• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידות לטו בשבט

אוצרות

Active member

1. כיצד יתכן חמשה אנשים אכלו את אותו מאכל, אחד בירך עליו מזונות, אחד בירך עליו הגפן, אחד בירך עליו העץ, אחד בירך עליו האדמה, ואחד בירך עליו שהכל, וכולם יצאו ידי חובה?

2. כיצד יתכן חמשה אנשים שתו את אותו משקה, אחד בירך עליו מזונות, אחד בירך עליו הגפן, אחד בירך עליו העץ, אחד בירך עליו האדמה, ואחד בירך עליו שהכל, וכולם יצאו ידי חובה?

3. כיצד יתכן ששלשה אנשים אכלו את אותו מין פרי ואחד בירך עליו העץ, אחד בירך עליו שהכל, ואחד לא בירך עליו כלל?

4. כיצד יתכן אדם בירך ברכה אחת על מאכל וטעם ויתחייב ב19- ברכות?

5. כיצד יתכן אדם בירך עושה מעשה בראשית על בירה ויצא ידי חובה?

6. מי שאכל מיני מזונות כזית ושתה רביעית יין, כוללם בברכת מעין שלש, קודם "על המחיה" ואח"כ "על הגפן". כיצד יתכן שצריך לנהוג להיפך, קודם "על הגפן" ואח"כ "על המחיה"?

7. כיצד יתכן לברך על מאכל "המוציא" ו"על המחיה"?

8. כיצד יתכן אדם בירך העץ על תפוח ופטר פרי שברכתו האדמה?

9. כיצד יתכן שלכתחילה יש לברך שהכל על פרי שגדל בעץ, והוא עץ לכל השיטות?

10. כיצד יתכן שפרי שאינו משבעת המינים קודם לפרי משבעת המינים, למרות ששניהם ברכתם העץ, והפרי משבעת המינים חביב עליו יותר, ובדעתו לאכול את שניהם עכשיו?
 
פִּתָרוֹן
1. המאכל הוא ענבים. אם בירך מזונות על הכל יצא חוץ ממלח ומים. הגפן, אם בירך על ענבים יצא. העץ זה ברכתו. האדמה, אם בירך על העץ לא שיקר, כי העץ גדל באדמה, ובדיעבד יצא. שהכל, אם על הכל בירך, יצא.
2. יין. אם בירך מזונות על הכל יצא חוץ ממלח ומים. הגפן, זו ברכתו. העץ, פוטר בדיעבד את היין. האדמה, פוטר בדיעבד את היין. שהכל, פוטר הכל.
3. לימון. לאחד הלימון יצא לימון מתוק וטעים שברכתו העץ, לשני יצא לימון חמוץ באופן שאפשר לאכול אותו, וברכתו שהכל. ולשלישי יצא לימון חמוץ מאוד עד שקשה מאוד לאוכלו שאין לברך עליו כלום.
4. אדם ששכח לומר אתה חוננתנו בתפילת ערבית, ובירך על מאכל במוצאי שבת קודם שעשה הבדלה, וטעם, צריך לחזור ולהתפלל שמו"ע עם אתה חוננתנו, ובשמו"ע יש 19 ברכות.
5. אדם שכיון בברכתו במילים ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, לומר שהכל נהיה בדברו...
1. המאכל הוא ענבים. אם בירך מזונות על הכל יצא חוץ ממלח ומים. הגפן, אם בירך על ענבים יצא. העץ זה ברכתו. האדמה, אם בירך על העץ לא שיקר, כי העץ גדל באדמה, ובדיעבד יצא. שהכל, אם על הכל בירך, יצא.
2. יין. אם בירך מזונות על הכל יצא חוץ ממלח ומים. הגפן, זו ברכתו. העץ, פוטר בדיעבד את היין. האדמה, פוטר בדיעבד את היין. שהכל, פוטר הכל.
3. לימון. לאחד הלימון יצא לימון מתוק וטעים שברכתו העץ, לשני יצא לימון חמוץ באופן שאפשר לאכול אותו, וברכתו שהכל. ולשלישי יצא לימון חמוץ מאוד עד שקשה מאוד לאוכלו שאין לברך עליו כלום.
4. אדם ששכח לומר אתה חוננתנו בתפילת ערבית, ובירך על מאכל במוצאי שבת קודם שעשה הבדלה, וטעם, צריך לחזור ולהתפלל שמו"ע עם אתה חוננתנו, ובשמו"ע יש 19 ברכות.
5. אדם שכיון בברכתו במילים ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, לומר שהכל נהיה בדברו, ובטעות יצא לו מהפה עושה מעשה בראשית [כגון שחברו היה לידו ובירך והתבלבל], יצא ידי חובה ולא מברך שהכל על הבירה, כי בעת שאמר בא"ה אמ"ה היה דעתו לברך שהכל. [בנוסף ביר"ה ראשי תיבות: ברק – שהרואה ברק מברך עושה מעשה בראשית, ים הכנרת – שהרואה את הכנרת אחת ל30 יום מברך עושה מעשה בראשית, רעם – מי שראה ברק עדיף
שימתין לשמוע רעם ואז יברך עושה מעשה בראשית, הרים גבוהים במיוחד כמו הר החרמון – אם רואה אחת ל30 יום מברך עושה מעשה בראשית].
6. כאשר אדם שתה רביעית יין, ואכל פחות מכזית ומעל 18 גרם מזונות.
7. כאשר אדם מתכוין לאכול פת הבאה בכיסנין בשיעור קביעת סעודה (216 גרם ומעלה) שברכתו הראשונה היא המוציא [לאחר נטילת ידיים] ולבסוף נמלך ונאנס מלאכול ונעצר בפחות מ204-גרם, אז יהיה עליו לברך על המחיה ברכה אחרונה.
8. פטר את הבננה שלפניו, כי יש אומרים שברכת הבננה העץ, אמנם להלכה מברכים האדמה, אך אם מברך על תפוח עליו לכוין בפירוש שלא לפטור את הבננה, ואם לא כיון בפירוש, בדיעבד יש לחוש לסוברים שברכת הבננה העץ ונפטרה בברכת התפוח, וטוב שיהרהר הברכה בלבו.
9. פרי של אילן סרק.
10. פרי חדש, כיון שיש עליו גם ברכת שהחיינו.
 
פִּתָרוֹן
1. כיצד יתכן חמשה אנשים אכלו את אותו מאכל, אחד בירך עליו מזונות, אחד בירך עליו הגפן, אחד בירך עליו העץ, אחד בירך עליו האדמה, ואחד בירך עליו שהכל, וכולם יצאו ידי חובה?

תשובה נוספת
[לפיה אפשר להוסיף בחידה גם ואחד בירך המוציא ואחד בירך הנותן ריח טוב בפירות...]
מדובר שכולם כיוונו בעת אזכרת שם ומלכות את הברכה הנכונה, ורק לבסוף סיימו בשיבוש.
מרן השו"ע פוסק שבכה"ג יצאו כולם ידי חובה בדיעבד
[סוגיא דפתח בדשכרא וסיים בדחמרא כו']
 
חזור
חלק עליון