• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

השוק האפור החרדי

abc123

Well-known member

עו"ד נתן רוזנבלט​


הקדמה; הטור הזה עלול לעצבן כמה אנשים, אך להציל אנשים אחרים, וזה מה שחשוב.

בשבוע שעבר עלעלתי בעיתון נפוץ מאוד בציבור שלנו, בעיתונים הללו האינצ'ים בעמוד ראשון נשקלים בזהב ומחיריהם בהתאם.

והנה בעמוד הראשון, מתוך כעשרים מודעות, שמונה מודעות היו בנושא אחד; הבטחה לסידור משכנתאות למי שאינו עובר את המערכת הבנקאית. (עוד 6 מודעות, גדולות, היו לסידור כסף מביטוח לאומי. כעו"ד יש לי הרבה מה לומר על העסק הזה שרובו אפשר להשיג לבד ומיעוטו שכר הטרחה מוגזם , אך כאן זה מדור נדל"ן).

נדהמתי. אם זה מהווה 40% מהמודעות, זה אומר שהתופעה של אי קבלת משכנתא היא רווחת מידי בציבור שלנו, הרבה מעבר לחלקנו באוכלוסייה. ואכן, בירור קל אצל העוסקים בתחום, גילה שזה לצערנו המצב; רבים רבים אינם יכולים לקבל משכנתא או הלוואה עקב התנהלות כלכלית בעייתית.

ושיהיה ברור; אין שום קשר בין עבודה לבין אשראי בנקאי! אני משרת אברכים רבים מקרית ספר, בני תורה יושבי אהל, שמחתנים עוד ילד ועוד ילד, ולוקחים עוד משכנתא ועוד אחת (לפעמים על סמך דירות שקנו בעבר, כמובן באמצעות משכנתא) ובמקביל אני מייצג בעלי חנויות ועוסקים עצמאיים, שמרוויחים טוב, אפילו מצוין, אבל זקוקים לשירותיי מול הוצאה לפועל וכדי שלא יוכרזו מוגבלים בבנק. כך שאין שום קשר בין השאלה כמה עובד בשעות, לבין כמה אתה אובד בחובות. אם לא תתנהל נכון בחשבון, תגיע מהר למצב שתצטרך לשלם כסף רב ליועצים (ובצדק, מי שעושה מופתים מגיע לו פדיון) כשתרצה לקחת משכנתא פשוטה.

אך מתברר כי זה רק קצה הקרחון, שמכסה את העובדה כי בציבור שלנו התפתח שוק נורא ואיום של הלוואות אפורות, כאשר לפעמים הן הלווים והן המלווים, כולם משלנו, כמובן בהיתר עסקה מהודר עם גרפיקה משובחת.

הדברים הללו אינם מיועדים למלווים בריבית, גם אם יש להם קאפלוטש בגובה הריבית שהם גובים, גם כלפי העיתון איני מכוון. בשני המקרים הכסף נוטל את שיקול הדעת. אבל כלפי האברכים היקרים יוצאת מכאן הערת אזהרה על הדירה שלכם, כן זאת שהאבא והשווער טרם סיימו את חובותיה. שימו לב שלא תאבדו אותה ואת שלוות הנפש שלכם.

אני מכיר את התחום מקרוב אך לא ידעתי כמה זה נפוץ. לא מזמן התקשרה משפחה שהם רוצים לערוך חוזה על רכישת משרדים בבנייה, בד"כ איני נוהג לשאול או להעיר לקליינט גם אם לדעתי זאת עסקה גרועה, אבל כאן הם אלו שביקשו את חוות דעתי דקה לפני החתימה.

העסקה הייתה נפלאה, באמת מסוג העסקאות שאני דוחף ושואל אם נותרה יחידה אחת בשבילי; משרד בפריים לוקיישן, מושכר ללקוחות טריפל איי, עם שישה אחוזי ריבית, והכל בטאבו. הכל באמת נפלא מבחינת העסקה, אבל מהכרותי את המשקיע שיושב מולי ידעתי שאין הסתברות שהיה לו חצי מיליון ש"ח מזומן בעו"ש, אז שאלתי מאיפה הכסף.

התשובה הכתה אותי בתדהמה; מתברר כי המארגן של העסק הזה גם עזר להם בטוב ליבו להשיג הלוואה למימון הנכס היוקרתי. עיון בתנאי ההלוואה עשה חושך בעיניים. כל הסבריי כי 14% ריבית שנתית זה משהו שאין שום אפשרות להדביק, עזרו רק לדבר אחד: להשיג פרנסה לעו"ד אחר, קצת פחות בריסקר, שלא שואל שאלות מיותרות.

לצורך הטור הזה פניתי לידידי הוותיק רבי מאיר פינקלשטיין מגדולי השמאים במגזר החרדי, לשאול אם הוא נתקל בתופעה הזו מנקודת מבטו כשמאי וכמנהל מחלקה בעיריית בני ברק. הוא אמר לי שהוא מכיר המון סיפורים כאלו. להלן אחד מהם, שהוא כתב לבקשתי, ככתבו וכלשונו, לא נגעתי. כל מילה נוספת מיותרת:

מה ששבר אותי לפני 12 שנים הוזמנתי לרמת שלמה למשפחה שנקלעה לחובות, אב המשפחה יהודי טוב שהסתבך בהשקעה, הבנק רצה לממש את הנכס הוא לא יכל להביט לאשתו משפחתו בעינים שפתאום הבית הגדול יימכר והם יעברו לגור בדירת 3 חדרים בקרית ספר ולכן לקח הלוואה מאחת המודעות בלוח המודעות.

שנתיים אחרי הוזמנתי שוב להעריך את הנכס הפעם האשה והילדים כבר הבינו מה קורה, לא אשכח המבט המפוחד שלהם, הפעם מי שמוכר את הנכס זה המלווה שעשה איתו "חסד" והלווה לו בריבית של 16% אבל היות ולא יכל לעמוד בהחזרים הוא צבר פיגורים שהגיעו עד 28% בשנה.

האיש מסכן גר היום בשכירות ונשאר עם חובות ענק.

זה היה התיק האחרון שעשיתי למלווים בריבית קצוצה (עם היתר העסקה… כמובן…).
 
חזור
חלק עליון