• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הדלקת נר הידור במותר השמן של נר העיקרי

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
מבואר בשאילתות דרב אחאי (וישלח שאילתא כ"ו), שנר שכבה באחד מן הימים, מוסיף עליו ביום הבא ומדליקו. אבל אם נשאר ביום השמיני, עושה לו מדורה ושורפו. ויש לעיין כאשר מוסיף למחר ומדליק, האם יכול לקחת ממותר השמן של הנר הראשון של אתמול, ולהדליק ממנו את הנר של המהדרין של היום, או לאו.

והנה לגבי הדין שמדליקין מנר לנר, מבואר ברמ"א סי' תרע"ד דאין מדליקין נר הידור מהנר העיקרי, והנה הטעם שאין מדליקין מנר מצוה הוא משום ביזוי מצוה כמבואר בשבת כא. וגם הדין ששמן הוקצה למצוותו הוא מדין ביזוי מצוה כדאיתא בשבת שם דהדין שאין מסתפקין מנויי סוכה כל שבעה הוא מדין ביזוי מצוה ו"אבוהון דכולהו דם", א"כ לכאורה יש לדמות את העניינים זה לזה, וכשם שאין מדליקין מנר עיקרי לנר ההידור, כך אין מדליקין בשמן שנשאר מנר העיקרי את נר ההידור של מחר.

אמנם יש להוכיח דלא כן, דהא זה פשוט בראשונים דאף למ"ד כבתה אין זקוק לה מ"מ רשאי לחזור ולהדליק שוב, ואדרבה באור זרוע ח"ב סי' שכ"ב כתב דטוב הדבר לשוב ולהדליק, ובשו"ת מהרש"ל כתב דראוי לחזור ולהדליק דלא גרע מן המהדרין. ומבואר, דמותר להדליק נר של הידור בשמן שנשאר מהנר העיקרי, וא"כ הוא הדין למחר אין להקפיד בזה.​
 
חזור
חלק עליון