• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

העצה הכי נכונה לפטור מזונות בסעודה

א.א

Well-known member
לברך לפני הסעודה על מזונות
או לכוין בהמוציא לא לפטור העוגיה אוז לברך עליה
משום מה אנשים נוהגים כצד ראשון
וזה מענין דהא צד שני לכאורה פשוט
שולחן ערוך אורח חיים הלכות בציעת הפת, סעודה, וברכת המזון סימן קעד סעיף ד
אם קבע לשתות לפני המזון, א"צ לברך על יין שבתוך המזון, דיין שלפני המזון פוטרו; וכן יין של קידוש פוטר יין שבתוך המזון; וכן המבדיל על השלחן, פוטר היין שבתוך המזון. וי"א שאין ברכת יין הבדלה פוטר, אלא א"כ נטל ידיו קודם הבדלה, הילכך המבדיל קודם נטילה יכוין שלא להוציא יין (וע"ל סי' רצ"ט סעיף ז') שבתוך הסעודה; ובדיעבד שלא כוון כך, פוטר יין שבתוך הסעודה, דספק ברכות דרבנן להקל.
 
נערך לאחרונה:
אך אינו מוסכם לדעת הרשב"א
גם לדעת הרשב"א זה מוסכם.
כל מה שאמר שאינו בדין שיפטור האינו חשוב את החשוב זה דווקא בסתמא, אך אם מכוון בהדיא לפטור פטר לכ"ע.
כמדומה שהתכוון לרשב"א שמרן ע"ה חשש לו בחזו"ע ברכות עמ' רפ'. ואם כן, לא מדוייק מה שכתב כבודו. שודאי שגם לשיטת הרשב"א הדבר מוסכם כיון שמדובר פה במאכל שאיננו פהב"כ וגם בא לקינוח סעודה, ובזה גם הרשב"א יודה שאפשר לברך אפילו באמצע הסעודה, והוא מפורש בחזו"ע שם שהטעם שחוששים לרשב"א הוא כיון שאפילו שיש את ג' התנאים כיון דאילו קבע סעודה עליו היה מברך המוציא וברכמ"ז, לכן אנו חוששים לברך עליו בתוך סעודת פת. משא"כ בביסלי שלעולם לא היה מברך עליו המוציא וברכמ"ז כיון דאין עליו תוריתא דנהמא ולא שייכת בו קביעות כלל. וע"ע בילקו"י ברכות ח"א עמ' תקלד' ותקנה'.
 
חזור
חלק עליון