• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הנוסע למקום עבירה האם אומר תפילת הדרך?

לכל הרבנים שליט"א
אדם שנוסע למקום מסויים לעשות עבירה האם אומר תפילת הדרך
ואם כן אומר שזה על הדרך עצמה, יחתום בשם ומלכות או לא?
שאלה נפלאה, יש שאלה דומה ביהודים שמתחילים להתחזק ונוסעים בשבת או שמסיעים אותם וברצונם לברך תפילת הדרך האם רשאים או לא..
 
יישר כח, ואכתי צ"ע לעניין נוסע באיסור, או שמסיעים אותו שלכאורה עובר רק על מסייע לדבר עבירה אם רשאי לברך, וכבר כמה שנים אני בספק יל זה ונשאלתי בזה כמה פעמים..
 
ולעצם הדין בלי שם ומלכות יברך
דרבותינו אמרו דגנב במחתרת מתפלל שבעל הבית לא יתעורר ויתפוס אותו וה' מתיחס לתפלה שלו
 
זכור לי תשובה של הרב עובדיה שבן אדם שניסה להתאבד ולא הצליח אעפכ מברך הגומל
אולי הדין דומה
מענין לכאורה הוא אינו מ4 דברים
אכן בחזון עובדיה ברכות עמ' שעז דן באדם שניסה להתאבד ומחמת כך נפל למשכב. ומסקנתו שלא יברך דסב"ל.
וראוי שיסע מעיר לעיר ויברך ויכוון גם על זה
 
זכור לי תשובה של הרב עובדיה שבן אדם שניסה להתאבד ולא הצליח אעפכ מברך הגומל
אולי הדין דומה
מחילה אבל מרן זצוק''ל ביחוה דעת חלק ד סימן יד
יביע אומר חלק יא או''ח סימן יט
חזו''ע ברכות עמ' שעד - שעח
שמי שנסה לאבד עצמו לדעת לא מברך הגומל שניצל
 
סיפור מעניין מהרב ניסים יגן:
ביום שבת יצא בחור מראשון לציון עם חבר שלו לאילת, בדרך חזרה הם לקחו שתי בנות טרמפיסטיות בנות 16 ו-20 באמצע הדרך הוציאה הטרמפיסטית בת ה-16 את תפילת הדרך והחלה להתפלל, אפילו שזה היה בשבת ותוך כדי חילול שבת היא רצתה לומר את תפילת הדרך, כשהחלה למלמל שאל אותה הנהג מראשון לציון: "את מאמינה בשטויות האלה"? הנהג ביקש ממנה את חוברת תפילת הדרך שהייתה בידה, קרע אותה והשליך אותה החוצה דרך החלון. הנסיעה נמשכה וכעבור שעה ממש כמה קילומטרים לפני באר שבע, אירעה התאונה, שני השכנים מראשון לציון והחיילת בת ה-20 נמחצו למוות ורק הבחורה שרצתה לומר תפילת הדרך נשארה בחיים. (הסיפור נמצא בספר "נתיבי אור" בעמ' מח)
 
כמו שגנב מבקש שיצליח לגנוב
הובא לעיל.
ולעצם הדין בלי שם ומלכות יברך
דרבותינו אמרו דגנב במחתרת מתפלל שבעל הבית לא יתעורר ויתפוס אותו וה' מתיחס לתפלה שלו
ואגב, בעבר חיפשתי את המקור לזה, וניסיתי לחפש גם בחיפוש בש"ס באמצעות מחשב ולא מצאתי.
וזכור לי שבסוף מצאתי בעין יעקב בסוף ברכות (כמדומני דף סג).
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון