אנו יודעים ש'מודה בקנס פטור', אם אדם מודה לדוגמא שגנב, פטור מן הכפל, וכעזה"ד. היכן מצינו שאדם רצח, עם עדים והתראה, ואם ירוץ לביה"ד לפני שיעידו עליו - נפטר מדין מיתה?
רש"י מכות ה. "מאי טעמא דבעידנא דקא מסהדי , כשבאו יום שלישי בשבת להעיד עליו אכתי גברא לאו בר קטלא שלא הועד עליו בבית דין ואילו הוה אתי ומודה הוה מיפטר נמצא שהם היו מחייבין מיתה את מי שאינו ראוי למות"
מקור מדויק! אכן זו שיטת רש"י במסכת מכות דף ה. וכפי שציטטתם. תוס' [ד"ה דבעידנא] מתקשים בדבריו שלא מצינו כזה דבר בש"ס שחייבי מיתות שיודו נפטרו, אך הערל"נ סובר שעכ"פ כן הוא דעת רש"י.
יש אחרונים שרוצים לתת הסברים אחרים, אך דבריהם דחוקים.
רש"י מכות ה. "מאי טעמא דבעידנא דקא מסהדי , כשבאו יום שלישי בשבת להעיד עליו אכתי גברא לאו בר קטלא שלא הועד עליו בבית דין ואילו הוה אתי ומודה הוה מיפטר נמצא שהם היו מחייבין מיתה את מי שאינו ראוי למות"
רש"י מכות ה. "מאי טעמא דבעידנא דקא מסהדי , כשבאו יום שלישי בשבת להעיד עליו אכתי גברא לאו בר קטלא שלא הועד עליו בבית דין ואילו הוה אתי ומודה הוה מיפטר נמצא שהם היו מחייבין מיתה את מי שאינו ראוי למות"
מקור מדויק! אכן זו שיטת רש"י במסכת מכות דף ה. וכפי שציטטתם. תוס' [ד"ה דבעידנא] מתקשים בדבריו שלא מצינו כזה דבר בש"ס שחייבי מיתות שיודו נפטרו, אך הערל"נ סובר שעכ"פ כן הוא דעת רש"י.
יש אחרונים שרוצים לתת הסברים אחרים, אך דבריהם דחוקים.