יוסף חיים הלוי
Member
בלומדי כעת בספרו הנורא של מרן זיע"א על אבילות ראיתי בח"א עמ' תנ"ח שהביא את מנהגי מהר"ש עמ' קס"א שכתב: מה שתולשים עשבים או נוטים צרור 'אבן' ונותנים על המצבה אינו אלא משום כבוד המת וכו'. והביאוהו התוי"ט והא"ר. וסיים: ובספר יצחק ירנן ברדא ח"ג יו"ד סי' ב' כתב לערער על זה דהוי זלזול למת שהמנודה שמת סוקלים את ארונו. וכתב עליו מרן: 'והבל יפצה פיהו' לדחות דברי גדולי האחרונים הנ"ל בגילא דחיטתא, דהתם מיירי באבן 'גדולה' שראוי לסקול בה כדאיתא במו"ק ט"ו ע"א משא"כ בהנחת אבן קטנה שאינה אלא למזכרת עכת"ד.
ופתחתי את היצחק ירנן הנ"ל, וראיתי שהוא דקדק היטב בזה, שבמקור הדברים, במהר"ש וגם בא"ר שהעתיקו לא כתוב צרור 'אבן', כפי שהעתיק מרן, אלא כתוב עשב או 'צרור', [וצרור היינו 'עפרורית', כפי שמבואר בגמ' בב"ב צ"ג ע"ב וברשב"ם בסוף העמוד עי"ש]. וא"כ היצחק ירנן לא הקשה ולא דחה בגילא דחיטתא את דברי גדולי האחרונים הנ"ל, אלא את המנהג המאוחר שנהגו בדור האחרון לשים 'אבן', במקום עשב או עפרורית שנהגו בדורות הקודמים.
ומה שהביא מרן זיע"א מהגמ' במו"ק ששמים אבן 'גדולה' - הנה בכל כתה"י בגמ' שם וכן בברכות י"ט ע"א איתא רק 'אבן על ארונו', ולא מוזכר 'גדולה', וגם ברמב"ם ובשא"ר שהעתיקו דין זה וכן במשנה בעדיות פ"ה מ"ו הנוסח הוא 'אבן על ארונו', נמצא שאדרבה פשט דברי חז"ל שמניחים כל 'אבן' על ארונו, וא"כ דברי היצחק ירנן להקשות על המנהג 'המאוחר' ולא על דברי האחרונים, לכאורה נכונים מאוד.
אשמח ליישוב דברי מרן זיע"א בענין זה.
ופתחתי את היצחק ירנן הנ"ל, וראיתי שהוא דקדק היטב בזה, שבמקור הדברים, במהר"ש וגם בא"ר שהעתיקו לא כתוב צרור 'אבן', כפי שהעתיק מרן, אלא כתוב עשב או 'צרור', [וצרור היינו 'עפרורית', כפי שמבואר בגמ' בב"ב צ"ג ע"ב וברשב"ם בסוף העמוד עי"ש]. וא"כ היצחק ירנן לא הקשה ולא דחה בגילא דחיטתא את דברי גדולי האחרונים הנ"ל, אלא את המנהג המאוחר שנהגו בדור האחרון לשים 'אבן', במקום עשב או עפרורית שנהגו בדורות הקודמים.
ומה שהביא מרן זיע"א מהגמ' במו"ק ששמים אבן 'גדולה' - הנה בכל כתה"י בגמ' שם וכן בברכות י"ט ע"א איתא רק 'אבן על ארונו', ולא מוזכר 'גדולה', וגם ברמב"ם ובשא"ר שהעתיקו דין זה וכן במשנה בעדיות פ"ה מ"ו הנוסח הוא 'אבן על ארונו', נמצא שאדרבה פשט דברי חז"ל שמניחים כל 'אבן' על ארונו, וא"כ דברי היצחק ירנן להקשות על המנהג 'המאוחר' ולא על דברי האחרונים, לכאורה נכונים מאוד.
אשמח ליישוב דברי מרן זיע"א בענין זה.


