אליהו חמוי
Active member
יש לציין עוד בזה לדבריו החריפים של הרא''ש [נידה פ''י סי' ג]
סכנות בקולות:סכנות בחומרות:
1. גאוה
2. מוציא לעז על הראשונים
3. על חשבון בין אדם לחברו
4. חסרון באמונת חכמים (רבך התיר לך!)
5. מבזבז זמנו על חסידויות במקום על מצוות דאורייתא ודרבנן שטרם מקיימם בשלימות.
6. מבזבז זמנו על חומרות במקום לתקן המידות הרעות במחשבה דיבור ומעשה, שזה חובה מעיקר הדין(נקיות מסילת ישרים)
7. שלום בית
8. בדידות
9. חוסר כח השפעה על הציבור עקב היבדלותו מהם בחומרותיו
10. לחץ.
11. עצבות.
12. זלזול בהלכה והתמקדות במה "נחשב"
13. בזבוז ממון מיותר, שאחר כך פוגע בדברים חשובים יותר.
14. זלזול בזולת, פגם באהבת ישראל שלא מח ירים כמוך.
15. עיוות התורה. מציג לאחרים את החומרות כחובה
הוסיפו נא אם יש עוד.
חידוש יפה ומתחבר למה מה שכתבתי לעיל שלכן בני עשיו דבקו באותו יש"ו שהוא בא מקליפת עשיו דהיינו חומרות יתירותבליקוטי הלכות הלכות אבידה כתב שחומרות יתירות הוא מפגם בנשמה משורש עשיו שהיה מעשר מלח.
לא יודע מה מקור מעשה זה שהזכרת.עוד בענין יש"ו וחומרות מובא מעשה עליו
ויהי היום וילך יש"ו וישחק בכדור עם פרחי כהונה נגד לשכת הגזית בהר הבית, ונפל הכדור בעמק הברכה, ויחד ליש"ו, וישלח המצנפת מעל ראשו ויבך, ויאמרו לו הנערים קח את המצנפת ושים על ראשך, ויען להם יש"ו , הלא משה לא צוה בתורה כן, ודברי חכמים אין בהם ממש, ועוד ישבו ר״א ור״ע ור״י בן לוי בבית המדרש מנגד, ושמעו דברי יש"ו. ענה ר״א ואמר מדחציף כולי האי ש״מ בן נידה הוא, ריב״ל אומר בן הזונה הוא, ר״ע אמר ממזר הוא והא והא אית ביה.
והשאלה הנשאלת בסך הכל נפל הכדור לברכה למה הוא כל כך בכה והצטער אלא שכך היא דרך בעלי החומרות לתפוס את הטפל ולעזוב את העיקר
סיפור תליית ישו שהזכירו רש"י בע"זלא יודע מה מקור מעשה זה שהזכרת.
בהערות שם נראה שחת"ס מפקפק בחיבור זה עיי"שסיפור תליית ישו שהזכירו רש"י בע"ז
ועי' מעילה יג. ויו"ד פז.מעשה משעשע עם מרן זיע"א בענין החומרות
הרב שלמה זביחי משמש מרן מספר, פעם לפני השיעור בבני ברק אמרתי לרב, יש מודעות שלא לאכול שחוטי חוץ, האם הרב יכול לדבר על זה?
הרב שינה את כל השיעור ודיבר רק על זה ומסר שיעור נפלא עם הרבה מקורות אפילו שהרב כלל לא התכונן לדבר על זה.
והרב הוסיף ואמר בשיעורו, יש אנשים שמחמירים כל מיני חומרות ולא מבינים על מה, למשל, אנשים מחמירים לא לשתות חלב אם לא ידעו שלא חלבו אותו בשבת, ומה עם להחמיר לא לקחת חלב בכור, הרי בכור אסור בהנאה והרב התחיל להסביר למה אסור ליהנות מהבכור והשומעים חשבו לעצמם איך לא חשבנו על זה. אך הרב הוסיף וצחק הבכור הוא זכר ואין לו חלב זהו שאמרתי אנשים מחמירים ולא יודעים על מה. (יחיד בדורו עמ' 170).