• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חילול שבת על ידי עיריית ירושלים!

שלום וברכה לכל רבנן ותלמידיהון.
בשבת האחרונה נקלעתי לאזור שוק מחנה יהודה ובחזרתי מבית הכנסת בליל שבת קודש נדהמתי לראות את פועלי הניקיון של העיריה (או של חברה קבלנית שעובדת בשבילה) מנקים את שטח השוק עם צינורות מים ורכב ניקיון (של העיריה), הזדעזעתי מהעניין איך במקום כה מרכזי העיריה מרשה לעצמה לנהוג כן, אך ברצוני לברר את הפן ההלכתי של העניין האם זה אסור באופן מוחלט, או שיש מקום להקל מטעמים שונים.
אבקש שלא להפוך את הדיון לפוליטי, לא נראה לי שמכאן תצא הישועה ואין עניין לקטרג על עם ישראל...
 
ספר מגן אברהם על או"ח סימן רמד ס"ק ח.
פה בעירנו נוהגין היתר לשכור עכו"ם בקבלנות ליקח הזבל מן הרחוב והעכו"ם עושים המלאכה בשבת ואף ע"ג דמלאכה דאורייתא כדאמרינן היתה לו גבשושית ונטלה חייב משום בונה דמתקן הרחוב וצ"ל דגדול אחד הורה להם כך משום דבשל רבים ליכא חשדא כמ"ש בי"ד סימן קמ"א ס"ד אבל בשכיר יום פשיטא דאסור וא"כ היה נראה להתיר לבנות בית הכנסת בשבת בקבלנות ומ"מ ראיתי שהגדולים לא רצו להתירו כי בזמן הזה אין העכו"ם מניחין לשום אדם לעשות מלאכת פרהסיא ביום חגם ואם נניח אנחנו לעשות איכא חילול השם אבל תיקון הרחוב אין נקרא ע"ש הישראל כ"כ ומ"מ במקום שאין נוהגין היתר ברחוב אין להקל
 
בפשטות זה נעשה בציווי ישראל ובפרהסיה ואפי' אם זה קבלנות אסור
רק אם נימא שעושה על דעת עצמו היה היתר, מה שלא כ"כ נראה במציאות. גם אם מדובר בקבלן גוי שעושה על דעת עצמו ומביא פועלים לא נראה שיש היתר.
יקרא לעיל.
 
פה בעירנו
העיריה שם היתה שומרי תורה ומצוות?
בעצם אני מבין מדבריו שאם הפועלים של העיריה הם של חברה חיצונית קבלנית כפי שאני משער אי"ז כ"כ בעיה מצד העיריה, אולי הבעיה היא אם זו חברה קבלנית בבעלות יהודית ונמצא שהעיריה שוכרת את שירותי בעלי החברה.
 
שלום וברכה לכל רבנן ותלמידיהון.
בשבת האחרונה נקלעתי לאזור שוק מחנה יהודה ובחזרתי מבית הכנסת בליל שבת קודש נדהמתי לראות את פועלי הניקיון של העיריה (או של חברה קבלנית שעובדת בשבילה) מנקים את שטח השוק עם צינורות מים ורכב ניקיון (של העיריה), הזדעזעתי מהעניין איך במקום כה מרכזי העיריה מרשה לעצמה לנהוג כן, אך ברצוני לברר את הפן ההלכתי של העניין האם זה אסור באופן מוחלט, או שיש מקום להקל מטעמים שונים.
אבקש שלא להפוך את הדיון לפוליטי, לא נראה לי שמכאן תצא הישועה ואין עניין לקטרג על עם ישראל...
גם אני לפני כמה שעשור נפגשתי בזה בכל שבת הייתי עובר ליד שוק מחנה יהודה ורואה את הדבר, חרה לי מאוד.
אם זכרוני איני מטעני:
הצד במציאות לאחר שביררתי מדובר בחברה חיצונית שעובדת בקבלנות והיא בבעלות גוי
ומצד ההלכה נראה לי כמו שכתב צאלח מנצור אלא שאי"ז אלא מצד חומרא ולא מעיקר הדין.
 
גם אני לפני כמה שעשור נפגשתי בזה בכל שבת הייתי עובר ליד שוק מחנה יהודה ורואה את הדבר, חרה לי מאוד.
אם זכרוני איני מטעני:
הצד במציאות לאחר שביררתי מדובר בחברה חיצונית שעובדת בקבלנות והיא בבעלות גוי
ומצד ההלכה נראה לי כמו שכתב צאלח מנצור אלא שאי"ז אלא מצד חומרא ולא מעיקר הדין.
אם כי לא ברור מה בוער לעירייה למהר לנקות את מתחם השוק בכניסת השבת, לא מדובר במקום ההומה אדם בשבת וחבל לבטל את אוירת קדושת השבת ברחוב, מה גם שיש מקום להחמיר בזה גם מבחינה הלכתית וכנ"ל.
 
אם כי לא ברור מה בוער לעירייה למהר לנקות את מתחם השוק בכניסת השבת, לא מדובר במקום ההומה אדם בשבת וחבל לבטל את אוירת קדושת השבת ברחוב, מה גם שיש מקום להחמיר בזה גם מבחינה הלכתית וכנ"ל.
זה גם אחד הדברים שצועק הרב בניהו שמואלי.
 
אם כי לא ברור מה בוער לעירייה למהר לנקות את מתחם השוק בכניסת השבת, לא מדובר במקום ההומה אדם בשבת וחבל לבטל את אוירת קדושת השבת ברחוב, מה גם שיש מקום להחמיר בזה גם מבחינה הלכתית וכנ"ל.
מה שאז שמעתי מגורם בערייה, כי בעלי הבסטות בשוק גומרים קרוב לשבת, ועד שמפנים את כל הקרטונים והסחורה וכו', מגיע כבר שבת, ואם לא ינקו יכול להתפתח מחלות וזיהומים (שהרי יש תושבים שגרים ממש מעל השוק)
ויתרה מזו לדבריו גם במשך השבוע מנקים בשעות מאוחרות לאחר סגירת השוק מהסיבות הנ"ל, ואי"ז בכוונה מחמת השבת.

ולאחר כ"ז עדיין גם לי זה כואב לדעת שבראש כל חוצות עובדים בשבת לצורך ישראל, וה' הטוב יכפר בעד
 
עיירית ירושלים עושה הרבה דברים חמורים, אבל לא צריך לתלות הכל בראש העיר, יש שם גם כמה סיעות שהם גורמים לזה ולעוד דברים חמורים.
פעם שאלתם את עצמכם איך העירייה מאשרת את מצעד התועבה בחוצות ירושלים, שהוא עוון חמור שבעתיים, חילול ה' שאין כמותו, עד כדי כך ששמעתי מאחד הרבנים שליט"א כי עוון זה מביא לנו צרות מהערבים ימ"ש, כי השטן מקטרג על... ח"ו ואומר שאצל הישמעאלים אין פירצה כזאת!!!
וה' הטוב יכפר בעדנו.
 
עיירית ירושלים עושה הרבה דברים חמורים, אבל לא צריך לתלות הכל בראש העיר, יש שם גם כמה סיעות שהם גורמים לזה ולעוד דברים חמורים.
פעם שאלתם את עצמכם איך העירייה מאשרת את מצעד התועבה בחוצות ירושלים, שהוא עוון חמור שבעתיים, חילול ה' שאין כמותו, עד כדי כך ששמעתי מאחד הרבנים שליט"א כי עוון זה מביא לנו צרות מהערבים ימ"ש, כי השטן מקטרג על... ח"ו ואומר שאצל הישמעאלים אין פירצה כזאת!!!
וה' הטוב יכפר בעדנו.
יש דברים שאם תתנגד אליהם אתה מתחיל מלחמת עולם... לא שאני מצדיק את קיום הצעדה ואישורה אבל מדובר בנושא מאוד רגיש הים.
ניקיון השוק עם כל הכבוד אינו נושא כה רגיש ולא יקרה שום דבר אם ידחו את נקיונו.
 
חזור
חלק עליון