• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ווארט וגם אירוסין.

איש חיל

Well-known member
בעקבות דברי מרן הראש"ל שליט"א במוצ"ש פינחס, שלא לעשות גם ווארט וגם אירוסין, הן משום ההוצאות המרובות, שיש יותר לחסוך כדי לעזור לדירה לחתן ולכלה.
והן משום ביטול תורה, שהבחורים צריכים לבוא פעמיים.

[מי שיכול להעלות את דברי מרן שליט"א בנושא הנ"ל, יבורך]

צריך להעלות את העניין לסדר היום, יותר נכון שכאשר מרן שליט"א מדבר בנושא, מידברין דבריו בבי מדרשא ובבתי ישראל.
אבל צריך לחשוב בעידן הזה שהיוקר יאמיר, ומחירי השכירות גבוהים והזו"צ בקושי מסתדרים בחיי היום יום.
כמה חשוב שמרן שליט"א מעלה את הנושא, ובפרט בציבור שלנו, שישנם עדיין כאלו שמתחשבים באיזה דודים וקרובים [כי לא נעים לעשות באולם פשוט ואוכל רגיל] ולכן מוציאים הון רב על אולם מפואר וכיוצא, ומבזבזים יותר מחומש על לילה אחד שבין רגע חלף הלך לו.
צריך לדעת במה ראוי וכדאי להשקיע, כמו אחינו האשכנזים - הליטאים בפרט, שמתחייבים לחתונה, כי חוסכים כדבעי כדי להעלות את הזו"צ על דרך המלך. ואכמ"ל
 
אם זכרוני אינו מטעני,
כבודו אוהב את המשפט הזה!

מחפש למצוא אולי יש כאן כוונה רעה!
הבהרתי דבר פשוט (כמו שכתבתי פשיטא...) מאחר ובפורום יש גם כאלו שאינם ת"ח, בני תורה
תמצא לי מקום נוסף שכתבתי את זה. אתה מוזמן לבקש מהרב @בנימין לוריא להסביר לך איך לחפש במדוייק ולהגיע.
רמז: לא תמצא
 
בעקבות דברי מרן הראש"ל שליט"א במוצ"ש פינחס, שלא לעשות גם ווארט וגם אירוסין, הן משום ההוצאות המרובות, שיש יותר לחסוך כדי לעזור לדירה לחתן ולכלה.
והן משום ביטול תורה, שהבחורים צריכים לבוא פעמיים.

[מי שיכול להעלות את דברי מרן שליט"א בנושא הנ"ל, יבורך]

צריך להעלות את העניין לסדר היום, יותר נכון שכאשר מרן שליט"א מדבר בנושא, מידברין דבריו בבי מדרשא ובבתי ישראל.
אבל צריך לחשוב בעידן הזה שהיוקר יאמיר, ומחירי השכירות גבוהים והזו"צ בקושי מסתדרים בחיי היום יום.
כמה חשוב שמרן שליט"א מעלה את הנושא, ובפרט בציבור שלנו, שישנם עדיין כאלו שמתחשבים באיזה דודים וקרובים [כי לא נעים לעשות באולם פשוט ואוכל רגיל] ולכן מוציאים הון רב על אולם מפואר וכיוצא, ומבזבזים יותר מחומש על לילה אחד שבין רגע חלף הלך לו.
צריך לדעת במה ראוי וכדאי להשקיע, כמו אחינו האשכנזים - הליטאים בפרט, שמתחייבים לחתונה, כי חוסכים כדבעי כדי להעלות את הזו"צ על דרך המלך. ואכמ"ל
הערה חשובה ביותר
אני לפעמים מסתכל על השטויות שהצעירים עושים ומשתגע איך אתם קורים לעצמכם בחורי ישיבות ועוד לא התחלתם את החיים וכבר אתם מבזבזים כל כך הרבה כסף על שטויות, כגון נהיה מודה שמתי שהבחור בא לבית של הבחורה הוא קונה מתנות לכל האחים ואחיות שלה, וכן להיפך, נכנס עוד מודה מטופשת ובעייתית של הצעת נישואין בכל מיני מקומות מוזרים, ויש עוד הרבה דברים מוזרים שאני רואה [כמו קליפ של החתן עם חבריו וכו' שלפעמים הם עושים שם דברים ממש מטופשים ואח"כ קליפ חתונה וכו'], והכי מצחיק ומעציב זה שעכשיו גם הם עושים מסיבת גירושין...
 
כבודו יעשה טובה ויעלה לנו
שו"ת יביע אומר חלק ט - אבן העזר סימן כ
ועתה נובין ונדון בעיקר השאלה, כי הנה העד כפיר אמר בדברי עדותו בביה"ד, אני התעסקתי במשהו, הסתובבתי לרגע וראיתי שהבחור אלעד נתן לה עט, ואמר כמה מלים ואח"כ מסר לה את העט, לא שמעתי בבירור מה אמר, חמש דקות לפני המעשה הם דיברו על חתונה ונישואין באופן כללי, ואח"כ אני זוכר שהיא אמרה לו בבירור "תקדש אותי". אני הייתי אומר שלא קרה כלום, בגלל שאמר מלים לא ברורות, ורק אחר שהיא העירה, התחלנו לחשוב. עכת"ד. והרה"ג בארי, אב"ד, כתב, שכיון שהעד מעיד שקודם המעשה דיברו על חתונה ונישואין, הרי הם היו עסוקים באותו ענין, ומכיון שיש חשש איסור אשת איש החמור, עלינו להצריכה גט. ע"כ. ואני אומר שאין דבריו מחוורים, שכיון שהעד אומר מפורש שדיברו על חתונה ונישואין "באופן כללי" אין זה בכלל היה מדבר עמה על עסקי קידושין, כיון שלא אמר בפירוש אם היא רוצה שתתקדש לו, ואין כאן ידים מוכיחות כלל. וכמ"ש בספר עצי ארזים (סי' כז ס"ק טו) דמה שאמרו שמדבר עמה על עסקי קידושין, היינו שמדבר על עסקי קידושין שלו (שרוצה לקדשה לעצמו), שאם לא כן אכתי הוי ידים שאין מוכיחות, דשמא לחבירו הוא מקדש אותה, וכן הוא בהרא"ש להדיא. ע"כ. וכוונתו למ"ש הרא"ש (בסי' ב) דמסתברא דמה שמדבר עמה תחלה שתתקדש לו הוי ידים מוכיחות וכו'. ע"כ. וזו לשון המאירי (קידושין ו. עמוד כח): וצריך שתדע שהדיבור בעסקי קידושיה צריך שיהיה בו לשון שאילו היה כיוצא בו בלשון הקידושין יהא מועיל, כגון שיאמר לה, התרצי להיות אשתי, או איזה משאר לשונות המועילים, ושיהיה לשון שלא יהיה מקיח את עצמו לה, אלא שתהיה קנויה לו, הא כל שאינו כן אינו כלום, שאין דיבור בעסקי קידושין מועיל במה שאין הקידושין עצמם מועילים. וכן נ"ל ברור. ע"כ. וע"ע בשו"ת באר מים חיים מוצירי (חאה"ע סי' יד). ובשו"ת פרי הארץ ח"א (חאה"ע סי' ג). ע"ש. וכ"כ בספר מעשה אליהו (אות לז) שמדבר על עסקי קידושין היינו שיאמר בלשון ברור שתתקדש לו, כמ"ש הרא"ש, משא"כ בלשון גרוע. וכ"כ עוד בספרו הלכות אישות (סי' א). ומה שאמרה לו "תקדש אותי", אינו כלום, כמ"ש בתוס' רי"ד (קידושין ו א), שאם היה מדבר עמה על עסקי קידושין, ונתן לה ולא אמר כלום, לא הוא ולא היא, הוו קידושין גמורים, אבל השתא דאמרה היא, אינם קידושין גמורים, מפני שנראים הדברים שבדיבור האשה נגמרו הקידושין, ואנן בעינן שהקידושין יגמרו בדיבור האיש, [דכתיב כי יקח איש אשה, שכל הלקיחה תיעשה ע"י האיש בין הנתינה בין האמירה. פסקי רבינו ישעיה הראשון קידושין שם]. ומעתה אין כאן קידושין כלל, כיון שלא נגמרו ע"י האיש. וכאן שלדברי העד כפיר הדיבורים היו רק באופן כללי, ולא אמר "שתתקדש לו", ובשעת הקידושין לא שמע העד בבירור לשון הרי את מקודשת לי, אין כאן עדות קידושין כלל. ולא נשאר לנו אלא עדותו של העד הראשון איציק.
 
זה ממש גועלי, ובפרט ששמעתי שנותן לה טבעת ואומר לה התנשאי לי, וזו בעיה בהלכות קידושין.
ועיין בראשונים שיש פוסקים שזה נקרא קידושין לכל דבר ועניין ובזמנו שלמדנו מסכת קידושין (פ"ב) למדנו את זה בהרחבה אך איני זוכר כרגע ובשאזכר אכתוב כאן בדיוק
 
חזור
חלק עליון