• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הצניעות במגזר החרדי לעיני אחינו הרחוקים

אולי כוונתם שעצם זה שנשואה נראת כרווקה זה עצמו פריצות
אנחנו מדברים על השורש.
מהי המטרה של כיסוי הראש האם בגלל ששיער זה דבר מושך ולכן צריך לכסות.
או שהוא דין לכסות את שיער הנשואות כגזה"כ.
או שגם אם הטעם של התורה הוא מידין צניעות אבל אין דורשים טעמא דקרא לדינא אלא רק כשהכתוב אומר את הטעם להדיא.[וכבר דחה מרן טענה זו בטו"ט]
 
הבעיות ההלכתית בפאה לא נוגעות בעניין הזה.
באמת?
כי זה נראה עיקר הטיעון של דעת האוסרים שזה יפה יותר משיער עצמה.[שלדעת המתירים אינה טענה כי אם זה דין כיסוי אז מה הבעיה שיהיה יפה]
תוכל לתמצת לי מה עיקר הבעיה.
 
אולי כוונתם שעצם זה שנשואה נראת כרווקה זה עצמו פריצות
יש משהו בדברים
והאמת שאני אישית חושב (ושוב לא באתי לדבר הלכה אלא דעה) שכל בעל סביר לא אמור להתלהב מכך שאשתו יוצאת בצורה המושכת את העין אלא דווקא להפך בצורה צנועה ואינה בולטת אבל כיום עולם הפוך ראינו.
ולעצם הענין גם כשבחורות הולכות עם שערם הוא אסוף בצורה שלא תבלוט ייתר משא"כ בפאות בעיקר הצעירות שהוא שיער פזור (ואה"נ רווקה שתלך עם שיער פזור באמת אין בזה צניעות ואפשר גם לראות שזהו דבר לא מקובל בציבור שלנו לפחות והוא נחשב לדבר לא צנוע וא"כ מה שונה הפאה שמתירים אותה הציבור?)
והאמת שכבר צעק על זה המשגיח ר"ש שבדרון זצוק"ל "שרוצים להיראות כבחורה!!!" זוהי לשונו במפורש ויש הקלטה של זה
משמע שגם עצם הענין שהנשואות מנסות להידמות לבחורה שלא מכסה ראשה (ובעצם צועקות בכך לכולם ש"לא אכפת לי שתחשבו שאינני נשואה" ה"י משא"כ במטפחת שהיא מראה לכולם נשואה אני ושייכת רק לבעלי) זוהי כבר פריצות לשמה
 
באמת?
כי זה נראה עיקר הטיעון של דעת האוסרים שזה יפה יותר משיער עצמה.[שלדעת המתירים אינה טענה כי אם זה דין כיסוי אז מה הבעיה שיהיה יפה]
תוכל לתמצת לי מה עיקר הבעיה.
המעט שנראה ממרן בעניין הוא, שפאה מושך יותר את העין הואיל ונראה יותר ״מבריק״. אך הוא מצרף זאת לכל מכלול התשובה שלו.
 
אולי כוונתם שעצם זה שנשואה נראת כרווקה זה עצמו פריצות
הראוני את דברי מרן זיע"א ביבי"א שהביא טענה זה לאסור בגלל שנראית כפנויה ודחה אותה מכל וכל.
ואצטט את ד' לתועלת הציבור.
שו"ת יביע אומר חלק ה - אבן העזר סימן ה
ובהיותי בזה ראיתי בס' מקרי דרדקי (בראשית אות לה) שכ' ג"כ לאסור פאה נכרית, והוסיף טעם לאסור ע"פ פרש"י (דברים כב, ה): לא יהיה כלי גבר על אשה, שתהא דומה לאיש, כדי שתלך בין האנשים, שאין זו אלא לשם ניאוף. ומעתה מסתבר שמאחר דאנן קי"ל כד' הרמב"ם שאיסור קריבה בגילוי עריות כחיבוק ונישוק, הוא מן התורה, וה"ז בכלל יהרג ואל יעבור (וע' ביו"ד ס"ס קצה), משא"כ הדין בפנויה, א"כ איסור תורה הוא שתצא אשה נשואה בפאה נכרית, כיון שע"י כך אין היכר בין נשואה לפנויה, ותוכל לבא לידי קריבה דגילוי עריות, מפני שנראית שהיא פנויה. ע"כ. ולפע"ד אין דבריו מחוורים כלל, חדא שאין לנו בזה הכרעה ברורה כדעת הרמב"ם, וכמ"ש מרן החיד"א בשיורי ברכה יו"ד (סי' קנז סק"ה). ונודע שהרבה ראשונים ג"כ ס"ל כד' הרמב"ן דאיסור קריבה בג"ע מדרבנן, ומהם הרשב"א והרא"ה והרשב"ץ. ואכמ"ל. ועוד שאפילו לדבריו אין בזה אלא גזירה מדרבנן, שמא יבאו לידי קריבה באשה נשואה בחשבם שהיא פנויה, וברור שאחר התלמוד אין לנו לגזור גזירות מדעתינו, וכנודע מד' הרא"ש (שבת כד). וכ"כ הרב המגיד (פ"ה מה' חו"מ ה"כ). והר"ן בתשו' הריב"ש (סי' שצ). והב"י א"ח (סי' תסב). וכ"כ הרבה מגדולי האחרונים. ואפס קצהו תראה בשו"ת יביע אומר ח"א (חאו"ח ר"ס טז). ע"ש. (ואף שהרב הנ"ל כ' שאיסור תורה הוא, אינו נכון). ומכ"ש שבזמן הזה כל הפנויות הן בחזקת נדות, שאינן טובלות אלא סמוך לחופתן, ומשום גדר וסייג נהגו כן, וכמ"ש בשו"ת הריב"ש (סי' תכה). וע"ע באה"ע (סי' כו). נמצא שגם בפנויות יש איסור לאו דקריבה דג"ע, ואיסור כרת בביאה. ומה לי איסור כרת או איסור סקילה.
 
שיער אשה נשואה או היתה נשואה מושך דינים, ולכן גם גרושות או אלמנות מחויבות בכיסוי ראש, משום כך הרב עובדיה מתיר להן לחבוש פאה, כי אין פה את הענין של צניעות, אין להן בעלים.
 
אקדים שכבר פתחתי בעבר דיון בנושא (דיון שנסגר לאחר שגלש לדיבורים לא כ"כ ראויים מצד חלק מהמשתמשים )
אבל אני מרגיש חובה להביא כאן דברים שמזעזעים כל בר דעת שיש בו מעט יראת שמים
זהו ציטוט מתחקיר ששודר בערוץ 13 השמאלני שלא חשוד על חיזוק הצניעות בעם
(אני הבאתי רק את הקטע על הפאות חוץ מכל שאר הדברים שדוברו שם על שאר ה"אופנה החרדית" שגם בזה יש דברים מזעזעים
כיון שזה בינתיים מה ששכתבתי ובאם ירצו הציבור אשתדל בהמשך להעלות גם את שאר ההקלטה בשיכתוב)
"קריינית: פאות כסוי הראש הפופולרי של הנשים הנשואות במגזר החרדי"
החרדית (שאמורה להתחתן) המתלווה אליה לצורך התחקיר בודקת פאה
הפאנית המשרתת אותם " יש הרבה כלות שמגיעות אלי שקשה להם לכסות את השיער ככה פתאום לפני החתונה"
הבודקת "כן בעיני זו מצווה קשה (צינזור) גם אם אני שומרת מצות כל החיים שלי ביום אחד פתאום לכסות את השיער שלי"
הפאנית מביאה לה את הפאה והיא שואלת "אז זו הפאה שביקשתי שתהיה הכיב קרובה לשיער שלי? וואו (עוד מילות התפעלות מצונזר)"
הפאנית שואלת "נו כזה קשה?"
ועכשיו שימו לב לדבר המזעזע הבא:
הקריינית "מי שפחות הצליח להבין את הקונצפט של הפאות הוא דווקא הצלם החילוני שלנו יניב"
החרדית הלקוחה מסבירה לו "יניב ראית את השיער שלי שבאתי היום זה (הפאה) לא נראה יותר טוב מהשיער שלי ? הצלם בתגובה "זה בעצם שלעשות משהו שהוא יותר צנוע אבל לעשות אותו יותר יפה מהמקור?"

החרדית והפאנית עוצרות אותו "רגע רגע בתורה לא כתוב להיות מכוער
( א"ה: לא ידעתי שכל אלו שהולכות עם מטפחת ובצניעות לא בולטת הם מכוערות!!!) ואני יגיד לך משהו יש איזה מחשבה שצניעות היא מילה נרדפת לכיעור אבל זה לא נכון"
הצלם: " זה שאת שמה משהו שהוא כאילו אפילו מחצין אותך עוד יותר אז זה סבבה שזה איזה טריק אבל" החרדית בתגובה "אבל זה לא ענין של החצנה כל שהיא"
הצלם " אז מה הענין המצוה זו מצוה לא?
החרדית: השיער שלי אסור לראות אותו מבחינת הלכה זה צניעות זה כמו שתשאל למה אישה דתית חרדית לא הולכת עם גופיה כי זה לשמור על הגוף שלה על הפרטיות שלה זה הצניעות שלה שזה קיים בינה לבין בעלה המרחב הזה הוא פרטי שלהם שהם שומרים עליו "
ואפילו הם מודים בכך שיש לזה עוד צד:
הקריינית: "ישנם לא מעט רבנים בציבור החרדי שדווקא מסכימים עם יניב ואסרו את השימוש בפאות אבל ככל שיותר נשים חרדיות יצאו לשוק העבודה הפאות הפכו לנצרכות יותר ולכיסוי הראש המועדף על נשים"

בתקווה שיועילו הדברים ויתנו חיזוק לאותם הנשים היקרות שבזכותן אנו נגאלים המקפידות על מטפחת כאימותינו הקדושות וכן בשאר פרטי הלבוש שיהיו באמת צנועים ולא מושכים את העין ח"ו.
שלחו אלי בעבר את התחקיר המביש הזה.
זה מזעזע עד כמה גם המושג צניעות מעוות מאד ומכביד ושנוא לפעמים גם אצל נשים שמגדלות בית של תורה, כפי שנאמר שם על ידי אחד המרואינות.
ולא העלתי לכאן, כי ידעתי שאותו אחד שלוחם מלחמת קודש להיתר הפאה והפריצות על כלל גווניה, המחליף שמות וניקים חדשים לבקרים בכלל הפורומים יבוא ויכתוב שוב את הסילופים שלו, כדי לצוד בחכתו עוד כמה תמימים, וכדי לעשות שטיפת מח להיתר הפאה, ומאחר שלאף אדם נורמלי אין סבלנות להגיב לאין סוף הגיגים ודעות כוזבות, הנזק רב על התועלת, ולכן לא פרסמתי כאן, ואני רואה שאכן צדקתי וזה קורה באשכול זה, וד"ל.
כמובן שכעת הוא יבקש מההנהלה למחוק את ההודעה בהקדם לבל יחשף שוב.
וכתבתי זאת, כי יש משמעות גדולה כשיודעים מי כותב את הדברים, וכך מכנסים את הדברים לפרופוציה הנכונה.
 
יש איזשהו ענין פסיכולוגי (יצר הרע), לא מודע אצל אילו המקפידים על מצוה מסוימת, לזלזל במצוה אחרת חשובה לא פחות, כגון: מתפללים בכוונה, אז מרשים לעצמם לדבר לשון הרע, עוסקים בחסד, ולכן מזלזלים במצוות צניעות.
וכך גם פה, ישנן נשים המכסות ראשן במטפחת, ואומרות לעצמן אני כביכול אני צדיקה בנושא זה אז מותר לי לא לעבוד על עצמי בנושא הביגוד וההתנהגות.
כשחושבים על זה מגלים עד כמה זה נכון בכל ענין וענין ביהדות בין אצל גברים ובין אצל נשים.
 
מענין שדוקא בציבור שלא לובש פאות יש כאלו שמאד מתבלטות בלבוש ובהתנהגות שלהם (בלי להכליל) ואכמל ודל
כפי שכבר כתבתי (ומחקתי,בשבילך), אין ציבור שאין בו יוצאי דופן.

אך בציבור בו הנשים צריכות להתאפר ולהרים ״הפקה״ לפני כל יציאה מהבית בשביל הפאה. ועוד בלי להכנס לבעיה של הפאה גופא. הביקורת יותר גדולה.
 
אדם אחד, עם כמה ניקים, מגיב לעצמו, ועושה תודות לעצמו, שאפו.
א, זה ב אנשים שונים
ב. די עם הציניות. זה לא מכבד.
ג.הדיון הזה עם הפאות ומי יותר או פחות צנוע די מיצה עצמו וגם לא קשור לענין.
ד. פרומקייט יש בכל מקום ואפשר להוקיע אותו. ( פרומקייט זה קיום המצוות בשביל למלא צורך רגשי ולכן מי שמחמיר בדבר אחד ירשה לעצמו לזלזל בדבר אחר או באדם אחר)
ה. הנקודה הזו של הנראות כלפי החילונים זה לא ממש העיקר בקידוש השם, כל מי שמתאמץ במצוות הוא מקדש השם, ולא צריך להיות אכפת לאף אחד מה יגידו בתקשורת עליו כי הם יגידו מה שהם רוצים ויציגו את הדברים איך שהם רוצים, ועין ערך ר חים קניבסקי שאמר לפתוח החיידרים בקורונה וכולם צעקו 'חילול השם' אוי אוי אוי....(קרדיט לינון מגל....) וכעת אפילו לפיד אמר שרב חים צדק, אז רק צריך לסתום את האוזנים ולא לשמוע לתקשורת והחים הם מאושרים.!
 
חזור
חלק עליון