ממרן עד מרן
Well-known member
הוא לא כתב 13 וחצי דקות אלא עד הכוכבים, דיתכן שלמד כשיעור מיל הגדול דאז יצא כ- 20 דקותחובה לציין שאין שום הכרח בשיטת האב"ע שהלילה הגמור מתחיל כ13.5 דק' אחרי שקיעה, שכן תלה הדבר בכוכבים. ואדרבה לפי"ז בדברי האב"ע יצא דבר מוזר- שהערב ממשיך הרבה לאחר שכבר לילה גמור. ובפשטות ה"ערב" הוא עד הלילה הגמור.
מ"מ לגופו של עניין- כתב להדיא, דיום הוא תלוי בחמה, והוא כלילה לכל דבר הן לעניין ק"ש והן לעניין שבת וצאת שבת [כמובן אחרי בין השמשות]
לא מציאותית אלא דינית- והיינו שהתורה בהלכות של לילה ויום תלתה זאת בשמש, ואיה"נ במציאות עדיין יש אור ולכן זה נקרא ערב עד הלילה המציאותי שזה 80 דקות לשיטתו
הנפק"מ- דיש דברים שהתורה תלתה ב "ערב" וכגון קרבן פסח דזמנו הוא 80 דקות הנ"ל
אבל ודאי שאין כוונתו שהערב אחרי הלילה, אלא רק באופן דיני, שדיני תורה גבי יום ולילה תלויים בשמש, ודיני ערב בתורה תלוי בזמן הזה של 80 דקות.
ודרך אגב- הבאתי להדיא שגם המנחת כהן וגם הפרי חדש הבינו כדברי [וברוך שזכיתי לכווין לדעת גדולים וענקיים]
אלא שיש הבדל- דאני השוותי את הראב"ע לגאונים, ואילו המנח"כ והפר"ח השווהו ל "יראים", ומחמת הקושייא שיש בדבריו העדפתי להשוותו לגאונים מאשר ליראים, [וכדפרתי בהע' הקודמת דבריו גבי ה "נץ"]