חידת אוצר החכמה

"יפה אתחיל בית ראשון
נטילת ידים
מים ראשונים:
בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידים יצתה בת קול ואמרה: בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני.
הלכות נט"י נשנו במשניות, לא כמו הלכות חנוכה שהלכותיהן לא נשנו.

מים אחרונים..

מים אמצעים.."
עיין מסכת סופרים פרק כ' ששם נשנו הלכות חנוכה
 
פתרון החידה:
"עני" רוכב על חמור

פירוט הפיתרון:
ראשונה - מסכת עירובין היא המסכת הראשונה מהמסכתות שראשי התיבות שלהם הם "עני". בחכמה נתקנה - בגמ' (שבת י"ד ע"ב) כתוב: "בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידים יצתה בת קול ואמרה בני אם חכם לבך וכו'".
במרומים נשמע קול שמחה - סיום דברי הגמ' הנ"ל הם: "ישמח לבי גם אני"
ונשנית - המשנה הראשונה בעירובין היא "מבוי שהוא גבוה למעלה מעשרים אמה ימעט". לא כמו חנוכה - לגבי נר חנוכה כתוב שמעל עשרים אמה לשון 'פסול', ועיי' בתוס' שם מש"כ בזה.

האחרונה - מסכת יבמות היא האחרונה מהמסכתות שראשי התיבות שלהם הם "עני". בראש נעמדה - היא המסכת הראשונה בסדר נשים.
ועמדו ישנים להסבירה - התוספות ישנים במסכת יבמות מקשים מדוע מסכת זו היא הראשונה בסדר נשים.
סמוך למועדים כתובה - והתירוץ הוא שמכיון שעל פי סדר "והיה אמ נת עתך חוסן וכו'" היא סמוכה למועד שמסתיים במועד קטן שהוא פורענות, ולכן סמך פורענות יבמות להתם.
אמנם אמצעית - מסכת נדה שהיא האמצעית בסדר "עני". אינה פטורה - נדה לא נפטרת מיבום ואין לה דין פטור ערוה ליבום, כמבואר בתוס' ריש יבמות.
שכך דרכה של תורה - דאין לה דין נאסרה כיון שאין בזה חסרון של דרכיה דרכי נועם כמבואר בתוס' שם.

ויהי רצון שנזכה לביאת המלך מהרה - המלך הוא המשיח כפי דברי הפסוק בזכריה (ט', ט'): "הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורכב על חמור.."
כפי שנתפרש בלחישה בכי תצא למלחמה - כפי שנתפרש הפסוק הנ"ל בזוהר שנמסר בלחישה [סוד] בפרשת 'כי תצא למלחמה'. וז"ל הרעיא מהימנא שם: "עני איהו תמן בסימן ערובין נדה יבמות ושאר מתניתין בכלל".
 

קבצים מצורפים

  • פתרון החידה.pdf
    35.8 KB · צפיות: 15
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון