• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: היכן מצינו שקטן חייב בקרבן?

פִּתָרוֹן
רבינו הרמב"ם ז"ל בפ"ט משגגות ה"ג כתב וז"ל: "בן תשע שנים ויום אחד שבא על שפחה חרופה, היא לוקה והוא מביא קרבן, ויראה לי שאינו מביא עד שיגדיל ויהיה בן דעת"
רבינו הרמב"ם ז"ל בפ"ט משגגות ה"ג כתב וז"ל: "בן תשע שנים ויום אחד שבא על שפחה חרופה, היא לוקה והוא מביא קרבן, ויראה לי שאינו מביא עד שיגדיל ויהיה בן דעת"
יישר כח על התשובה ועל הזריזות!!
זה היה כזה @פשוט ??...
 
רבינו הרמב"ם ז"ל בפ"ט משגגות ה"ג כתב וז"ל: "בן תשע שנים ויום אחד שבא על שפחה חרופה, היא לוקה והוא מביא קרבן, ויראה לי שאינו מביא עד שיגדיל ויהיה בן דעת"
יישר כח על התשובה ועל הזריזות!!
כמדומה שרש"י בכריתות חולק, וסובר שאינו מביא קרבן, כך מונח בזכרוני אבל צריך לבדוק.
 
כמדומה שרש"י בכריתות חולק, וסובר שאינו מביא קרבן, כך מונח בזכרוני אבל צריך לבדוק.
איני יודע על רש"י, אני יודע שהראב"ד חולק, וכן המאירי, המאירי נוקט שדברי הגמ' באו לחייב את השפחה במלקות, ולא את הקטן בקרבן.
[ה"ז כגדול שבא על א"א קטנה בת יותר מג' שנים שמתחייב בחנק, אך היא פטורה מחמת היותה קטנה].
 
איני יודע על רש"י, אני יודע שהראב"ד חולק, וכן המאירי, המאירי נוקט שדברי הגמ' באו לחייב את השפחה במלקות, ולא את הקטן בקרבן.
[ה"ז כגדול שבא על א"א קטנה בת יותר מג' שנים שמתחייב בחנק, אך היא פטורה מחמת היותה קטנה].
וכבר כתבו בעלי הכללים שרש"י ז''ל והראב"ד ז"ל הם בדרך כלל מפרשים הסוגיות באותה שיטה.
 
השיבוני תשובה נוספת:

כתב הרמב"ם [הל' נזירות ב, יג-יד]:​

הלכה יג​

קטן שהגיע לעונת נדרים ונדר בנזיר הרי זה נזיר ומביא קרבנותיו ואף על פי שעדיין לא הביא שתי שערות כשאר הנדרים והאיש מדיר את בנו קטן בנזיר אע"פ שלא בא לעונת נדרים ואין האשה מדרת את בנה בנזיר ודבר זה הלכה מפי הקבלה הוא ואינו נוהג בשאר נדרים.

הלכה יד​

כיצד האב שאמר לבנו הקטן הרי אתה נזיר או שאמר בני פלוני נזיר או הרי זה נזיר ושתק הבן הרי זה נזיר וחייב האב לנהוג בו כל דקדוקי נזירות ואם נטמא מביא קרבן טומאה וכשישלים נזירותו מביא קרבן טהרה כשאר הנזירים הגדולים.

למעשה הלכה י"ג אינה פתרון לחידה, שעסקה בבן 10 שנים, והלכה י"ג עוסקת בהגיע לעונת נדרים - שהוא בן 12.
אך הלכה י"ד אכן מהווה פתרון נוסף לחידה - ששם איירי גם בלא הגיע לעונת נדרים. [רק שצריך עיון שם בסוגיא האם החיובא רמיא על האב או על הבן]
 
חזור
חלק עליון