יוסף דהן
Well-known member
קיבלתי להגיה
ואני צריך עזרה מהרב לגבי המשפ' המודגשים:
[1] פמ"ג (סי' תעט א"א ס"ק ב). חזו"ע פסח (עמ' נב) דכיון שהדבר שנוי במחלוקת אם נשים חייבות מדאורייתא או דרבנן, לכן אין ראוי לנשים להוציא את האנשים ידי חובתם, דבעינן שישמעו מבר חיובא, וכמו שכתב בשו"ת חת"ס (סי' טו). ונראה שחזר בו ממ"ש בשו"ת יחו"ד (ח"ב סי' סה) שהתיר בשופי לכתחילה. ואכן בשו"ת אג"מ (או"ח ח"ה סי' כ אות לג) כתב שבהגדה של פסח יכולה האשה להוציא את האיש ידי חובה.
ב.
[1] כן הורה הגרש"ז אויערבאך זצ"ל הו"ד בהליכות שלמה פסח (עמ' רסג).
הנה בספר כי בא מועד פסח (ח"ב) הביא תשובה כת"י ממרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שנשאל בנ"ד והשיב, 'אפשר ומצוה לעשות כן'. ונראה שאין כוונתו על כל אמירת ההגדה שהרי במחזור ויטרי נזכר להדיא שאין קטן מוציא גדול באמירת ההגדה, אלא כדברי הגרש"ז שהגדול אומר את עיקרי ההגדה. ופשוט. ואם הגדול אומר בלחש עם הקטן שפיר דמי לכו"ע.
ואני צריך עזרה מהרב לגבי המשפ' המודגשים:
אשה להוציא אחרים
נכון לכתחילה שאשה לא תוציא את האיש בקריאת ההגדה, אך בדיעבד אנשים ששמעו ממנה את ההגדה וסיפור יציאת מצרים יצאו ידי חובה. ומהיות טוב יאמרו 'פסח מצה ומרור'[1]. אבל איש יכול להוציא אשה באמירת ההגדה.[1] פמ"ג (סי' תעט א"א ס"ק ב). חזו"ע פסח (עמ' נב) דכיון שהדבר שנוי במחלוקת אם נשים חייבות מדאורייתא או דרבנן, לכן אין ראוי לנשים להוציא את האנשים ידי חובתם, דבעינן שישמעו מבר חיובא, וכמו שכתב בשו"ת חת"ס (סי' טו). ונראה שחזר בו ממ"ש בשו"ת יחו"ד (ח"ב סי' סה) שהתיר בשופי לכתחילה. ואכן בשו"ת אג"מ (או"ח ח"ה סי' כ אות לג) כתב שבהגדה של פסח יכולה האשה להוציא את האיש ידי חובה.
ב.
ליתן לקטנים לקרוא קטעים בהגדה
אין הקטן יכול להוציא את הגדול בקריאת ההגדה בליל פסח. מחזור ויטרי (סוף סי' קלג). אמנם במקומות שנוהגים שמחלקים אמירת ההגדה שכל אחד קורא חלק והשאר שומעים ואף קטנים אומרים חלקים מן ההגדה, כל שהחלקים העיקריים [כגון עבדים היינו וכו' כל שלא אמר וכו'] אומרים בני הבית הגדולים אין לערער על מנהג זה, ואף מצוה לעשות כן[1].[1] כן הורה הגרש"ז אויערבאך זצ"ל הו"ד בהליכות שלמה פסח (עמ' רסג).
הנה בספר כי בא מועד פסח (ח"ב) הביא תשובה כת"י ממרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שנשאל בנ"ד והשיב, 'אפשר ומצוה לעשות כן'. ונראה שאין כוונתו על כל אמירת ההגדה שהרי במחזור ויטרי נזכר להדיא שאין קטן מוציא גדול באמירת ההגדה, אלא כדברי הגרש"ז שהגדול אומר את עיקרי ההגדה. ופשוט. ואם הגדול אומר בלחש עם הקטן שפיר דמי לכו"ע.