• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: ברכה על שתיה בסעודה

פִּתָרוֹן
סימן רב' סעיף יא', כתב מרן על מי שריית צימוקים ותאנים שבאנו למח' הרא"ש והרשב"א האם מברכים עליהם בפה"ע או שהכל, אף שלעניין ברכה ראשונה מברך שהכל מחמת ספק, מ"מ לעניין ברכה אחרונה עדיין נשאר בספק ולכן ירא שמיים ישתה אותם רק בתוך סעודה

ע"ז כתב הביה"ל שם: 'ר"ל, ולא יצטרך לברכה אחרונה, דבהמ"ז פוטרתו, אבל ברכה ראשונה שהיא שהכל יצטרך לברך לכ"ע ואפילו לרשב"א דאלה"כ מאי תקנתיה (הלא ע"י זה יהיה ספק בברכה ראשונה) וכו'.
כן אני רואה שזה השתנה כחידה רק עכשיו אא"כ לא הייתי משיב על חידה..
זה נפתח במדור החידות (ונכתב בצורת חידה), אך לא היה כתוב בהתחלה "חידה:" ואת זה ערכתי.
ואולי כאן המקום לומר שמי שפותח חידה שיכתוב בכותרת "חידה" בצורה הקבועה.
 
שם מדובר לפני הסעודה יעויי' שם (ועוד שם מיירי בהבדלה ויש דין מיוחד שדווקא שבירך באותו חדר)
שם מדובר לפני הסעודה אמת, אבל דברי המשנ"ב חוזרים על דברי השו"ע שמציע פתרון להסתלק מן הספק שישב קודם הנטילה במקום סעודתו ויברך על דעת לשתות בתוך סעודתו וכו', והמשנ"ב כותב ולא ישנה מקומו כי בשינוי מקום יצטרך לברך שנית כששותה אחר כך, ואני מבין שלא ישנה מקומו פירוש לא ישנה את מקומו בתוך הסעודה מהמקום שקבע קודם הסעודה, כי אם יצטרך לברך שוב ולא הועיל כלום. ומבואר מדבריו שאף לדעת השו"ע יצטרך לברך שוב ולכן כתבתי לכו"ע, רק האחרונים אומרים סב"ל ואף אם שינה מקומו אין צריך לברך וכו'.
 
סימן רב' סעיף יא', כתב מרן על מי שריית צימוקים ותאנים שבאנו למח' הרא"ש והרשב"א האם מברכים עליהם בפה"ע או שהכל, אף שלעניין ברכה ראשונה מברך שהכל מחמת ספק, מ"מ לעניין ברכה אחרונה עדיין נשאר בספק ולכן ירא שמיים ישתה אותם רק בתוך סעודה

ע"ז כתב הביה"ל שם: 'ר"ל, ולא יצטרך לברכה אחרונה, דבהמ"ז פוטרתו, אבל ברכה ראשונה שהיא שהכל יצטרך לברך לכ"ע ואפילו לרשב"א דאלה"כ מאי תקנתיה (הלא ע"י זה יהיה ספק בברכה ראשונה) וכו'.
 
פִּתָרוֹן
סימן רב' סעיף יא', כתב מרן על מי שריית צימוקים ותאנים שבאנו למח' הרא"ש והרשב"א האם מברכים עליהם בפה"ע או שהכל, אף שלעניין ברכה ראשונה מברך שהכל מחמת ספק, מ"מ לעניין ברכה אחרונה עדיין נשאר בספק ולכן ירא שמיים ישתה אותם רק בתוך סעודה

ע"ז כתב הביה"ל שם: 'ר"ל, ולא יצטרך לברכה אחרונה, דבהמ"ז פוטרתו, אבל ברכה ראשונה שהיא שהכל יצטרך לברך לכ"ע ואפילו לרשב"א דאלה"כ מאי תקנתיה (הלא ע"י זה יהיה ספק בברכה ראשונה) וכו'.
יפה מאוד.
יש לציין שיש החולקים ע"ע עי' כה"ח (ס"ק פ') ובהלכה ברורה (סע' י') הסכים לדברי המשנה ברורה ע"ש.[אמנם לפי הראש"ל שאף על גלידה לא מברכים בסעודה נראה דה"ה לכאן]
 
חזור
חלק עליון