• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידושים על הגדה של פסח - איזה פרפרת תזכה לבחירת חברי הפורום?

כָּל דִצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח. הָשַׁתָּא הָכָא, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל. הָשַׁתָּא עַבְדֵי, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין.

א] ואומרו כל דצריך ייתי ויפסח, נראה לי דאתייא כהא דאמרן (פסחים פט:) הממנה אחרים על חלקו ולא ידעו בהם בני החבורה, הרי בני חבורה רשאים ליתן לו חלקו אחר שיצלה בעת האכילה, ובני החבורה אוכלים משלהם, והוא אוכל חלקו עם האחרים שמנה עליו בחבורה שנייה. ואין ספק כי אלו שנמנו עמו מבלי דעת כל בני החבורה, הלא הוא מפני שאין להם, ולכן תקנו שיאמרו כולם כל דצריך ייתי ויפסח, כלומר אם יש שנמנו עם אחד מבני החבורה מפני שאין להם ומתביישין לבא, כדי שלא נדחה לאותו שמנה אותם עמו מעמנו, ונאמר לו טול חלקך ולך עם אותם שמנית, הרי אנו אומרים שאנו מפוייסין בדבר, ויבא ויאכל עמנו בחבורה, כיון שנמנה קודם השחיטה, עם היות שלא הגיד לנו דבר. וזה אצלי דבר אמיתי מתיישב על לב.

אך קשה כי אם הלשון הזה נאמר על הפסח בלבד, למה לא מחקו אותו כמו שמחקו "שבכל הלילות אנו אוכלין בשר צלי שלוק ומבושל והלילה הזה כלו צלי", מאחר שאין לנו עתה קרבן פסח עד ישקיף וירא ה' מן השמים, ואפשר שזה הלשון של ייתי ויפסח כולל לקרבן פסח ולכל עניני הפסח הכא כדאית ליה והכא כדאית ליה, ולכן הניחוהו, ועתה בגלות נכוון לעניני הפסח, ובשוב ה' את שיבת ציון במהרה בימינו נכוין אל הקרבן על הדרך שאמרנו, מה שלא יתכן בלשון שבכל הלילות אנו אוכלין בשל צלי שלוק ומבושל, כי הוא פרטי, וזה מבואר. ואומר הא שתא הכא עבדי, הכוונה מה שנאמר בזה ע"י מה שהקדמנו, כלומר לא תתביישו כי עכ"פ גם אנחנו עבדים עד לשנה הבאה שנהיה בני חורין. (ברית הלוי להמקובל ר"ש הלוי אלקבץ פרק ט"ז)

ב] צריך ביאור, כיון דמסיים השתא הכא וכו' א"כ מיירי בזמן הגלות שאין פסח, וא"כ מאי ייתי ויפסח דקאמר, אולם ידוע דהצדיקים מרגישים טעם קרבן פסח ממש בכזית מצה ואפיקומן וכו' והצדיקים מרגישין זאת גם עתה כבימי צאתינו מארץ מצרים, אלא דלאו כל אדם זוכה לכך, על כן אמר כל דצריך, כלומר שיש לו שייכות לפסח, וצריך לכך, ייתי ויפסח גם עתה, ומסיים השתא הכא על כרחך אין כל אדם זוכה לכך, אבל לשנה הבאה בארעא דישראל, ונוכל להקריב קרבן פסח בפועל ממש, וכל ישראל יזכו לכך. (הגדש"פ אגודת אזוב)
 
אמר רב יהודה אשה לא תלוש אלא במים שלנו. דרשה רב מתנה בפפוניא, למחר אייתו כולי עלמא חצבייהו ואתו לגביה ואמרו ליה הב לן מיא, אמר להו אנא במיא דביתו אמרי.

אל לו לאדם להתחכם

להלן סיפור מופלא מ'ווי העמודים' מתוך דבריו הנפלאים של הרה"ג יצחק זילברשטיין שליט"א ומובאים ע"י ר' מיכאל צורן הי"ו, ויש בו כדי ללמדנו, שכאשר שאלנו רב לגבי עניין מסוים , עד כמה עלינו להזהר לא להתחכם בנידון .

סיפר ד"ר משה אליקים ברוקם המשמש בשעות שלפני הצהרים כרופא בכיר במעייני הישועה, ואחה"צ הוא מחשובי הלומדים בכולל בית דוד-חולון. בביה"כ שהתפללתי בו לפני כמה שנים, היה יהודי שמוצאו מארה"ב . למחייתו היה סוחר יודאיקה, הוא היה נוסע פעמיים בשנה לארה"ב עם קטלוג של מוצרי יודאיקה, ספרים, חומשים, פרוכת, וכיוצא בזה, ומקבל הזמנות, ולאחר מכן היה שולח זאת מהארץ לחו"ל .

בחול המועד פסח סיפר אותו סוחר, שהוא מתעתד לנסוע לחו"ל מיד במוצאי פסח, אמרתי לו " : אתה נכנס לשאלה הלכתית גדולה, אתה אמנם יוצא מכאן במוצאי פסח, אך אתה תגיע לשם בבוקרו של יו"ט שני, והרי ההלכה היא , שמיד כשאתה מגיע לשם, אתה מתחייב לשמור על יו"ט שני ." "

אז מה אתה מציע לי?", שאל הסוחר, אמרתי לו " : הפשוט ביותר, לשנות את הכרטיס, ולדחותו ליום אחר ". אולם הלה התנגד: "לא בא בחשבון, הטיסה הבאה תצא רק יומיים לאחר מכן, ואני אפסיד יומיים עבודה, לא בא בחשבון והוסיף, לפי מה שהבנתי ממך, האיסור הוא משום 'לא תתגודדו ' כלומר אני בן א''י ואיני מחויב ביו״ט שני, והאיסור לעשות מלאכה שם, הוא כדי שאנשים לא יראוני נוסע, אני אשתדל שבנסיעתי משדה התעופה עד המלון אף אחד לא יראה אותי, והכל יבא על מקומו בשלום.

אמרתי לו, ההלכה מפורשת במשנה ברורה שאפילו בצנעא אסור, ותזכור מה שכתוב בגמרא [שבת דף סד ע׳׳ב] אמר רב יהודה אמר רב : כל מקום שאסרו חכמים מפני מראית עין אפילו בחדרי חדרים אסור ! אמר לי " : גוט מועד," והלך , כלומר אתה מחמיר מדאי, זה לא נראה , שדבר שאסור משום מראית עין, אסור גם בחדרי חדרים, מי יכול לראות אותי .

לאחר שבעה שבועות חזר הלה מחו"ל, ואמר לי " : אני מצטער על הרגע שלא שמעתי בקולך, שילמתי מחיר יקר, יקר מאד על שלא שמעתי לך, להלכה הצרופה, שאסור לחלל יו״ט שני גם בצנעא ." כך סיפר: " כידוע לך, אני החלטתי שבצנעא מותר לחלל יו״ט , ואכן נסעתי ללוס אנג' לס במוצאי פסח, הגעתי לשם באחרון של פסח, הזמנתי מונית ונסעתי למלון, המלון מכיל ארבעים וחמש קומות, קיבלתי חדר בקומה השלושים ושבע, כמובן שעליתי במעלית, כי הרי לשיטתי בצנעא מותר.

לאחר שהתמקמתי במלון, החלטתי היות ואני צריך להתחיל את עבודתי מיד במוצאי החג, אני אתגלח כעת, ואהיה מוכן לצאת לדרך מיד בצאת החג. חשבתי לעצמי, מלון , שאין בו אפילו יהודי אחד, איזה בעיה יכולה להיות כאן להתגלח, מי יכול לראות אותי בחדר סגור, בקומה השלושים ושבע, יש כאן אלף חדרים שכולם מאוישים על ידי גויים, לי אין איסור לעשות מלאכה ביו"ט, רק לשיטת הד"ר אסור משום מראית עין, מי יכול לראות מה שאני עושה בתוך חדרי .?!"

הוצאתי את מכונת הגילוח, הכנסתי לשקע החשמלי, אך שכחתי לכוונו לוואט של ארה״ב, בארץ ישראל הוואט הוא 220 , ובחו"ל 110 , מיד כשהכנסתי את המכונה לשקע , התחילה המכונה להוציא עשן, אמנם לא קרה כלום, הוצאתי מיד את המכונה מהשקע, וחוץ מנזק קטן למכונה לא קרה כלום.

לאחר כמה שניות מתקשרים אלי מהקבלה למטה , ושואלים אותי, מה קרה בחדר, הגלאי עשן מצפצף, ספרתי להם את הסיפור של המכונה והם נרגעו. כעת היה לי בעיה, כל החדר מלא עשן, אי אפשר לפתוח חלונות בקומות הגבוהות של בית המלון, הכל עובד שם עם מיזוג אוויר, וכל חדרי מלא עשן.

החלטתי לפתוח את הדלת , כדי שהעשן יצא, מה שלא ידעתי, שהגלאי עשן של הפרוזדור אינו מחובר לקבלה, אלא ישר למכבי אש של לוס אנג'לס , עוד דבר לא ידעתי, שלפני כשלושה שבועות הייתה שריפה גדולה בבית מלון בלוס אנג'לס ונשרפו שני אנשים למוות , והאשימו את המכבי אש , שלא באו בזמן, וכל התקשורת שם הייתה נגדם, עד שבלחץ הקהל, הקימו ועדת חקירה כדי לבדוק בדיוק מה קרה .

מיד כשצפצף הגלאי במכבי אש, הזעיקו שלושים משאיות , ושלש מאות כבאים! . אני שכבר סגרתי את הדלת, שמעתי התרחשות למטה במלון, ועד שחשבתי אם לגשת לחלון ולראות מה קורה, כבר שעטו עשרות כבאים לחדרי, ובמכת גרזן פרצו את החדר, כאשר הם צועקים בקול: " היכן האש ?" . הייתי מאד מבוהל, לפריצה הלא מתוכננת, הסברתי מה שקרה עם המכונה, הם הגיבו בהבנה והזהירו אותי: ''בפעם הבאה תזהר , כשאתה מכניס מכונה לשקע ."

אבל בינתיים ביחד עם הכבאים נכנסו גם צלמי התקשורת, והם צילמו אותו כשאני יושב עם מכונה ביד ורוצה להתגלח, וכל מהדורות החדשות בלוס אנגל'ס נפתחו עם הסיפור הדרמטי על מאות כבאים ששעטו למלון ועל הטעות שאירעה, ותמונתי עם המכונה בידי וכיפה על ראשי, התנוססה בראש כל חוצות .

יהודי לוס אנג'לס שפתחו את החדשות במוצאי יו"ט ראו אותי יושב במצב מאד לא נעים, ובנוסף ראו אותי כשאני יושב עם כיפה על ראשי, ובידי מכונת גילוח. בכל מקום שהסתובבתי , עצרו אותי יהודים ושאלו: " זה אתה שרצית לחלל את ה"יו ט שני, ועשית שריפה בבית מלון?", ובמקום לעשות עסקים , עשיתי לעצמי ביזיונות נוראים. הרגשתי על בשרי את מאמר חז"ל "הם עשו בסתר, והקב"ה פרסמם בגלוי.
 
הָא לַחְמָא עַנְיָא דִי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם. כָּל דִכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכֹל, כָּל דִצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח. הָשַׁתָּא הָכָא, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל. הָשַׁתָּא הָכָא עַבְדֵי, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל בְּנֵי חוֹרִין.

ויש להבין מדוע אנו אומרים כל מי שצריך יבוא ויאכל, יבוא ויפסח, מדוע זה שייך לזה שאבותנו אכלו את המצות בארץ מצרים. ועוד יש להתבונן בעצם סיפור יציאת מצרים שאנו מרבים לספר היום מאחר ועדין אנו נמצאים בגלות, ועוד שאנו מזכירים את זה יחד, אבותנו היו אוכלים לחם עוני בארץ מצרים, ועדין אנו בגלות, ושנה הבאה באץ ישראל בני חורין.

וביאור בדברים נראה מה שכתוב במדרש איכה רבה (פ"א) בסיבת הגלות "גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי". על שאכלו חמץ בפסח כמד"א (דברים טז, ג): "לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עני". דבר אחר "מֵעֹנִי" על שחבלו משכון עני בתוך בתיהם, כמד"א (שם כד, יב) "ואם איש עני הוא לא תשכב בעבוטו". ד"א "מֵעֹנִי" על שעשקו שכר שכיר, כמד"א (שם, יד) "לא תַעֲשֹׁק שכיר עני ואביון". ד"א "מֵעֹנִי" על שגזלו מתנות עני כמד"א (ויקרא יט, י): "לעני ולגר תעזוב אתם". ד"א "מֵעֹנִי", על שאכלו מעשר עני, ר' ביבי ור' הונא בשם רב, האוכל טבל של מעשר עני חייב מיתה. ע"כ. מבואר מדברי המדרש בסיבת הגלות מחמת שעם ישראל לא הקפידו על אכילת מצה בפסח. ועוד שגזלו את העניים. וכן בגלות מצרים כותב הבני יששכר (חודש ניסן) שחטאם של ישראל במצרים שלכן הוכבד עליהם עול הגלות, משום שלא נתנו צדקה.

ונראה לפי זה לכן אנו אומרים כן שאנו מקיימים מצוות צדקה מה שלא עשו אבותנו במצרים, והדבר שגרם לגלות עם ישראל שעכשיו אנו בגלות זה שלא אכלו מצות, ולא קיימו מצוות צדקה, לכן אנו אומרים שאותו לחם שלא קיימו בו אבותנו מצוות צדקה, ואותו הלחם שמחמת שלא קיימו מצוות אכילתו יצאנו לגלות, בו אנו עכשיו מקיימים מצוות צדקה כל הרוצה יבוא יאכל, ובזכות זה נזכה לשנה הבאה להיות בני חורין בארץ ישראל בירושלים הבנויה. ובזכות הצדקה נקרב הגאולה כמאמר חז"ל (ב"ב י.) גדולה צדקה שמקרבת הגאולה.​
 
במכת דם כתוב [פרק ז' פסוק כד] ש"כל מצרים חפרו סביבות היאור מים לשתות, כי לא יכלו לשתות ממימי היאור".
השאלה למה כולם חפרו ? הרי אם 1000 איש חפרו וראו שזה לא עוזר ,תפסיקו , מה ענין לחפור סתם?
וחוץ מזה, תשלמו כסף ליהודי והוא יהפוך לכם את הדם למים?

שמעתי לומר בשם הגה'צ ר' שלום שבדרון זצ'ל: נכון שאפשר לתת הדם ליהודי , לשלם לו , וביד היהודי יהפך למים ויחזיר למצרי,
הבעיה שבמכת דם היו 2 חלקים 1. המים נהפכו לדם .2. הכל הסריח מהדגים ,
ממילא גם אם היהודי יהפוך לו את הדם למים [אחרי תשלום] אבל זה יהיה מים סרוחים מהדגים. ולא יעזור התשלום ליהודי ,
ולכן כל מצרים חפרו סביבות היאור כדי למצוא דם נקי ולא דם מסריח ואז הלכו ליהודים ,שילמו להם ואז זה נהפך מדם נקי למים נקיים .כפתור ופרח!
 
ראה במפרשים.
במחילה הפשטות כמו הרב הפשוט ,וגם כמו הרב לוריא וזהו שממשיכים לומר לו השנה תבוא ותאכל הגם שאינך מנוי כי זה לא קרבן פסח אמיתי
אבל לשנה הבאה בארעא דישראל ויש קרבן פסח אמיתי צריך להיות מנוי ולכן תבוא יותר מוקדם. [ נמצא במפרשים]
 
תם מה הוא אומר "מה זאת" ואמרת אליו וכו'
יש להבין היאך רואים מתוך קושיית התם ששאלתו היא שאלת תם
והלא יש מקום לקושיא זו כי אכן מה זאת - מה זה מה שאתם עושים פה אוכלים מצות וכו'
ומדוע נקרא התם בשם תם על שם קושיתו??????????????
ויבואר בהקדם מעשה ששמעתי מחברי
שנסע פעם אחת עם נהג מונית
ותוך כדי הנסיעה מלמל הנהג
"אח, פלאי הבריאה פלאי הבריאה"
וביאר כוונתו - מעודי תמהתי היאך פועל הפקס
היאך הדף נכנס אל תוך החוט.....
מילא טלפון אני מבין
אתה מדבר פה שומעים שם
אבל פקס אני לא מבין איך הדף נכנס בחוט
פלאי הבריאה פלאי הבריאה....
ושוב שאל חברי חוץ מפקס הכל אתה מבין
ויען הנהג ויאמר מה הבעיה בטלפון
אתה מדבר והוא שומע
הקושיא היא בפקס איך הדף נכנס בחוט......

ומכאן נבוא לביאור קושיית התם
התם שואל - "מה זאת"
מה זאת ותו לא.....
הכל אתה מבין
הכל הוא מבין חוץ מזה
פתאום משום מקום
הוא נזכר להתקע
"מה זאת" פתאום הוא שואל
ועל כך נחקק תוארו לנצח
בהגדה של פסח בשם "תם"
היאך בדיוק אתה מבין את פלא הטלפון
ודו"ק היטב וחייך ותצחק..
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון