• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: דבר שה' לא ברא

פִּתָרוֹן
במדרש תנחומא (פרשת תזריע) מובא, שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא, מדוע הקדוש ברוך הוא לא ברא את האדם מהול, וצוה למולו, אם צריך מילה, אם כן האדם חסר בלא זה, וכיצד אפשר שהבורא ברא את האדם כשהוא חסר? והשיב לו ר"ע, מן הלחם אשר אנו אוכלים. דהיינו כמו שהשי"ת לא ברא את הלחם מוכן, אלא צריך שהאדם יעבוד כדי להגיע אל הלחם, לזרוע לקצור וכו', כך ברא את האדם לא מהול, עם ערלה, כדי שהאדם יטרח בעצמו וימול, והשלימות תגיע על ידי מעשה אדם, ולא מאליה.

איתא בתנא דבי אליהו זוטא (איש שלום) פרשה ג: הכל ברא הקדוש ברוך הוא בעולמו חוץ ממידת השקר שלא ברא, ומידת עוול שלא עשה, שנאמר הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא (דברים ל"ב ד'), ואומר ה' צדיק בקרבה לא יעשה עולה בבקר בבקר משפטו יתן לאור ולא נעדר ולא יודע עול בושת (צפניה ג' ה'), ואומר...
אבל כתוב במפורש: חוץ ממידת השקר
זאת אומרת שיש ג' דברים שקר עצמו. היכולת לשקר ומידת השקר.
וא"כ בזה א"ש הכל, שהנטיה של אנשים לרע ושקר זה מה שהאדם עושה בעצמו כי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים!
 
אשכח מרגניתא: ארחות יושר למרן הגר"ח זלל"ה, הדבר הראשון שהוא מסביר בספרו הנפלא.
ואמרו (תדא"ז פ"ג) הכל ברא הקב"ה חוץ מן מדת השקר ומדת העולה שלא ברא ולא עשה אותם הקב"ה (והכונה שכל המידות הרעות יש בהם לפעמים צורך אבל מדת השקר אם בנ"א לא היו חוטאים אין בזה שום צורך) עכ"ל
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון