• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חידושים על הגדה של פסח - איזה פרפרת תזכה לבחירת חברי הפורום?

abc123

Well-known member
פסח מתקרב. ממש עוד מעט וכולנו נשב בליל הסדר עם בני המשפחה ונקיים את מצוות החג ובפרט "והגדת".
נשמח שחברי הפורום יעלו כאן חידושים, ביאורים ופרפראות על ההגדה. קושיות ותירוצים. וכך יזכו את הרבים. בזמן הזה שעדיין הלחץ לא בשיאו יוכלו חברי הפורום ללקט למוחם או למחברתם מהדברים הנפלאים שהת"ח בפורום יביאו. וכך זכות הרבים תהיה תלויה בכם.
 
עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה טוֹבָה כְּפוּלָה וּמְכֻפֶּלֶת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ שֶׁהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם וְעָשָׂה בָהֶם שְׁפָטִים וְעָשָׂה בֵאלֹהֵיהֶם וְהָרַג אֶת בְּכוֹרֵיהֶם וכו'. לכאורה לפי הסדר קודם הרג את בכוריהם ואח"כ הוציאנו ממצרים, אמנם לפי התרגום יונתן בפרשת יתרו מובן שקודם יצאו ממצרים ע"י ענני כבוד לשחוט את קרבן הפסח בארץ ישראל.​
 
עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה טוֹבָה כְּפוּלָה וּמְכֻפֶּלֶת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ שֶׁהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם וְעָשָׂה בָהֶם שְׁפָטִים וְעָשָׂה בֵאלֹהֵיהֶם וְהָרַג אֶת בְּכוֹרֵיהֶם וכו'. לכאורה לפי הסדר קודם הרג את בכוריהם ואח"כ הוציאנו ממצרים, אמנם לפי התרגום יונתן בפרשת יתרו מובן שקודם יצאו ממצרים ע"י ענני כבוד לשחוט את קרבן הפסח בארץ ישראל.​
נמצא איפוא שמשה רבינו ע"ה היה בא"י לכאורה.
 
עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה טוֹבָה כְּפוּלָה וּמְכֻפֶּלֶת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ שֶׁהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם וְעָשָׂה בָהֶם שְׁפָטִים וְעָשָׂה בֵאלֹהֵיהֶם וְהָרַג אֶת בְּכוֹרֵיהֶם וכו'. לכאורה לפי הסדר קודם הרג את בכוריהם ואח"כ הוציאנו ממצרים, אמנם לפי התרגום יונתן בפרשת יתרו מובן שקודם יצאו ממצרים ע"י ענני כבוד לשחוט את קרבן הפסח בארץ ישראל.​
נמצא איפוא שמשה רבנו ע"ה היה בא"י לכאורה.
ועיין כאן
 
רבי יעקב רדישקוב ז"ל היה פעם בשיעור כללי בישיבת חברון, והיו שם צעקות וויכוחים עד שמי השמים.
אמר רבי יעקב ז"ל שזהו הפשט במה שכתוב בהגש"פ: "אילו הביאנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה",
גם כאן היו קולות וברקים ומעמד של שיעור כללי אבל למעשה לא נמסר שם מאומה...
 
רבי יעקב רדישקוב ז"ל היה פעם בשיעור כללי בישיבת חברון, והיו שם צעקות וויכוחים עד שמי השמים.
אמר רבי יעקב ז"ל שזהו הפשט במה שכתוב בהגש"פ: "אילו הביאנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה",
גם כאן היו קולות וברקים ומעמד של שיעור כללי אבל למעשה לא נמסר שם מאומה...
לא כ"כ יפה
 
בהגדה מן כהא לחמא עד גאל ישראל, יש אלף תת"ך תיבות[1].

והיינו כהא לחמא כ"ח תיבות. מה נשתנה נו"ן[2] תיבות. עבדים היינו נ"ד תיבות. מעשה ל"ו תיבות. אמר ר' אליעזר נ' תיבות. ברוך המקום כ"ו תיבות. חכם כ"ד תיבות. רשע מ"ב תיבות. תם ט"ו תיבות. ושאינו יודע לשאול י"ט תיבות. יכול כ"ח תיבות. מתחלה עי"ן תיבות. ברוך שומר נו"ן תיבות. והיא שעמדה כ"ב תיבות. צא ולמד ל"ו תיבות. וירד מצרימה מ"ב תיבות. במתי מעט ט"ז תיבות. ויהי שם כ"ג תיבות. ורב י"ט[3] תיבות. וירעו ח' תיבות. וירעו כ"ד תיבות. ויענונו למ"ד תיבות. ונצעק ט"ז תיבות. ונצעק כ"ו תיבות. וישמע כ' תיבות. וירא מ"ד תיבות. ויוציאנו י"א תיבות. ויוציאנו ס"ח[4] תיבות. ביד חזקה ס"ז תיבות. ובאותות כ"ח תיבות. דבר אחר ט"ו תיבות. אלו י"ב תיבות. דם י"א תיבות. רבי יהודה ט' תיבות. ר' יוסי ס"ו תיבות. ר' אליעזר נו"ן תיבות. ר' עקיבא נ"ד תיבות. כמה קמ"ב[5] תיבות. על אחת ס"ד[6] תיבות. ר' גמליאל כ' תיבות. פסח מ"ג[7] תיבות. מצה זו מ"ח תיבות. מרור ל"ג תיבות. בכל דור נ"ב תיבות. לפיכך ל"ו תיבות. הללויה ק"י תיבות. ברוך ס"ג תיבות. ביחד אלף תת"ך[8]. (אהבת תורה להרב פנחס זלמן ב"ר יחיאל דוד הורוויץ ז"ל)​


[1] בשיעורו של הרב מנשה ישראל ריייזמן שליט"א (י"ג ניסן תשע"ט) ביאר שהחשבון הוא כפי גירסת רב עמרם גאון, וכדלקמן.
[2] חָמֵץ אוֹ מַצָּה
[3] רק עד וְאַתְּ עֵרֹם וְעֶרְיָה.
[4] וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם אֲנִי וְלֹא מַלְאָךְ. וְהִכֵּיתִי כָּל בְכוֹר אֲנִי וְלֹא שָׂרָף.
[5] וְלֹא הָרַג בְּכוֹרֵיהֶם, דַּיֵינוּ. אִלוּ הָרַג בְּכוֹרֵיהֶם.
[6] וְהָרַג בְּכוֹרֵיהֶם.
[7] בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָם.
[8] ענין המספר הזה מבואר בספר הנ"ל שיש אלף תת"כ פעמים שם הוי' בכל התורה, וכל הספר הזה בנוי על המספר הזה.​
 

הָא לַחְמָא עַנְיָא דִי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם. כָּל דִכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכֹל.

ומצאתי כתוב כי כשיצאו ממצרים באותו ליל שמורים שהיו מחלקים זה לזה המצה היו אומרים כל דכפין ייתי ויכול. ונכון הוא עם מ"ש כי מפני שחייב אדם לראות את עצמו כאלו הוא יצא ממצרים, וכיון שהיו אומרים כן כשיצאו ממצרים, ראוי שנאמר בכל שנה, לא מפני שיבואו העניים, כי לא עת האסף העניים העת ההיא, רק להורות על העבר אנחנו אומרים כל דכפין ייתי ויכול. (ברית הלוי להמקובל ר"ש הלוי אלקבץ ז"ל פרק ט"ז)​
 
👇
יש ביאור יפה מאוד של הגחיד"א ז"ל בפסוקים ע"פ דברי התרגום המיוחס ליונתן הנ"ל. האחד, על הפסוק "נָחִ֥יתָ בְחַסְדְּךָ֖ עַם־ז֣וּ גָּאָ֑לְתָּ נֵהַ֥לְתָּ בְעָזְּךָ֖ אֶל־נְוֵ֥ה קָדְשֶֽׁךָ" דהול"ל תנהל בעזך לשון עתיד ולא נהלת לשון עבר, ולפירוש המיוחס ליונתן ניחא. והשני, בפרשת השבוע דידן, בווידוי ביכורים "וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים: וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ", דלכאורה קודם היה ראוי לומר, ויתן לנו את הארץ הזאת, ולאחמ"כ ויבאנו אל המקום הזה, ולפי דברי המיוחס ליונתן ניחא.​
לפי התרגום יונתן מובן גם מה שכתב בספר האשכול (הלכות ק"ש ותפלה): ולי הכותב אמר רבי יצחק בן מרון הלוי ז"ל שהשכיבנו מעין גאולה, דבעת שיצאו ממצרים ואכלו פסח, ואמר להם ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר, והבטיחן שלא יתן המשחית לבוא אל בתיכם, היו מתפללים התפלה השכיבנו ה' אלקינו לשלום והסר שטן מלפנינו ומאחרינו ושמור צאתינו שהוא מענין שהיו צריכין.​
 
מוציא מצה, מרור כורך
בשנת חייו האחרונה, כשבועיים לפני פטירתו, היה הצדיק בעל ״דברי חיים״
מצאנז זצ״ל זקן וחולה, חלש ומתייסר. למרות זאת, אכל במאמצים מרובים
את המצה, ואמר: ״יתכן, שמצד הדין פטור אני ממצוה זו. אבל אני רוצה
ללמד את בני, שיהודי חייב למסור נפש בפועל ממש עבור מצוה מן התורה!״
לאחר מכן לקח ״כזית״ מן המרור החריף, ואכלו במסירות נפש, באמרו :״עכשיו מבקש אני להורות לבני, כיצד יהודי מוסר נפש בפועל אף בעבור מצוה מדרבנן!״
לבסוף נטל את ה״כורך״, כזית מצה וכזית מרור, אכלן בשארית כוחותיו, באמרו: ״עתה מלמד אני את בני, שאפילו על מנהג יש
למסור את הנפש!
 

הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻּלָנו מְסֻבִּין

א] יסופר בימי הרבי ר' שמעלקי זצ"ל בשעה שהיה רב בשינאווי, אירע מעשה בקצב אחד שכל בהמות שלו נתכשרו, והיה זאת לפלא, וחקר הרבי ר' שמעלקי זצ"ל על זה, ואמר לו הקצב כי יש לו אחד שמראה לו על היריד איזהו בהמות הם כשרים שיוכל לקנות, והלך הרר"ש על היריד, ופגע שם אחד מהצדיקים הנסתרים, ר' נטע שינאווער זצ"ל, ושאלו מאי שיאטיה דמר הכא על היריד, והשיב לו כאשר אליהו הנביא בא על היריד ממתין עליו לראותו, ושאלו מה עסקו של אליהו הנביא על היריד, והשיב כאשר נחרב ביהמ"ק לקחו השונאים טלאים המבוקרים בלשכת הטלאים והולידו ולדות וולדי ולדות, לכך יבא אליהו על היריד לקנות אלו הולדות, כדי שלא יבאו בנ"י לידי מעילה. וכאשר נתגלה זה הצדיק, באו אליו הרבה מתלמידי המגיד ממעזריטש זצ"ל, וגם הרבי ר' אלימלך זצ"ל בתוכם.

פעם אחת שאלו אותו החסידים על אריכת הגלות, השיב להם כשאליהו הנביא יהיה אצלו בפסח ישאל אותו. ובליל ב' של פסח על הסדר, אמר כך: (כנראה היה זה תשובת אליהו הנביא) מה נשתנה הלילה הזה רמז על גלות הזה, מכל הלילות שנתארך כל כך, והתירוץ כלנו מסובין מלשון סובין, מיר זענין אלע פון קלייען, הכוונה דכשיש גם קמח, אז מכסה על הקלייען, אבל כאשר כלו מקלייען אין במה לכסות חסרון כיס, לכך צריך זירוז גדול. אולם זה פירוש פשוט, אבל כאשר בא הרבי ר' אלימלך, והחסידים ספרו לו המעשה, אמר הוא הפירוש בדברי הצדיק ר' נטע זצ"ל, שהוא דברי אליהו הנביא, עפי"ד הגמ'[1] (בכורות דף ח:) גבי סבי דבי אתונא דשאלו לרבי יהושע בן חנניה - אית לן בירא בדברא, עייליה ליה למתא, והשיב להם אפשילו לי חבלי בפארא - תארגו לי חבלים של סובין. והענין, בירא בדברא הרמז על חורבן בית המקדש, ציון מדבר תהיה[2], דביהמ"ק נקרא בירא דמשם נשפע שפע לכל העולם אפילו לאומות העולם, ובעוונתיכם נחרב, ושאלו לו מדוע אינכם רואים שיבנה ועייליה ליה למתא, והשיב להם הטעם כשם שאי אפשר לגבל סובין בלי קמח שאי אפשר לצרפן, וזה ג"כ הגורם לחורבן ביהמ"ק משום שיש פירוד ושנאת חנם ומחלוקת, וזה כולנו מסובין. ויש לומר בזה הפי' במקום שיש חסרון כיס שכל אחד אינו מכסה על חבירו, ורוצה דוקא לגלות מומו של חבירו אפילו שבסתר. ואמר עוד הרבי ר' אלימלך זצ"ל שבעקבותא דמשיחא תתרבה ח"ו המחלוקת ושנאת חנם, ועי"ז יתקלקלו צינורי השפע פרנסות בני ישראל, אולם מגודל הלחץ והדחק יתעוררו הת"ח והחרדים להשתדל לאגד כל ישראל באגודה אחת לעשות שלום ביניהם, ומתוך זה תצמח הגאולה, שיבוא אליהו הנביא לגמור ולבשר בשורות טובות. (יכהן פאר ח"ב דרוש לא עמוד פה:)

ב] נוסחא אחרת במעשה הנ"ל[3]:

ושמעתי מעשה נורא ונפלאה מאחד מנכדי של הרה"צ עיר וקדיש הר' נתן נטע משינאווע זצלה"ה, בעה"מ סידור עולת תמיד, שהיה אחד מל"ו צדיקים שבדורו, כאשר העיד עליו הגה"ק הרבי ר' שמעלקי מניקולשבורג זצ"ל, וכמ"כ הגה"ק ר' יחזקאל משינאווי זצלל"ה, כמ"ש בסידור הנ"ל בהקדמה. והיה דרכו בקודש להיות נחבא אל הכלים בהצנע לכת, ולומר תמיד תהלים, והיו קורין אותו ר' נטעלי תהלים זאגיר. ובזמן ההוא שימש שם בכתר הרבנות הרבי ר' שמעלקי הנ"ל, ואירע שם מעשה בקצב אחד אשר נתכשרו לו כל הבהמות ששחט בכל פעם, וריננו הקצבים אחריו שיש לו יד אחד עם השו"ב, וגילו הדבר להר"ש, ושלח תיכף לקרוא להשו"ב, ושאלו את הענין הזה, והעיד השו"ב שכן הוא שאין רואה שום טריפות בבהמות שלו, וגם אצלו הוא לפלא. ואז שלח הר"ש לקרוא את הקצב, ושאלו מאין ידעת לקנות בהמות שכולם כשרות, ואמר הקצב שבכל עש"ק הוא נותן לר' נטעלי בשר לכבוד שבת, ובעבור זה הוא עומד אצלו ביומא דשוקא, ומראה לו במקלו איזה בהמה שיקנה. ואז התחיל הר"ש לחקור אחר זאת, והלך בעצמו ובכבודו לשוק של בהמות, וראה את הר"נ הנ"ל איך שהוא עומד ומקלו בידו ומראה על הבהמות, וקרב הר"ש אצלו והכניס עמו בדברים, ושאלו מה לכם בשוק, האם יש לכם איזה מסחר, והשיב לו הר"נ לפי שידוע שביומא דשוקא שכיח אליהו הנביא זכור לטוב, לזאת הוא עומד כדי לראותו. ושאל אותו הר"ש וכי מה טובו של אליהו הנביא ביומא דשוקא, והשיב לו הר"נ לפי שבעת שחרבו העכו"ם את ביהמ"ק, בזזו את כל הקרבנות הנמצאות בלשכת הטלאים, והולידו ולדות וולדי ולדות, וידוע דכל בהמה של הקדש הבא ליד ישראל אפילו בלא הודע, הוא מועל בהקדש, ואפילו ולדי ולדות כולן אסורות, לזאת בא אליהו הנביא ביומא דשוקא וקונה אותן, כדי שלא יבואו ליד ישראל, ומקריב אותן תמידין לשמים. וכיון ששמע הר"ש ממנו את הטעם הנפלא הזה, לא שאלו עוד בנידון הבהמות, לפי שהבין מדבריו הקדושים שהוא צדיק נסתר, ולזאת ביקש ממנו שיגלה לו רזין דאורייתא, והיה דרכו בקודש מני אז לבוא אצלו איזה פעמים בשבוע ללמוד ממנו סתרי תורה. וכאשר נתגלה קדושת צדקתו ברבים, אז התחילו לבוא אליו הרבי אלימלך מליזענסק זצלה"ה וכמה מתלמידי הרב המגיד ממעזריטש זצלה"ה לדרוש ממנו סתרי תורה.

ופעם אחת שאלו אותו אנ"ש על ענין אריכת הגלות, ואמר להם איך שבליל א' של פסח על הסדר כאשר יבוא אצלו אליהו הנביא ידבר עמו מענין הזה ואז ישוב להם דבריו הקדושים. וכן עשה שבליל ב' של פסח אמר על הסדר שלו בזה"ל: מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות, מדוע נתארך הגלות הזה המכונה בשם לילה כידוע, מכל הלילות יותר משאר הגלות, והתירוץ לפי שבלילה הזה כולנו מסובין. והעולם לא הבינו את דבריו הקדושים, אולם אחרי פסח כאשר בא הרבי ר' אלימלך אצלו שאל את אנ"ש שיאמרו לו מה שחידש הר"נ על הסדר, ואמרו לו דבריו הקדושים, ואמר בזה הלשון: יפה אמר רבינו נטע. [ואם תעיין בסידור עולת תמיד בהקדמה תראה שכתב שם שהיה דרכו של הרבי אלימלך לומר על דבריו הקדושים: יפה אמר רבינו נטע]. ואז שאלו אותו אנ"ש שיאמר להם הפירוש מדבריו הקדושים, ואמר להם איך שהר"נ כיון בדבריו על מאמר חז"ל (בכורות ח:) ששאלו סבי דבי אתונא את ר"י בן חנניא חידה הזאת: אית לן בירא בדברא עיילוהו למתא וכו' והנה בכל דבריהם היה סודות עמוקים כמ"ש בהמהרש"א ז"ל עיי"ש. ולזאת רמז על המאמר בסוד קדשו בזה הענין, דבירא מרומז על ציון מקום מקדשנו, כמ"ש במד"ר (פ' ויצא) עה"פ וירא שם והנה באר בשדה, ובעת חרבנם נקראו מדבר עשה"כ (ישעיה סד, ט) ציון מדבר היתה וכו', וזה תוכן שאלתם אית לן בירא בדברא היינו בהמ"ק, שהיתה נותנת שפע לכל העולם ואף לאוה"ע כידוע, ובעונותיכם נחרב, ומדוע אינכם משתדלים לבנותה. וע"ז השיב להם אפשילו לי חבלא דפארא, הענין בזה שהבין להם הטעם, כשם שא"א לגבל הסובין בלי הקמח לפי שקשה לצרפם יחד, כמו כן כל זמן ששוררת מחלוקת ושנאת חנם, א"א לצרף כלל ישראל ולהשתדל בבנינה. וזה מרומז בפ' והאבן גדולה עפ"י הבאר, והאבן מרומז על יצה"ר כמאמר הכתוב (יחזקאל לח) והסירותי את לב האבן מבשרכם וכו', ולפי שבשנים קדמוניות היה המחלוקת בין הת"ח והעמי הארצים, ובעוה"ר שוררת מחלוקת גם בין הת"ח והיראים, וע"ז תירוץ הלילה הזה כולנו מסובין, כלומר אפילו אותן היראים והשלימים הם מופרדים ומובדלים וקשה לצרפם כסובין. וע"ז גמר אומר קדשו אשר בעקבתא דמשיחא תתרבה המחלוקת ושנאת חנם, ועי"ז יתקלקלו צינורי שפע פרנסת ישראל, ומחמת גודל הלחץ זו הדחק, יתעוררו הת"ח והיראים להשתדל בשלום, ומתוך זה תצמח הגאולה שיבוא אליהו הנביא לגמור ע"י, ויבשר בשורות טובות כמאמר הכתוב מה נאוו על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום מבשר טוב משמיע ישועה וגו' בב"א. (תיקון עולם מאמר י' עמוד סה:)



[1] אית לן בירא בדברא עיילא למתא, א''ל אפשילו לי חבלי מפארי ואעייליה - יש לנו באר במדבר, העלהו נא לעיר, אמר להם: עשו לי חבלים מסובין ואעלהו. וברש"י עשו לי חבלים מסובין ואם אינכם עושין שאילתי אף אני לא אעשה שאילתכם.

[2] אין כזה פסוק, אלא כעי"ז בישעיה סד, ט צִיּוֹן מִדְבָּר הָיָתָה.

[3] ובספר וזכרך (עמוד תנ"ג) מביא המעשה הזה בקצת שינוים בשם האדמו"ר רבי יוחנן מטאלנא זצוק"ל שהיה רגיל לספר זאת כפי ששמע מידידו הטוב הרבי משאץ זצ"ל שהתגורר במונטריאול ואח"כ בארץ ישראל, מעשה זה היה מקובל אצלם במשפחה.​
 
פֶּסַח שֶׁהָיוּ אֲבוֹתֵינוּ אוֹכְלִים בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָם, עַל שׁוּם מָה?

פעם אחת אחר אפיקומן אמר רבינו [הרה"ק ר' חיים מצאנז זיע"א] בזה הלשון ממש. הנה סופר לי מה שכתוב בעשרה מאמרות להרמ"ע מפאנו [1] (מאמר אם כל חי חלק ג סימן כג) אין פוחתין מששה טלאים המבוקרין במקדש (ערכין יג), להיכן נלקחו הששה טלאים כאשר נחרב ביהמ"ק בעוה"ר, אלא הם נלקחו למדבר, ואליהו הנביא קונה נקבות ביום השוק, והם פרים ורבים, ומהם עומד אליהו ומקריב בכל יום שני קרבנות אחד בבוקר ואחד בין הערבים. והרב ז"ל מאוהעל [הישמח משה זי"ע] היה מתפלל שרוצה לראות זאת בעיני בשר, והראו לו איך שאליהו עומד ומקריב ואליהו הוא כהן הדיוט ומיכאל הוא כהן גדול.

וכמו כן בכל ערב פסח אליהו מקריב קרבן פסח, ומביא לכל צדיקי הדור אשטיקעל מבשר הפסח (כי המה מהמנוים עליו), ואף שאין אנחנו בארץ ישראל בירושלים, מביא אליהו לכאן אוירא דארץ ישראל ואוירא דירושלים, ואנחנו יושבים בארץ ישראל ואוכלים מקרבן פסח. ואלו שאינם ראויים לכך שאליהו יביא להם מבשר הפסח, רק שהם נאחזים בצדיקי הדור ומאמינים שצדיקים אוכלים מבשר הפסח, הרי זה נחשב להם כאילו הם עצמם אוכלים ממנו.

אתם חושבים שאיני מתכוון אלא להשגה ברוחניות, לא, אני מתכוון שאוכלים ממש בגשמיות א שטיק קרבן פסח.

וכמו שסיפרו לי שהרבי ר' זושא ז"ל היה בבית מדרש אחד, ונעלו עליו בטעות את הדלת בעודו ישן שם, כאשר התעורר הוא אמר האם זושא יצום? ומיד הגיע מלאך מיכאל והביא לו א שטיק פיש פון לויתן ויין המשומר. ואמר על זה ר' איציקעל ז"ל [החוזה מלובלין זי"ע] שזה היה יין אמיתי ובשר אמיתי.

ככה גם לצדיקי הדור מביאים חתיכת קרבן פסח אמיתי, תשאלו הלא אנחנו טמאי מתים, הרי טומאה נדחה בציבור. אנחנו בירושלים ואנחנו אוכלים[2], ואלו שמאמינים זה נחשב להם כאילו הם אוכלים. (מתורגם מאידיש מתוך הגדש"פ דברי חיים עמוד יט:)


[1] וזה לשונו: ואמרו עליו (על אליהו הנביא) שהוא מקריב תמידין בבית המקדש, אף על פי שהוא שמם, שהרי בקדושתו עומד, ואתיא כי הא דתנינן בסוף עדיות מקריבין אף על פי שאין בית, ואפשר שנגנזו לו קופות מתרומות הלשכה כדי שיהיו באים משל צבור, ואינו רחוק להאמין שיהיו אבות העולם עומדים על גביו למעמד, והימן אסף וידותון משוררים, ומעורות הקדשים דכתיב בהו לו יהיה, אמרו שהוא עושה מגלות מגלות, וכותב זכיותיהם של כל אחד מישראל, ויש אומרים שאזור עור שלו הוא מאילו של אברהם אבינו, כי לו יאתה לגופיה, ועוד להזכיר זכות אבות תמיד.

[2] ובהקדמה לספר משנה למלך החדש עמוד מו בתולדות הרה"ק מריישא מובא שחלק מן המסובים שם העידו שראו מעין שומן של בשר נוטף משפתיו של הדברי חיים מצאנז זי"ע כאשר אכל האפיקומן.​
 
חזור
חלק עליון