• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הריטב"א בחולין קו.- מעשה ותנאי

בשיעור השבועי (וכן הוא בעלון האחרון) חזר שוב מרן שליט"א על החידוש שמה שדיבר הריטב"א בנאנס ולא אכל וכו' זה רק במקום שיש מעשה ותנאי כגון שנטל ידיים בברכה, והתנאי שיאכל כביצה פת, אך במקום שאין מעשה כגון שמברך 'לישב בסוכה' על מנת לישון, בזה לא מועיל כיון שלא עשה שום מעשה אלא ברכה בלבד.
וצ"ע מחזו"ע סוכות עמ' קפד שמביא את הריטב"א לגבי מי שבירך לאכול כביצה, וירדו גשמים ונאנס, והרי כאן היה רק ברכה ללא מעשה, ולפי מה שחידש מרן שליט"א לא יועיל הריטב"א הנ"ל להצילו מברכה לבטלה ודלא כהחזו"ע.
 
בשיעור השבועי (וכן הוא בעלון האחרון) חזר שוב מרן שליט"א על החידוש שמה שדיבר הריטב"א בנאנס ולא אכל וכו' זה רק במקום שיש מעשה ותנאי כגון שנטל ידיים בברכה, והתנאי שיאכל כביצה פת, אך במקום שאין מעשה כגון שמברך 'לישב בסוכה' על מנת לישון, בזה לא מועיל כיון שלא עשה שום מעשה אלא ברכה בלבד.
וצ"ע מחזו"ע סוכות עמ' קפד שמביא את הריטב"א לגבי מי שבירך לאכול כביצה, וירדו גשמים ונאנס, והרי כאן היה רק ברכה ללא מעשה, ולפי מה שחידש מרן שליט"א לא יועיל הריטב"א הנ"ל להצילו מברכה לבטלה ודלא כהחזו"ע.
אין תח''י לראות הספרים הנ''ל.
אבל אם מדובר שהוא התחיל לאכול אבל לא הספיק לאכול שיעור כביצה עד שירדו גשמים
ממילא זה מעשה מצווה גמור של אכילה והכביצה זה רק שיעור של חשיבות לכן אי''ז ברכה לבטלה
אבל ללכת לישון בלי לישון אין כאן מעשה מצווה כלל והוי ברכה לבטלה.
 
חזור
חלק עליון