• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: איך רצה מרן לקרוא?...

לא מובן השאלה, רבינו פסק ביביע אומר שהבן הראשון נקרא על שם אבי האב, וכך הוא עשה, למה שיהיה לו רצון לקרוא בשם אחר?
כוונתו לכאורה שאם בנו בכורו היה נקרא אברהם ובנו השני מרן שליט"א נקרא יצחק ולאחמ"כ הג"ר אברהם מתחלף ליעקב זה נהיה לפי סדר האבות אך הנסיבות ההלכתיות שינו את התמונה לכפי שהיא כיום.
 
אני חושב שהיה דרך אחרת שקרא שקרוא לרבינו שליט"א יצחק
הראשון נקרא ע"ש אבי האב "יעקב"
השני נקר ע"ש אבי האם "אברהם"
וראה מרן זצ"ל שיש לו את שתי האבות אמר שיקרא לבן השלישי כשם האב שלא קרא ומאן ניהו "יצחק"
מהיכי תיתי???
 
למה שירצה לקרוא לו אברהם?
הראשון באבות, שהרי אתה רואה שקרא לבניו בשמות של האבות הקדושים, ומסתמא לבנו הראשון רצה לקרוא אברהם. אך קרא יעקב מטעם כלשהו [שאם זה נכון, לענ"ד יש טעם לזה כיון שיעקב הוא בחיר האבות כמ"ש המפרשים, ולכן בסוף קרא לבנו יעקב ולא אברהם, ואח"כ התחיל כסדר שמות האבות, אברהם, יצחק...].
 
מצד שני יעקב הוא בכיר האבות...
זה כמו שכתבתי
הראשון באבות, שהרי אתה רואה שקרא לבניו בשמות של האבות הקדושים, ומסתמא לבנו הראשון רצה לקרוא אברהם. אך קרא יעקב מטעם כלשהו [שאם זה נכון, לענ"ד יש טעם לזה כיון שיעקב הוא בחיר האבות כמ"ש המפרשים, ולכן בסוף קרא לבנו יעקב ולא אברהם, ואח"כ התחיל כסדר שמות האבות, אברהם, יצחק...].
אגב, מענין שכותבים בחיר האבות. ומאידך כשכותבים על אדם שהוא בכיר, כותבים עם כ' בכיר. ויל"ע ההבדל ביניהם. ואולי זה הבדל בלשון הדקדוק ולכן זה כך.
 
זה כמו שכתבתי

אגב, מענין שכותבים בחיר האבות. ומאידך כשכותבים על אדם שהוא בכיר, כותבים עם כ' בכיר. ויל"ע ההבדל ביניהם. ואולי זה הבדל בלשון הדקדוק ולכן זה כך.
בחיר מלשון בחירה.
בכיר מלשון בכורה.
 
הראשון באבות, שהרי אתה רואה שקרא לבניו בשמות של האבות הקדושים, ומסתמא לבנו הראשון רצה לקרוא אברהם. אך קרא יעקב מטעם כלשהו [שאם זה נכון, לענ"ד יש טעם לזה כיון שיעקב הוא בחיר האבות כמ"ש המפרשים, ולכן בסוף קרא לבנו יעקב ולא אברהם, ואח"כ התחיל כסדר שמות האבות, אברהם, יצחק...].
מה פתאום?
הטם שקרא לראשון "יעקב" הו משום שאביו זצ"ל הוא יעקב
והטעם שקרא "אברהם הוא משום שחמיו זצ"ל הוא אברהם
והטעם שקרא יצחק זה לא ידוע אבל לענ"ד נראה שמכיון שיש לו כבר שתי אבות החליט לקרטא לשלישי גם בשם האבות וד"ל
 
נכון, ועל זה גופא שאלתי, שהרי בחיר האבות לכאורה אינו מטעם בחירה אלא מלשון בכיר, ומדוע כותבים בחיר האבות עם ח'
לא. אלא כי הוא הנבחר שבאבות. מחמת שמאברהם יצא ישמעאל ומיצחק יצא עשיו, ואילו יעקב הוא סולת נקיה.
 
אני שאלתי איך מרן רצה לקרוא לבנו. ומדוע?...
אתם הלכתם רחוק....
אבל הרב @אמונה ובטחון ענה תשובה נכונה. ולכן אני מעלה כאן את התשובה המלאה:
מעשה שהיה כך היה: שבשמחת הברית אחר הולדת בנו הראשון של מרן זצ"ל, הגיע אביו רבי יעקב זצ"ל, ונגש בלחש לבנו, (הלא הוא מרן זצ"ל), שאל אותו, כיצד אתה מתעתד לקרוא לבנך?
השיב לו מרן, "אברהם", על שם חמי רבי אברהם פטאל, שהוא מבני העיר חלאב שנוהגים לקרוא בשם הסבא. [והבבלים חששו מלקרוא לבניהם על שם ההורים בחייהם].
אמר לו אביו, ומה איתי?
השיב לו מרן זצ"ל, הלא אנו בבלים, והבבלים חוששים שלא לקרוא לבנים על שם ההורים בחייהם.
אמר לו אביו רבי יעקב, אני איני חושש לזה!
ועל כן קרא מרן זצ"ל לבנו בשם "יעקב", (ולבנו השני קרא "אברהם").
והמוהל היה אחד מגדולי רבני בבל הגאון החסיד רבי צדקה חוצין זצ"ל, שגם הוא לא העיר על כך מאומה.
וכן לבתו קרא מרן זצ"ל בשם "יפה" [כהן] על שם אמו.
כך הביא נכדו הרב יעקב ששון מח"ס אביר הרועים
 
אני שאלתי איך מרן רצה לקרוא לבנו. ומדוע?...
אתם הלכתם רחוק....
אבל הרב @אמונה ובטחון ענה תשובה נכונה. ולכן אני מעלה כאן את התשובה המלאה:
מעשה שהיה כך היה: שבשמחת הברית אחר הולדת בנו הראשון של מרן זצ"ל, הגיע אביו רבי יעקב זצ"ל, ונגש בלחש לבנו, (הלא הוא מרן זצ"ל), שאל אותו, כיצד אתה מתעתד לקרוא לבנך?
השיב לו מרן, "אברהם", על שם חמי רבי אברהם פטאל, שהוא מבני העיר חלאב שנוהגים לקרוא בשם הסבא. [והבבלים חששו מלקרוא לבניהם על שם ההורים בחייהם].
אמר לו אביו, ומה איתי?
השיב לו מרן זצ"ל, הלא אנו בבלים, והבבלים חוששים שלא לקרוא לבנים על שם ההורים בחייהם.
אמר לו אביו רבי יעקב, אני איני חושש לזה!
ועל כן קרא מרן זצ"ל לבנו בשם "יעקב", (ולבנו השני קרא "אברהם").
והמוהל היה אחד מגדולי רבני בבל הגאון החסיד רבי צדקה חוצין זצ"ל, שגם הוא לא העיר על כך מאומה.
וכן לבתו קרא מרן זצ"ל בשם "יפה" [כהן] על שם אמו.
כך הביא נכדו הרב יעקב ששון מח"ס אביר הרועים
@אושרי רביב ברוך שכיוונתי... תשובתי היתה מסברא פשוטה כמו שביארתי לעיל. ודו"ק.
 
חזור
חלק עליון