מאיזו בחינה?האם מותר לשים חיסכון לכל ילד בסיכון מוגבר
בהשקעה לטווח של כ 10-20 שנה מדובר ברווח של בערך 9-12% בשנה עם ריבית דריבית (יש שנים מפסידים ויש מרוויחים, זה הממוצע).וכן האם זה משתלם כלכלית
לאיזה טווח?כמה אחוזי סיכון יש בסיכון מוגבר
אין אפשרות הגיונית להפסיד את כל הכסף! הסיכון ההגיוני הוא להפסיד (בטווח הקצר) עד 20% (בטווח הרחוק אין כמעט סיכון להפסיד).והאם זה הפסד של הכסף או רק של חלקו
לא יודע לכמת באחוזים במדויק, אך לדעתי פחות מ 10%.ואני מסכם השאלה כמה אחוזים יש שעלול להפסיד סכום יותר נמוך מללא סיכון מוגבר
אכן, וכבר עוררו בכך רבים! ואכמ"ל. (יש על כך בפרוג עשרות אשכולות)ואם באמת זה כזה נכון א"כ במקום לפתוח מניה בגמח המרכזי להשקיע אותו בסיכון מוגבר
אפשר גם בקופת גמל,ודרך אגב אשאל זה קיים רק בחיסכון לכל ילד או שאפשר להשקיע עוד סכומים של 50 ש"ח לחודש עשרים שנה
יישר כח גדוללאיזה טווח וכ"ו
ודאי שעדיף ב s&p 500 ולא ת"א 125. מחמת שת"א 125 הוא אחוז מזערי ביחס להון של s&p 500.(מניות של מספר חברות מובילות, כגון ת"א 125 הכולל את מניות 125 חברות הגדולות בישראל, או S&P 500 הכולל את 500 החברות הגדולות בארה"ב וכדו')
כמובן, המידע אינו ייעוץ פיננסי השקעתי וכו',אשמח דעת מהיכן המידע המדוייק?
הרווח וההפסד במניות בנויות על רווח והפסד של החברות במדד,לא הבנתי למה ככל שהזמן גודל אחוזי הסיכון מוקטנים
ישנה בעיה הלכתית. אך ישנם מספר הכשרים, כמדומני שגלאט הון הינם המחמירים ביותר, והעדה החרדית (בשוק ההון) הנם המקילים ביותר.ב אין בזה שום בעיה הלכתית?
אשמח אם יש רב הבקי בתחום שאפשר לשאול אותו אם יש היתרישנה בעיה הלכתית. אך ישנם מספר הכשרים, כמדומני שגלאט הון הינם המחמירים ביותר, והעדה החרדית (בשוק ההון) הנם המקילים ביותר.
ישנם מעלות ויתרונות לכל אחד מהמדדים הנ"ל, הן מבחינה כלכלית (חשיפה לשוק הישראלי או העולמי, לכל אחד מבינהם מעלות וחסרונות משלו) והן מבחינה ערכית (מחד תמיכה בשוק המקומי - תמיכה ביהודים ובכלכלת המדינה. מאידך שותפות מסוימת בחילול שבת). אישית ההמלצה שלי מבחינה כלכלית הינה לפצל את ההשקעה 60% ב s&p 500 ו 40% בת"א 125.ודאי שעדיף ב s&p 500 ולא ת"א 125. מחמת שת"א 125 הוא אחוז מזערי ביחס להון של s&p 500.
הרב מוצפי מאריך על כך באתר דין, כמדומני שיש על כך תשובה ממרן הראש"ל שליט"א.אשמח אם יש רב הבקי בתחום שאפשר לשאול אותו אם יש היתר
תודה על המאמר המושקע! אם כי יש בנושא מספר דעות, לקחתם את דעת האגרות משה שרב חיליה להיתרא, אך השמטתם שיטות החולקים.אשמח לקבל תובנות והערות [השתמשתי בכמה ספרים מאוצר החכמה וכן בספר שוק ההון הלכה למעשה מחבר בעילום שם]
מוצר פיננסי | בד"ץ העדה החרדית ירושלים - ועד הפיקוח ההלכתי - פיננסי | גלאט הון | תשואה כהלכה | |||
---|---|---|---|---|---|---|
מדיניות | סיבה | מדיניות | סיבה | מדיניות | סיבה | |
אג"ח ממשלתי | מותר. | היתר עיסקא. | מותר. | אין צריך היתר עיסקא, כי אין ריבית בהפקר. | מותר. | היתר עיסקא. |
אג"ח קונצרני | מותר, בחברות שחתמו בבד"ץ היתר עיסקא. | היתר עיסקא. | אסור. | היתר עיסקא לא מועיל. | מותר בחברות ובאיגרות חוב המפוקחות ע"י ועד הכשרות. | היתר עיסקא. |
קרנות סל עוקבות אחר אג"ח | מותר לפי רשימה. | |||||
מניות בארץ | אסור. | רוב החברות הכשרות מצוי בהם איסור ע"י החזקה במניות בחברות שאינם כשרות. | אסור. | שותפות בחברות שמלוות בריבית וא"א לסמוך על היתר עיסקא. וכן שאר איסורים בהם חברות בת. | מתירים רק השקעה במניות שנבדקו ככשרות. | כי אין בעלות בחברה. ולחומרא בודקים שאין חשש ריבית, חילול שבת ומאכלות אסורות בחברות ובחברות הבת. |
מניות בחו"ל | ||||||
קרנות סל/ נאמנות חו"ל | מותר לפי רשימה. | מותר לפי רשימה. | מותר לפי רשימה. | |||
מחקה מדד באמצעות אופציה | מותר לפי רשימה. | מותר. | כי אין מחזיק במניה ובבעלות בחברה. | ועד הכשרות לא מכשיר במדדי תל אביב. | שלא ליתן כח בחברות שמחללות את הקודש. | |
הלוואות לעמיתים | מותר. | אם הלווה חתם על היתר עיסקא. | אסור. | אין מורין הלכה. | במקרה ובשטר ההלואה מוזכר בפירוש שההלואה נעשית בכפוף להיתר עיסקא, מתירים. | |
טלפון | 02-6700260 שלוחה 222 | 02-5715571 שלוחה 4 | 073-357-3888 | |||
מייל | b6700260@gmail.com | y9742386@gmail.com | tsuahkahalacha@tsuah.co.il | |||
gh025715571@gmail.com | info@tsuah.co.il |
השמטתיאך השמטתם שיטות החולקים.