• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: ברכה על שתיה בסעודה

פִּתָרוֹן
סימן רב' סעיף יא', כתב מרן על מי שריית צימוקים ותאנים שבאנו למח' הרא"ש והרשב"א האם מברכים עליהם בפה"ע או שהכל, אף שלעניין ברכה ראשונה מברך שהכל מחמת ספק, מ"מ לעניין ברכה אחרונה עדיין נשאר בספק ולכן ירא שמיים ישתה אותם רק בתוך סעודה

ע"ז כתב הביה"ל שם: 'ר"ל, ולא יצטרך לברכה אחרונה, דבהמ"ז פוטרתו, אבל ברכה ראשונה שהיא שהכל יצטרך לברך לכ"ע ואפילו לרשב"א דאלה"כ מאי תקנתיה (הלא ע"י זה יהיה ספק בברכה ראשונה) וכו'.
כן אני רואה שזה השתנה כחידה רק עכשיו אא"כ לא הייתי משיב על חידה..
זה נפתח במדור החידות (ונכתב בצורת חידה), אך לא היה כתוב בהתחלה "חידה:" ואת זה ערכתי.
ואולי כאן המקום לומר שמי שפותח חידה שיכתוב בכותרת "חידה" בצורה הקבועה.
 
שם מדובר לפני הסעודה יעויי' שם (ועוד שם מיירי בהבדלה ויש דין מיוחד שדווקא שבירך באותו חדר)
שם מדובר לפני הסעודה אמת, אבל דברי המשנ"ב חוזרים על דברי השו"ע שמציע פתרון להסתלק מן הספק שישב קודם הנטילה במקום סעודתו ויברך על דעת לשתות בתוך סעודתו וכו', והמשנ"ב כותב ולא ישנה מקומו כי בשינוי מקום יצטרך לברך שנית כששותה אחר כך, ואני מבין שלא ישנה מקומו פירוש לא ישנה את מקומו בתוך הסעודה מהמקום שקבע קודם הסעודה, כי אם יצטרך לברך שוב ולא הועיל כלום. ומבואר מדבריו שאף לדעת השו"ע יצטרך לברך שוב ולכן כתבתי לכו"ע, רק האחרונים אומרים סב"ל ואף אם שינה מקומו אין צריך לברך וכו'.
 
סימן רב' סעיף יא', כתב מרן על מי שריית צימוקים ותאנים שבאנו למח' הרא"ש והרשב"א האם מברכים עליהם בפה"ע או שהכל, אף שלעניין ברכה ראשונה מברך שהכל מחמת ספק, מ"מ לעניין ברכה אחרונה עדיין נשאר בספק ולכן ירא שמיים ישתה אותם רק בתוך סעודה

ע"ז כתב הביה"ל שם: 'ר"ל, ולא יצטרך לברכה אחרונה, דבהמ"ז פוטרתו, אבל ברכה ראשונה שהיא שהכל יצטרך לברך לכ"ע ואפילו לרשב"א דאלה"כ מאי תקנתיה (הלא ע"י זה יהיה ספק בברכה ראשונה) וכו'.
 
פִּתָרוֹן
סימן רב' סעיף יא', כתב מרן על מי שריית צימוקים ותאנים שבאנו למח' הרא"ש והרשב"א האם מברכים עליהם בפה"ע או שהכל, אף שלעניין ברכה ראשונה מברך שהכל מחמת ספק, מ"מ לעניין ברכה אחרונה עדיין נשאר בספק ולכן ירא שמיים ישתה אותם רק בתוך סעודה

ע"ז כתב הביה"ל שם: 'ר"ל, ולא יצטרך לברכה אחרונה, דבהמ"ז פוטרתו, אבל ברכה ראשונה שהיא שהכל יצטרך לברך לכ"ע ואפילו לרשב"א דאלה"כ מאי תקנתיה (הלא ע"י זה יהיה ספק בברכה ראשונה) וכו'.
יפה מאוד.
יש לציין שיש החולקים ע"ע עי' כה"ח (ס"ק פ') ובהלכה ברורה (סע' י') הסכים לדברי המשנה ברורה ע"ש.[אמנם לפי הראש"ל שאף על גלידה לא מברכים בסעודה נראה דה"ה לכאן]
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון