• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: תן שלש דוגמאות שבהן האדם נושא אישה בעל כרחה!

פִּתָרוֹן
תשובה לחידה - 4 דוגמאות, ל-3 מתוכן אכן נתכוונתי, ועוד דוגמא נוספת מ@דוד כהנא
א. יבום -אין צורך להסכמת היבמה [למעט מוכה שחין וכד' שאז יכולה להתנגד].
ב. קידושי קטנה ע"י אביה -אין שואלין אותה ונישאת בעל כרחה.
ג. אשת יפת תואר - אחר כל המעשים והבאתה אל תוך ביתך... והייתה לך לאשה - גם נגד רצונה.
ד. יעוד אמה עבריה - לא התכוונתי לזה - וזו אכן תשובה נכונה לדעת התוס' והריטב"א והרשב"א, אך הרמב"ם והמאירי חולקים וס"ל שאין מייעד אלא מדעתה.
אשמח אם מאן דהוא חושב על דוגמא נוספת שישתף אותנו.
אני מכיר שלש, אשמח אם חברי הפורום יחכימונו ויוסיפו אף יותר.

לא שאלתי דוגמא למצב בו אדם נושא אשה בעל כרחו - כי זה פסוקים מפורשים בתורה.
יבום.
תליוה וקדיש (לחד מ”ד).
קידושי קטנה (דבעי רק לדעת האב).
 
לא אגיב לכל אחד - אלא באופן כללי -
א. יבום - נכון. לזה התכוונתי [למעט מוכה שחין וכד' שאז יכולה להתנגד].
ב. קידושי קטנה ע"י אביה - גם לזה התכוונתי.
ג. __________________ כאן השורה עדיין ריקה... חסר את הדבר השלישי שהתכוונתי אליו...
ד. יעוד אמה עבריה - לא התכוונתי לזה - וזו אכן תשובה נכונה לדעת התוס' והריטב"א והרשב"א, אך הרמב"ם והמאירי חולקים וס"ל שאין מייעד אלא מדעתה.

תשובות לא נכונות:
אנוסה
- ודאי שלא נושאה בע"כ, אלא הוא מחויב לישאנה אם היא תרצה, בעל כורחו!
תלויה וקדיש -
הוא אנוס, ונושא בעל כרחו, מה הקשר אליה? שאלתי בנוגע למצב שבו היא נישאת בעל כרחה.
 
תשובה לחידה - 4 דוגמאות, ל-3 מתוכן אכן נתכוונתי, ועוד דוגמא נוספת מ@דוד כהנא
א. יבום -אין צורך להסכמת היבמה [למעט מוכה שחין וכד' שאז יכולה להתנגד].
ב. קידושי קטנה ע"י אביה -אין שואלין אותה ונישאת בעל כרחה.
ג. אשת יפת תואר - אחר כל המעשים והבאתה אל תוך ביתך... והייתה לך לאשה - גם נגד רצונה.
ד. יעוד אמה עבריה - לא התכוונתי לזה - וזו אכן תשובה נכונה לדעת התוס' והריטב"א והרשב"א, אך הרמב"ם והמאירי חולקים וס"ל שאין מייעד אלא מדעתה.
אשמח אם מאן דהוא חושב על דוגמא נוספת שישתף אותנו.
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון