ב"ה
מחילה מכבודו הכל בסדר, אין טענות על כבודו, ואבאר שיחתי,
הנידון כאן היה:
אדם שמתארח בחו"ל ויש שם תנור שמסתמא בלע איסור והוא לא בן יומו האם אפשר להכשירו
זאת אומרת אין כאן הפסד של הכלי וכ"ש לא הפסד מרובה.
ולכן מה שכבודו דחה את המקור מיחו"ד ח"ז להחמיר, בזה"ל:
מה אתה מביא ראיה משם , בכלל שאלו אותו בקצרה וענה בקצרה לא נכנס לכל החילוקים, לב הסוגיא זה היביע אומר שכתבתי
במחכ"ת לא דק, דיחו"ד ח"ז איירי בלא הפסד, וכ"ה בנידון השאלה כאן,
ואדרבא ביחו"ד ח"ז מבואר להדיא שאם הוא הפסד מרובה יש לדון לגופו ע"פ שאלת חכם,
והוא כפתור ופרח עם היבי"א שהביא בשם כמה פוסקים שההיתר של היכא דאי אפשר דחשיב דיעבד אינו אלא בהפסד מרובה.
בפת"ש כמדומני שעיינתי עוד קודם היבי"א, אבל לא מצאתי שם אלא זה, שבסק"א כתב:
עיין במנחת יעקב כלל פ"ה ס"ק ס"ד הביא דבתשובת נחלת יעקב כתב בשם חכמי וויניציא"ה דזה דוקא בכלי מתכות כיון דאית תקנה בהגעלה, מה שא"כ כלי חרס דצריך שבירה הוי כדיעבד ומתירין הכלים לאחר שהיית מעל"ע,
והאריך להשיג ע"ז מכמה סוגיות דש"ס והפוסקים ומ"מ מסיק שם בשם גדול אחד דבהפ"מ יש להתיר בכ"ח ע"ש ולע"ד קשה להתיר אפי' בהפ"מ דהא כתב בהגהת אשר"י סוף מסכת עבודת כוכבים אהא דאמר גזירה שאב"י אטו ב"י וז"ל אבל אין לומר הטעם לפי שהוא לכתחלה ונ"ט לפגם לכתחלה אסור דהא כיון שטעונין שבירה הוי כדיעבד עכ"ל הרי בהדיא דאפילו בכ"ח צריך שבירה שוב מצאתי בפמ"ג סי' ק"ג שהעיר ג"כ בזה ועיין פמ"ג לא"ח בהנהגת הוראות או"ה סדר שלישי אות כ"ה וכ"ו מ"ש בזה וע"ל סק"ג.
עכ"ל הפת"ש, ולא מצאתי בזה אלא שדחה ההיתר, ואף דחה מי שהתיר בהפסד מרובה.
ובסק"ב כתב וז"ל:
עיין בתשובת נו"ב תניינא חי"ד סימן נ"א אי גם בנאסרה מאיסור דרבנן הדין כן וכתב שם דמדינא שרי לכתחלה דהוי גזירה לגזירה אלא שאין להקל בזה כיון שלא נמצא בפוסקים שיכתבו דין זה ע"ש ובאמת נמצא כן בט"ז לקמן סימן קל"ז סק"ז שכתב בהדיא דשרי ע"ש (אך הט"ז לשיטתו בסי' צ' ס"ק י"ב שתמה על או"ה שאוסר כבוש בחלב שחוטה דהא הוי גזירה לגזירה וכבר השיג עליו שם בנה"כ מתוס' ר"פ כל הבשר ע"ש וזהו דעת האו"ה שהביא הט"ז שם גם מה שהביא בסימן קל"ז ע"ש) [(ובתשובת ח"צ ס"ס ע"ה) מבואר להדיא דגזרינן בכה"ג גזירה לגזירה דבדבר המצוי ורגיל גזרינן גל"ג מהא דנתנו בראש הקנה או בראש הקונדס כו' ע"ש וע"ל סק"ג בשם תשובת ברית אברהם] ולכאורה ראיה ברורה דאין להתיר קדרה שאב"י מאיסור דרבנן מפינכא דרב אמי בחולין דף קי"א והא דם שמלחו אינו אלא דרבנן ואמאי תברא לישהייה עד למחר ותהיה מותרת (וע' בש"ך לעיל סימן כ"ג ס"ק י"ט ובסי' נ"ז ס"ק מ"ז (ובתשובת אא"ז פנים מאירות ח"א סי' כ"ג) ודו"ק) א"ו דאסור ובר"ן שם מבואר להדיא כן שכתב על הך עובדא מכאן יש להוכיח דנטל"פ אסור לכתחלה דאם לא כן לישהייה עד למחר עכ"ד וע"כ כוון לזה דאף באיסור דרבנן אסור קדרה שאב"י דאל"כ מה מלמדנו הלא ש"ס ערוכה היא סוף ע"ז מיהו יש לחלק בין אם נודע האיסור קודם שנעשה אב"י לאם נודע אח"כ ועמש"ל ס"ס ק"י בדיני ספק ספיקא אות י"ט וצ"ע בזה.
עכ"ל הפת"ש, ולא מצאתי בזה שמדבר מבליעת איסור תורה כלל, רק מבליעת איסור דרבנן, שבזה מחלק מתי נודע, שאם נודע בעודו בן יומו גזרינן אטו בן יומו, ואם נודע כשאינו בן יומו לא גזרינן, ותול"מ.
וביבי"א בהמשך הדברים שכבודו העתיק, מחילה מכבודו שם משיג על שו"ת השבי"ט ח"ג סי' יב שהתיר
בדיוק באותו נידון (ששם לפי הבנת היבי"א רצו "להכשיר" כלים "של עכו"ם" לצורך שימוש ישראל, ע"ש) רק ע"י ליבון קל, מטעם דא"א בענין אחר, והעיר ביבי"א שהיה לו להתיר אף בלא ליבון קל,
דחשיב דיעבד, ולאות ראיה "דחשיב דיעבד" הביא מדברי התוס', אבל לא הביא זאת מרן היבי"א לענין הפסק עצמו שהשיב לרב שחיבר, שהוא נידון אחר.
וכל מה שדן שם אח"כ הוא האם נחשב כדיעבד או לא נחשב כדיעבד, לגבי הנידון של שו"ת השבי"ט, אבל לא כתב בכל התשובה שם להתיר לרב יצחק שחיבר לאפות פת של ישראל בתנור של גויים שאופים עליהם עוגות עם שומן מן החי שהוא איסור תורה ע"פ הנ"ל, אלא ע"פ הש"ע לגבי מרדא בלבד, שביאר והדגיש בסוגריים דהיינו דוקא במרדא של גוי, אבל בכלי של ישראל לא שייך זה. (והרי גם לא יתכן ששורותיים אח"כ יסתור דבריו דאף בשל ישראל אמרינן הכי).
ולכן למסקנא לכאורה אין כאן מחלוקת בפורום, אלא יש כאן שני נידונים:
א. תנור של גוי שהישראל שכנו צריך באופן קבוע להשתמש בו לאפות פתו, שבזה כל שאינו בן יומו אפשר להקל ע"פ הש"ע לגבי מרדא, שהרי הגוי לא ישמע לו לעשות בכל יום מרדא חדשה.
ב. תנור של ישראל שבלע איסור תורה, דכיון שמדובר בהפסד מרובה יש מקום להקל דחשיב כדיעבד כמבואר בסוף התשובה ביבי"א.
ונוסיף 2 נידונים שיש לדון על פי הנידונים הנ"ל:
א. נידון השאלה כאן בפורום, במי שבמקום אירוח ויש שם תנור שמשתמשים בו לאיסורי תורה, האם לדמות לדברי הש"ע לגבי מרדא או לא, שהרי אין כאן את הסברא שהגוי לא ישמע לו לעשות "כל פעם מרדה חדשה", או שנאמר דאפילו שלא ישמע לו רק לפעם הזו, או שעצם זה שהישראל לא יכול לקנות כרגע מרדה חדשה, זה נכלל בהיתר של הש"ע. (ולענ"ד לדמות לזה ולהתיר צריך ראיות מבוססות, ויש לעיין בזה בפוסקים).
ב. תנור שהיה של גוי וכעת ישראל רוצה לרוכשו, שאין מקום להתיר כי אין כל הפסד בדבר. ותנור של גוי למסירה שחוסך לישראל הרבה כסף אבל אין בזה הפסד מרובה כי אם מניעת רווח, שלענ"ד בזה יש למורה לדון לגופו של ענין, ואכמ"ל.
בברכה רבה