אושרי רביב
Well-known member
עלתה לי מחשבה עכשיו ואמרתי אולי להפוך אותה לחידה בוא נראה מי יודע:
איך מרן רצה לקרוא לבנו הגדול (לא בכור, משום שבתו עדינה היא הבכורה)?...
איך מרן רצה לקרוא לבנו הגדול (לא בכור, משום שבתו עדינה היא הבכורה)?...
כוונתו לכאורה שאם בנו בכורו היה נקרא אברהם ובנו השני מרן שליט"א נקרא יצחק ולאחמ"כ הג"ר אברהם מתחלף ליעקב זה נהיה לפי סדר האבות אך הנסיבות ההלכתיות שינו את התמונה לכפי שהיא כיום.לא מובן השאלה, רבינו פסק ביביע אומר שהבן הראשון נקרא על שם אבי האב, וכך הוא עשה, למה שיהיה לו רצון לקרוא בשם אחר?
תשאל את הרב @אושרי רביב בעצמו...דוחק
מהיכי תיתי???אני חושב שהיה דרך אחרת שקרא שקרוא לרבינו שליט"א יצחק
הראשון נקרא ע"ש אבי האב "יעקב"
השני נקר ע"ש אבי האם "אברהם"
וראה מרן זצ"ל שיש לו את שתי האבות אמר שיקרא לבן השלישי כשם האב שלא קרא ומאן ניהו "יצחק"
למה שירצה לקרוא לו אברהם?לא צריך להסתבך, השאלה היא פשוטה, הבכור בבנים של מרן הוא רבי יעקב. והשאלה היא שהיה שם אחר שמרן רצה לקרוא לו. מהו השם?
ועל זה השבתי: אברהם
הראשון באבות, שהרי אתה רואה שקרא לבניו בשמות של האבות הקדושים, ומסתמא לבנו הראשון רצה לקרוא אברהם. אך קרא יעקב מטעם כלשהו [שאם זה נכון, לענ"ד יש טעם לזה כיון שיעקב הוא בחיר האבות כמ"ש המפרשים, ולכן בסוף קרא לבנו יעקב ולא אברהם, ואח"כ התחיל כסדר שמות האבות, אברהם, יצחק...].למה שירצה לקרוא לו אברהם?
זה כמו שכתבתימצד שני יעקב הוא בכיר האבות...
אגב, מענין שכותבים בחיר האבות. ומאידך כשכותבים על אדם שהוא בכיר, כותבים עם כ' בכיר. ויל"ע ההבדל ביניהם. ואולי זה הבדל בלשון הדקדוק ולכן זה כך.הראשון באבות, שהרי אתה רואה שקרא לבניו בשמות של האבות הקדושים, ומסתמא לבנו הראשון רצה לקרוא אברהם. אך קרא יעקב מטעם כלשהו [שאם זה נכון, לענ"ד יש טעם לזה כיון שיעקב הוא בחיר האבות כמ"ש המפרשים, ולכן בסוף קרא לבנו יעקב ולא אברהם, ואח"כ התחיל כסדר שמות האבות, אברהם, יצחק...].
בחיר מלשון בחירה.זה כמו שכתבתי
אגב, מענין שכותבים בחיר האבות. ומאידך כשכותבים על אדם שהוא בכיר, כותבים עם כ' בכיר. ויל"ע ההבדל ביניהם. ואולי זה הבדל בלשון הדקדוק ולכן זה כך.
נכון, ועל זה גופא שאלתי, שהרי בחיר האבות לכאורה אינו מטעם בחירה אלא מלשון בכיר, ומדוע כותבים בחיר האבות עם ח'בחיר מלשון בחירה.
בכיר מלשון בכורה.
מה פתאום?הראשון באבות, שהרי אתה רואה שקרא לבניו בשמות של האבות הקדושים, ומסתמא לבנו הראשון רצה לקרוא אברהם. אך קרא יעקב מטעם כלשהו [שאם זה נכון, לענ"ד יש טעם לזה כיון שיעקב הוא בחיר האבות כמ"ש המפרשים, ולכן בסוף קרא לבנו יעקב ולא אברהם, ואח"כ התחיל כסדר שמות האבות, אברהם, יצחק...].
לא. אלא כי הוא הנבחר שבאבות. מחמת שמאברהם יצא ישמעאל ומיצחק יצא עשיו, ואילו יעקב הוא סולת נקיה.נכון, ועל זה גופא שאלתי, שהרי בחיר האבות לכאורה אינו מטעם בחירה אלא מלשון בכיר, ומדוע כותבים בחיר האבות עם ח'
@אושרי רביב ברוך שכיוונתי... תשובתי היתה מסברא פשוטה כמו שביארתי לעיל. ודו"ק.אני שאלתי איך מרן רצה לקרוא לבנו. ומדוע?...
אתם הלכתם רחוק....
אבל הרב @אמונה ובטחון ענה תשובה נכונה. ולכן אני מעלה כאן את התשובה המלאה:
מעשה שהיה כך היה: שבשמחת הברית אחר הולדת בנו הראשון של מרן זצ"ל, הגיע אביו רבי יעקב זצ"ל, ונגש בלחש לבנו, (הלא הוא מרן זצ"ל), שאל אותו, כיצד אתה מתעתד לקרוא לבנך?
השיב לו מרן, "אברהם", על שם חמי רבי אברהם פטאל, שהוא מבני העיר חלאב שנוהגים לקרוא בשם הסבא. [והבבלים חששו מלקרוא לבניהם על שם ההורים בחייהם].
אמר לו אביו, ומה איתי?
השיב לו מרן זצ"ל, הלא אנו בבלים, והבבלים חוששים שלא לקרוא לבנים על שם ההורים בחייהם.
אמר לו אביו רבי יעקב, אני איני חושש לזה!
ועל כן קרא מרן זצ"ל לבנו בשם "יעקב", (ולבנו השני קרא "אברהם").
והמוהל היה אחד מגדולי רבני בבל הגאון החסיד רבי צדקה חוצין זצ"ל, שגם הוא לא העיר על כך מאומה.
וכן לבתו קרא מרן זצ"ל בשם "יפה" [כהן] על שם אמו.
כך הביא נכדו הרב יעקב ששון מח"ס אביר הרועים