• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: תן שלש דוגמאות שבהן האדם נושא אישה בעל כרחה!

פִּתָרוֹן
תשובה לחידה - 4 דוגמאות, ל-3 מתוכן אכן נתכוונתי, ועוד דוגמא נוספת מ@דוד כהנא
א. יבום -אין צורך להסכמת היבמה [למעט מוכה שחין וכד' שאז יכולה להתנגד].
ב. קידושי קטנה ע"י אביה -אין שואלין אותה ונישאת בעל כרחה.
ג. אשת יפת תואר - אחר כל המעשים והבאתה אל תוך ביתך... והייתה לך לאשה - גם נגד רצונה.
ד. יעוד אמה עבריה - לא התכוונתי לזה - וזו אכן תשובה נכונה לדעת התוס' והריטב"א והרשב"א, אך הרמב"ם והמאירי חולקים וס"ל שאין מייעד אלא מדעתה.
אשמח אם מאן דהוא חושב על דוגמא נוספת שישתף אותנו.
אני מכיר שלש, אשמח אם חברי הפורום יחכימונו ויוסיפו אף יותר.

לא שאלתי דוגמא למצב בו אדם נושא אשה בעל כרחו - כי זה פסוקים מפורשים בתורה.
יבום.
תליוה וקדיש (לחד מ”ד).
קידושי קטנה (דבעי רק לדעת האב).
 
לא אגיב לכל אחד - אלא באופן כללי -
א. יבום - נכון. לזה התכוונתי [למעט מוכה שחין וכד' שאז יכולה להתנגד].
ב. קידושי קטנה ע"י אביה - גם לזה התכוונתי.
ג. __________________ כאן השורה עדיין ריקה... חסר את הדבר השלישי שהתכוונתי אליו...
ד. יעוד אמה עבריה - לא התכוונתי לזה - וזו אכן תשובה נכונה לדעת התוס' והריטב"א והרשב"א, אך הרמב"ם והמאירי חולקים וס"ל שאין מייעד אלא מדעתה.

תשובות לא נכונות:
אנוסה
- ודאי שלא נושאה בע"כ, אלא הוא מחויב לישאנה אם היא תרצה, בעל כורחו!
תליוהו וקדיש -
הוא אנוס, ונושא בעל כרחו, מה הקשר אליה? שאלתי בנוגע למצב שבו היא נישאת בעל כרחה.
 
נערך לאחרונה:
תשובה לחידה - 4 דוגמאות, ל-3 מתוכן אכן נתכוונתי, ועוד דוגמא נוספת מ@דוד כהנא
א. יבום -אין צורך להסכמת היבמה [למעט מוכה שחין וכד' שאז יכולה להתנגד].
ב. קידושי קטנה ע"י אביה -אין שואלין אותה ונישאת בעל כרחה.
ג. אשת יפת תואר - אחר כל המעשים והבאתה אל תוך ביתך... והייתה לך לאשה - גם נגד רצונה.
ד. יעוד אמה עבריה - לא התכוונתי לזה - וזו אכן תשובה נכונה לדעת התוס' והריטב"א והרשב"א, אך הרמב"ם והמאירי חולקים וס"ל שאין מייעד אלא מדעתה.
אשמח אם מאן דהוא חושב על דוגמא נוספת שישתף אותנו.
 
פִּתָרוֹן
תלויה וקדיש - הוא אנוס, ונושא בעל כרחו, מה הקשר אליה? שאלתי בנוגע למצב שבו היא נישאת בעל כרחה.
לא תליוהו, אלא תליוה, ר”ל תלו אותה, ונחלקו בה בב”ב.
 
נערך לאחרונה:
לא תליוהו, אלא תליוה, ר”ל תלו אותה, ונחלקו בה בב”ב.
הגמ' במסכת בבא בתרא דף מח עמוד ב
והלכתא: בכולהו דהוו זביניה זביני, ואפי' בשדה זו, דהא אשה כשדה זו דמיא, ואמר אמימר: תליוה וקדיש - קדושיו קדושין. מר בר רב אשי אמר: באשה ודאי קדושין לא הוו, הוא עשה שלא כהוגן, לפיכך עשו עמו שלא כהוגן ואפקעינהו רבנן לקידושיה מיניה. אמר ליה רבינא לרב אשי: תינח דקדיש בכספא, קדיש בביאה מאי איכא למימר? אמר ליה: שויוה רבנן לבעילתו בעילת זנות.
וכך נפסק להלכה ברמב"ם ובשו"ע -

אבן העזר הלכות קידושין סימן מב סעיף א
אין האשה מקודשת אלא לרצונה. והמקדש אשה בעל כרחה, אינה מקודשת.
 
חזור
חלק עליון