• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

המציאות וההלכה

לדוגמא לחלישות דיכרוני מר"ן בשו"ע כתב שתינוק שנולד בחודש השמיני לא מחללים עליו שבת כי וודאי ימות, ועיננו הרואות היום שהם לא מתים, וא"כ האם מחללים שבת {+שזה נגד מרן אבל זה כבר נושא אחר}
 
יש למישהו מידע על כל הסוגיא הזאת מה גובר ההלכה איך שהיתה מאז ומתמיד או היום המציאות?
יש לי דוגמא קטנה שמכאן תסיק מסקנה: יש הלכה שאם נגע חמץ במצה, אפי' אם ברור באלף עדים שהחמץ נגע רק בחצי אחד של המצה הרי אז כל המצה נהפכת לחמץ גמור, וכבר תמהים המפרשים הרי סו''ס אם ישבור את המצה ויקח את החלק שלא נגע שם החמץ הרי זה מצה כשרה ומה טעם יש לפסול בזה. אך נתקבל בעולם ליישב, שהמצה מקבלת 'שם של חמץ', וא''כ השבירה אחרי כן לא מפקיעה את השם שיש בזה. אך האמת האמיתית למעיין בסוגיא זו, שהגדר 'התפשטות', דהיינו שבאמת החמץ אף אם הוא נגע רק בצד אחד הוא מתפשט על כל המצה, והנה בכה''ג הרי לכאו' המציאות אינה כזו, ומעולם לא שמענו שבדבר דומם שאינו חיי שייך בו התפשטות. ומכאן תסיק את אשר תסיק. ואם ברצונך להחכים עוד קימעא, עין בויקפדיה ערך 'חלות' שם כתבו לדון בנושא זה, אך לא בטוח שיש על מי לסמוך, ואין שם מקורות כלל.
 
יש לי דוגמא קטנה שמכאן תסיק מסקנה: יש הלכה שאם נגע חמץ במצה, אפי' אם ברור באלף עדים שהחמץ נגע רק בחצי אחד של המצה הרי אז כל המצה נהפכת לחמץ גמור, וכבר תמהים המפרשים הרי סו''ס אם ישבור את המצה ויקח את החלק שלא נגע שם החמץ הרי זה מצה כשרה ומה טעם יש לפסול בזה. אך נתקבל בעולם ליישב, שהמצה מקבלת 'שם של חמץ', וא''כ השבירה אחרי כן לא מפקיעה את השם שיש בזה. אך האמת האמיתית למעיין בסוגיא זו, שהגדר 'התפשטות', דהיינו שבאמת החמץ אף אם הוא נגע רק בצד אחד הוא מתפשט על כל המצה, והנה בכה''ג הרי לכאו' המציאות אינה כזו, ומעולם לא שמענו שבדבר דומם שאינו חיי שייך בו התפשטות. ומכאן תסיק את אשר תסיק. ואם ברצונך להחכים עוד קימעא, עין בויקפדיה ערך 'חלות' שם כתבו לדון בנושא זה, אך לא בטוח שיש על מי לסמוך, ואין שם מקורות כלל.
'בעלות' זו דוגמא טובה, עי' בספר אמרי דעת למהר''י מטעלז, שכתב שזה דבר ממשי, רק שאין לנו תפיסה להבין את זה.
הפוך. זו בדיוק ראיה להיפך. גם דיני טהרות אנחנו לא מבינים. זה דבר שתלוי בשכל לא במציאות. הדוגמאות הקודמות שהביאו דווקא מתאימות להגדרה.
 
חזור
חלק עליון