• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

זמן צאת הכוכבים בלוח נוגד את המציאות ???

נשאלתי מספר פעמים לגבי הזמן המדויק של צאת הכוכבים שבלוח שנה (אור החיים) לצורך הדוגמא צאת הכוכבים הוא לפי אופק באר שבע הוא היום יום ראשון בערב היה בשעה 17:12 אולם במציאות אינה כן ורק בשעה 17:20 לערך היה שלושה כוכבים האמת שאני איני מבין בזמנים הללו כלל וכלל אמרתי אולי החברים תלמידי החכמים כאן יש מי מכם שיודע בדיוק לפי מה הולכים בדיוק יש גם מישור ויש הרים וכדו' פעם אני זוכר שלמדתי פחות או יותר את הסוגיא בזה אך כנראה שמסתבר שלמדתי פחות יותר מאשר יותר בכל אופן אם למישהו יש משנה סדורה בעניין יותר מנשמח שיעלה ויבא
 
נשאלתי מספר פעמים לגבי הזמן המדויק של צאת הכוכבים שבלוח שנה (אור החיים) לצורך הדוגמא צאת הכוכבים הוא לפי אופק באר שבע הוא היום יום ראשון בערב היה בשעה 17:12 אולם במציאות אינה כן ורק בשעה 17:20 לערך היה שלושה כוכבים האמת שאני איני מבין בזמנים הללו כלל וכלל אמרתי אולי החברים תלמידי החכמים כאן יש מי מכם שיודע בדיוק לפי מה הולכים בדיוק יש גם מישור ויש הרים וכדו' פעם אני זוכר שלמדתי פחות או יותר את הסוגיא בזה אך כנראה שמסתבר שלמדתי פחות יותר מאשר יותר בכל אופן אם למישהו יש משנה סדורה בעניין יותר מנשמח שיעלה ויבא
אולי הרב @יואל בן מנשה שליט"א שרב גובריה ונפיש חיליה טובא בענינים אלו, עד כדי שיכול לחלוק על השמש והירח, יכול לסייעך בענין.
 
נשאלתי מספר פעמים לגבי הזמן המדויק של צאת הכוכבים שבלוח שנה (אור החיים) לצורך הדוגמא צאת הכוכבים הוא לפי אופק באר שבע הוא היום יום ראשון בערב היה בשעה 17:12 אולם במציאות אינה כן ורק בשעה 17:20 לערך היה שלושה כוכבים האמת שאני איני מבין בזמנים הללו כלל וכלל אמרתי אולי החברים תלמידי החכמים כאן יש מי מכם שיודע בדיוק לפי מה הולכים בדיוק יש גם מישור ויש הרים וכדו' פעם אני זוכר שלמדתי פחות או יותר את הסוגיא בזה אך כנראה שמסתבר שלמדתי פחות יותר מאשר יותר בכל אופן אם למישהו יש משנה סדורה בעניין יותר מנשמח שיעלה ויבא
אתה מסתכל מתוך העיר, שיש הרבה אור. תסע לא רחוק ממך, למצפה רמון, ובזמן צאת הכוכבים הכתוב בלוח, תראה כבר הרבה כוכבים בשמים, עד שלא תבין את המצריכים 25 ו40 דקות.
 
הזמן המדויק של צאת הכוכבים שבלוח שנה (אור החיים) לצורך הדוגמא צאת הכוכבים הוא לפי אופק באר שבע הוא היום יום ראשון בערב היה בשעה 17:12 אולם במציאות אינה כן ורק בשעה 17:20 לערך היה שלושה כוכבים
ידוע שלוח אור החיים מחשב את זמן 'הנשפים' שזה עמוד השחר וצה"כ לפי 'זמניות', ודבר זה טעות גמורה הוא לכל מי שמבין בענינים אלו.
הנשפים אינם תלויים 'בזמניות' אלא 'במעלות'.
מקור הטעות הוא בתרגום המוטעה בפה"מ המודפס בריש ברכות.
כבר החיד"א כתב בשם מהר"י פראג'י שבערבי לא כתוב זמניות אלא 'שוות'. ופלא שעדיין מתייחסים לטעות הקדומה בתור 'דעה'.
בתרגומים החדשים דייקו יותר במקור הערבי, ותרגמו שעות 'מתאימות' או 'מצודקות' דהיינו 'מעלות'.
וכבר האריכו בזה כמה וכמה תלמידי חכמים.
וב"ה רוב הלוחות כותבים את הזמן המתאים לפי האמת.
 
אולם במציאות אינה כן ורק בשעה 17:20 לערך היה שלושה כוכבים
אולי הרב @יואל בן מנשה שליט"א שרב גובריה ונפיש חיליה טובא בענינים אלו, עד כדי שיכול לחלוק על השמש והירח, יכול לסייעך בענין.
ראשית אני מקבל את הביזיונות באהבה...
אתה מסתכל מתוך העיר, שיש הרבה אור. תסע לא רחוק ממך, למצפה רמון, ובזמן צאת הכוכבים הכתוב בלוח, תראה כבר הרבה כוכבים בשמים, עד שלא תבין את המצריכים 25 ו40 דקות.
צודק.
רבים האחרונים כבר כתבו שג' כוכבים זה רק לזכי הראות ולמי שמכיר את הכוכבים וכו.
כן דעת הגר"א פני יהושע ועוד רבים, מביאם מרן זוצק"ל ביב"א בכמה מקומות.
בספר הזמנים בהלכה של הרב בייניש מביא עדויות של שני אנשים עם ראיה ובה במיוחד שכל אחד מהם בדק (כל אחד בנפרד בזמנים שונים בלי קשר אחד עם השני)
ואחרי ג' רבעי מיל ראו ג' כוכבים בינוניים.
 
ידוע שלוח אור החיים מחשב את זמן 'הנשפים' שזה עמוד השחר וצה"כ לפי 'זמניות', ודבר זה טעות גמורה הוא לכל מי שמבין בענינים אלו.
הנשפים אינם תלויים 'בזמניות' אלא 'במעלות'.
מקור הטעות הוא בתרגום המוטעה בפה"מ המודפס בריש ברכות.
כבר החיד"א כתב בשם מהר"י פראג'י שבערבי לא כתוב זמניות אלא 'שוות'. ופלא שעדיין מתייחסים לטעות הקדומה בתור 'דעה'.
בתרגומים החדשים דייקו יותר במקור הערבי, ותרגמו שעות 'מתאימות' או 'מצודקות' דהיינו 'מעלות'.
וכבר האריכו בזה כמה וכמה תלמידי חכמים.
וב"ה רוב הלוחות כותבים את הזמן המתאים לפי האמת.
כבר נכתב בזה באריכות כאן. עיי"ש.
 
אתה טומן את ראשך עמוק באדמה ובא בדרישות לאנשים אחרים למה גם הם לא טומנים כמוך.
תחשוב על זה.
בחול שהראש שלי טמון בו נמצא גם מרן גדול הדורות זיע"א, שלא היה מוכן לשנות את ההלכה בגלל טענות של כמה חכמים בענייהם, שחושבים שהיום מבינים יותר....
גם את הרב משאש זצ"ל מצאתי טמון לידי, ועוד פוסקים חכמים מחוכמים בכל חכמה יותר מכל מי שהיום מביט לשמים אחרי השקיעה לחפש כוכבים, במקום לפתוח ספרים ולראות שלא התחדש כלום בדורנו.
כי מה אנו יודעים שהם לא ידעו???????..
 
בחול שהראש שלי טמון בו נמצא גם מרן גדול הדורות זיע"א, שלא היה מוכן לשנות את ההלכה בגלל טענות של כמה חכמים בענייהם, שחושבים שהיום מבינים יותר....
גם את הרב משאש זצ"ל מצאתי טמון לידי, ועוד פוסקים חכמים מחוכמים בכל חכמה יותר מכל מי שהיום מביט לשמים אחרי השקיעה לחפש כוכבים, במקום לפתוח ספרים ולראות שלא התחדש כלום בדורנו.
כי מה אנו יודעים שהם לא ידעו???????..
דמגוגיה מעולה.
טמון את ראשך יותר עמוק.
תחלוק על השמש ועל הירח, וגם העולם שטוח.
 
כבר ענו לך, לא כל אדם ולא בכל מקום אפשר לראות ג כוכבים.
אתה מסתכל מתוך העיר, שיש הרבה אור. תסע לא רחוק ממך, למצפה רמון, ובזמן צאת הכוכבים הכתוב בלוח, תראה כבר הרבה כוכבים בשמים, עד שלא תבין את המצריכים 25 ו40 דקות.
עכשיו ראיתי תודה
 
שאלה טובה שעמדו עליה רבים וטובים
ראשית כל אין לזה שום שייכות לשיטות חישוב כאלה או אחרות (מעלות ,זמניות או שוות ) או ללוח כזה או אחר , עיקרה של השאלה הוא שבגמרא מבואר שזמן הלילה הוא כדי הילוך שלושת רבעי מיל אחר השקיעה ודעת רוב הפוסקים שזמן הילוך מיל הוא 18 דקות וכפי זה הוא הוא 13 וחצי דקות מן השקיעה לפחות בתקופה מסוימת בשנה
ובפשטות לפי הגאונים השקיעה היא מה שנראה לעינינו שעיגול השמש שוקע ,ועל כך קשה שעינינו לא רואות שום כוכבים בזמן זה בשום זמן בשנה
ועל כך יש שתירצו שצריך בקיאות גדולה להבחין בכוכבים ורק איצטגנינים מבחינים בזה ויש שצידדו לומר שהשקיעה שעליה דיברה הגמרא היא לא שקיעת הגלגל אלא שקיעת אורה שהיא כרבע שעה לאחר מכן ויש שרצו לומר שדברי הגמרא שלאחר שלשת רבעי מיל הוא לילה זה אליבא דרבי יהודה ולשיטתו אין הכי נמי דלא בעינן כוכבים וזמן צאת הכוכבים הוא אליבא דרבי יוסי וזמן בין השמשות דרבי יוסי מאוחר בכרבע שעה מבין השמשות דרבי יהודה , זה על קצה המזלג ממש
ועוד דע לך שכפי ניסיוני וכפי שתראה בהודעות דלעיל נושא זה של זמני היום מלווה בהרבה אמוציות שלא קשורות לגופו של עניין על כן תשים ליבך לבור האוכל מן הפסולת
 
חזור
חלק עליון