוע שהיו כמה וכמה מחכמי ישראל שהשתמשו בזה והיו ידועים בזיכורנם הפלאי, כדוגמת החיד"א שידוע המעשה עליו עם אמו של מהרי"ט אלגזי, וכבר העיד בזה בעל ספר לקט הקציר שביודעו ובמכירו קאמר ואמ"א, וכן עד לדורנו ר' יעקב קצין זצ"ל בעל ספר קציני אר"ץ שתה בצעירותו (כנראה), וכמו שהעיד בספר רביד הזהב (ח"ב צריך לחפש היכן), שנפגש עמו בחו"ל ואימת את הסיפור שהוא שתה אך זה הזיק לו במעיים, וכן ידוע הרב סתהון ועוד ועוד (ויש גם כמה שמועות שאכמ"ל).
וחשבתי לעצמי שזהו "בינגו" מצאתי מסורת בת כמעט 900 שנה ואילך מרבותינו מהו הצמח המדובר, ומעתה עושים סוף לחלישות הדעת שכמה שחוזרים לא זוכרים, שהוא הצמח הנקרא אניקארד"ו ורק צריך אותו לחפש, ולאחמ"כ ראיתי שהצמח הנז' (בדעה השלישית), שמו בלטינית אנקרדיו"ם anacardium והוא צמח רעיל שהיה משמש לזיכרון בימי הביינים.
ומצו"ב תמונתו, ולפי המסורת הנ"ל פשוט וברור שהוא הבלאדור. ואפשר לקנותו מהודו ע"י משלוח מאד בזול.
שאלתי ובקשתי מחו"ר אם מן דהו יודע או מכיר כיצד "מתעסקים" עם הצמח הזה שלא יזיק, כמו איזה נטרופת שמומחה בצמחים בעולם וכד', או מכיר חכם אחד ששתה אותו ולא ניזוק.
כל הנ"ל עומד במעי כמה ימים והרגשתי חייב לשתף
 

קבצים מצורפים

  • Semecarpus_anacardium_02.jpg
    Semecarpus_anacardium_02.jpg
    61.3 KB · צפיות: 18
אני יודע כיצד לא מתעסקים עם הצמח הזה, כמו שאמרו: "הדור הדור ולא תצטרך לבלאדו"ר..."
ומה נעשה שכמה מגדול"י כן "התעסקו" בזה, וכן עיין במאירי הנז' שהמליץ כיצד לשתות את הבלאדו"ר ומדבריו משמע שהוא כדאי. [אך לצערי אינני מכיר את כל המרכיבים שהמאירי כתב], וכנראה שהכוונה היא שעדיף עמל בתורה מאיזה "טרמפ" כביכול, אבל לענ"ד בזמנינו שהראש שקוע במקום ששקוע ועוברים גלים וגלי גלים, לולי דמסתפינא אמינא "הדור הדור וגם תשתה בלדו"ר" וכמובן בדרך שהיא אינה מסוכנת.
 
מענין מאוד אגב זכורני [ובלי הבלדור...] שגם בשלחן המערכת דיבר בזה
טכנית ידוע שחוקית אסור להכניס צמחים וכיוצ''ב לארץ
אבל קודם נפתור את הסכנה שבדבר
יש בזה בשלחן המערכת, אבל אינו כותב שום דבר גבי אכילתו פרקטית, אלא מביא כמה שיטות מהו הבלאדור וכדו'.
ולא נ"ל שיש בעיה להביא צמח כזה לארץ, כמדומה שבקלי קלות הוא עובר מכס, וכמו כל תוספי תזונה שאפשר להזמין [שאלתי נתרופט]
 
כמדומני שהחיד"א כותב על כך שהיה חכם בזמנו שהשתמש בצמח זה וניזוק וכן ידועים מעשים על חכמים שנשתמשו בזה וניזוקו ונראה לומר דהא בהא תליא דאם הוא מזיק יש זיכרון ואם ימצאו דרך להוציא את הרעל גם סגולת הזיכרון תיאבד וצריך ליקח צמחים מעין אלו למשכנם של גדולי ישראל שיאמתו הדבר ויאמרו אם כדאי או לא כדאי בשימוש
 
שאלה-104599
שלום רב
אני לומד תורה וסובל מבעיית זיכרון אינני זוכר,את הלימוד,אני מעוניין להשתמש בפלאדור איך משיגים איפה זה.
אני מיואש מזה.
תודה

תשובה
א, השימוש בו מסוכן מאוד ואסור. ב, השכר על הזכרון הוא לפי מה שהאדם משתדל בכוחותיו הדלים, אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכווין לבו לשמים, אך אם זוכר בגלל גורמים חיצוניים אין בכך שום מעלה.
 
ומה נעשה שכמה מגדול"י כן "התעסקו" בזה, וכן עיין במאירי הנז' שהמליץ כיצד לשתות את הבלאדו"ר ומדבריו משמע שהוא כדאי. [אך לצערי אינני מכיר את כל המרכיבים שהמאירי כתב], וכנראה שהכוונה היא שעדיף עמל בתורה מאיזה "טרמפ" כביכול, אבל לענ"ד בזמנינו שהראש שקוע במקום ששקוע ועוברים גלים וגלי גלים, לולי דמסתפינא אמינא "הדור הדור וגם תשתה בלדו"ר" וכמובן בדרך שהיא אינה מסוכנת.
ידוע מה שסיפר רשכבה"ג מרן זיע"א, על גאון אחד שאכל מן הצמח הזה ואכן נעשה בעל זיכרון, אך כעבור תקופה פגה השפעת הצמח ושב המצב לקדמותו.
 
שאלה ברשותכם, מה התכלית כאן. אם אני אוכל את הצמח ואני אזכור את כל התורה ברגע, מה היעד הבא? קבלתת קהל ? ובכלל אם יש רב שזוכר דברים בעל פה ויש לו ראש מחשב, זה באמת מושך אתכם? שיש ל כשרון זכרוני? אשמח לתגובות
 
שאלה ברשותכם, מה התכלית כאן. אם אני אוכל את הצמח ואני אזכור את כל התורה ברגע, מה היעד הבא? קבלתת קהל ? ובכלל אם יש רב שזוכר דברים בעל פה ויש לו ראש מחשב, זה באמת מושך אתכם? שיש ל כשרון זכרוני? אשמח לתגובות
יש הרבה והרבה מה ללמוד חביבי, וכמדומה שאינו פתרון קסם אלא עזרה רבתי לזיכרון ולא כל שישתה לגימה מזה יהיה שר הזיכרון.
ופוק חזי במאירי (בסוף הוריות) שהביא מרקחת לזה ומדבריו משמע שמעודד לדבר זה (במידה ועושהו שלא יזיק).
 
ברור אני לא חולק על זה. אני שואל שאלה כזאת: האם אדם שיש לו זכרון חזק במתנה מאת ה' , ואני מכיר מקרוב, האם זה מרשים אותך שהוא כמו מחשב מצטט דברים בעל פה?! אותי אישית ממש לא... אז כולם רואים שהוא מדקלם בעל פה כל הכבוד אני אמחה כפיים...

האמת שהיום אני חושב שגדולת מרן הרב עובדיה זה לא הזכרון ממש כמו הדוגמא מעשית שהוא לא עזב ספר לרגע וההביל את העולם הזה , אני חושב שזה מטורף. אבל לצטט דברים בעל פה, למי שהוא בעל זכרון זה בא בקלות לא צריך לאמץ מחשבה... אני אישית ככה מרגיש...
 
חזור
חלק עליון