• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

חיסכון לכל ילד בסיכון מוגבר

אלעזר אטיאס

Active member
האם מותר לשים חיסכון לכל ילד בסיכון מוגבר
וכן האם זה משתלם כלכלית
נתקלתי בעלון לפני שבועים שכתב מאמר בזה
צילמתי את זה בחטף שלא יעלם לי העלון אך הוא נעלם לי מקוה שזה קריא
 

קבצים מצורפים

  • IMG_8520.JPG
    IMG_8520.JPG
    208.8 KB · צפיות: 28
במסלול הלכה חייב להשים בגלל הריבית
לגבי סיכון מוגבר
שמעתי מדיינים מהבי"ד של הרב אלחנן פרץ
שכיון שהמדינה מאשרת אופציה לסיכון מוגבר
ע"כ שאין בזה סיכון כפי שזה נשמע
 
אקדים: סיכון מוגבר = השקעה במדדי מניות (מניות של מספר חברות מובילות, כגון ת"א 125 הכולל את מניות 125 חברות הגדולות בישראל, או S&P 500 הכולל את 500 החברות הגדולות בארה"ב וכדו').
האם מותר לשים חיסכון לכל ילד בסיכון מוגבר
מאיזו בחינה?
ריבית, חמץ בפסח וכדו'? בשביל זה יש מסלולים כשרים!
וכן האם זה משתלם כלכלית
בהשקעה לטווח של כ 10-20 שנה מדובר ברווח של בערך 9-12% בשנה עם ריבית דריבית (יש שנים מפסידים ויש מרוויחים, זה הממוצע).
דהיינו במסלול של חיסכון לכל ילד במשך 18 שנה (כולל השתתפות הורים):
סיכון מוגבר:
סכום הפקדה כולל: 23,760.00 ש"ח.
סכום חיסכון עתידי (משוער לפי רווח של 10.5% בשנה - הממוצע של העשור האחרון): 69,913.18 ש"ח.
סה"כ רווח: 46,153.18 ש"ח.
בנקים:
סכום הפקדה כולל: 23,760.00 ש"ח.
סכום חיסכון עתידי (משוער לפי 4% בשנה - האחוז הממוצע בבנקים): 35,206.02 ש"ח
סה"כ רווח: 11,446.02 ש"ח.

הפרש של כמעט 35,000 ש"ח ברווח הנקי בין סיכון מוגבר לבנקים!!!
לא סתם ביטוח לאומי ממליץ להורים לשים בסיכון מוגבר!!!
התורה חסה על ממונם של ישראל!!!
 
כמה אחוזי סיכון יש בסיכון מוגבר והאם זה הפסד של הכסף או רק של חלקו ובסוף נגיע לאותו סכום של הללא סיכון מוגבר
ואני מסכם השאלה כמה אחוזים יש שעלול להפסיד סכום יותר נמוך מללא סיכון מוגבר
ואם באמת זה כזה נכון א"כ במקום לפתוח מניה בגמח המרכזי להשקיע אותו בסיכון מוגבר
ודרך אגב אשאל זה קיים רק בחיסכון לכל ילד או שאפשר להשקיע עוד סכומים של 50 ש"ח לחודש עשרים שנה
מקוה שלא הטרדתי את המשיבים נכונה
 
כמה אחוזי סיכון יש בסיכון מוגבר
לאיזה טווח?
עד חודש 40%
חודש עד שלושה חודשים 30%
שלשה חודשים עד שנה 25%
שנה עד שלש שנים 20%
שלש עד שמונה שנים 10-14%
שמונה עד 14 שנים 5-8%
14 שנה ומעלה - פחות מ 1%
והאם זה הפסד של הכסף או רק של חלקו
אין אפשרות הגיונית להפסיד את כל הכסף! הסיכון ההגיוני הוא להפסיד (בטווח הקצר) עד 20% (בטווח הרחוק אין כמעט סיכון להפסיד).
ואני מסכם השאלה כמה אחוזים יש שעלול להפסיד סכום יותר נמוך מללא סיכון מוגבר
לא יודע לכמת באחוזים במדויק, אך לדעתי פחות מ 10%.

ואם באמת זה כזה נכון א"כ במקום לפתוח מניה בגמח המרכזי להשקיע אותו בסיכון מוגבר
אכן, וכבר עוררו בכך רבים! ואכמ"ל. (יש על כך בפרוג עשרות אשכולות)

ודרך אגב אשאל זה קיים רק בחיסכון לכל ילד או שאפשר להשקיע עוד סכומים של 50 ש"ח לחודש עשרים שנה
אפשר גם בקופת גמל,
אך בניגוד לחיסכון לכל ילד,
בקופת גמל תצטרך לשלם בנוסף דמי ניהול מהפקדה וצבירה,
ו 25% מס מרווח בשוק ההון.
בחיסכון לכל ילד המדינה משלמת את הדמי ניהול ואין חיוב במס על רווחים עד גיל 21!
 
אשמח דעת מהיכן המידע המדוייק?
כמובן, המידע אינו ייעוץ פיננסי השקעתי וכו',
מחישוב שביצעתי על בסיס מאות מאמרים ברשת, ושיחות עם מספר כלכלנים בכירים.

לא הבנתי למה ככל שהזמן גודל אחוזי הסיכון מוקטנים
הרווח וההפסד במניות בנויות על רווח והפסד של החברות במדד,
בדר"כ החברות מרוויחות ולא מפסידות.
בפרט שמדד מורכב בדר"כ ממאות חברות, וגם אם אחת מפסידה או אפילו פושטת רגל, יש מאות חברות אחרות שמרוויחות.
אלא מה? אם מעלים את הריבית וכו' השוק כולו יורד, כמו"כ כאשר החברה אחת פושטת רגל זה משפיע זמנית על השוק יותר מהשווי האמיתי של החברה! ולכן זמנית מניות רבות יורדת, אך כחלוף זמן השוק 'מתקן' את עצמו! וככל שיש יותר זמן יש יותר סיכוי שגם אם יהיה נפילה יהיה תיקון!!!

ב אין בזה שום בעיה הלכתית?
ישנה בעיה הלכתית. אך ישנם מספר הכשרים, כמדומני שגלאט הון הינם המחמירים ביותר, והעדה החרדית (בשוק ההון) הנם המקילים ביותר.
 
ישנה בעיה הלכתית. אך ישנם מספר הכשרים, כמדומני שגלאט הון הינם המחמירים ביותר, והעדה החרדית (בשוק ההון) הנם המקילים ביותר.
אשמח אם יש רב הבקי בתחום שאפשר לשאול אותו אם יש היתר
 
ודאי שעדיף ב s&p 500 ולא ת"א 125. מחמת שת"א 125 הוא אחוז מזערי ביחס להון של s&p 500.
ישנם מעלות ויתרונות לכל אחד מהמדדים הנ"ל, הן מבחינה כלכלית (חשיפה לשוק הישראלי או העולמי, לכל אחד מבינהם מעלות וחסרונות משלו) והן מבחינה ערכית (מחד תמיכה בשוק המקומי - תמיכה ביהודים ובכלכלת המדינה. מאידך שותפות מסוימת בחילול שבת). אישית ההמלצה שלי מבחינה כלכלית הינה לפצל את ההשקעה 60% ב s&p 500 ו 40% בת"א 125.
אך למעשה מכרתי את כל החזקותי בת"א 125 כיוון שאיני מוכן להיות שותף בחברה המחללת שבת בריש גלי כמו ביג, וחברה המעודדת גילוי עריות ומצעדים שונים ומשונים כגון שטראוס!

אשמח אם יש רב הבקי בתחום שאפשר לשאול אותו אם יש היתר
הרב מוצפי מאריך על כך באתר דין, כמדומני שיש על כך תשובה ממרן הראש"ל שליט"א.
כמו כן יש על כך אריכות בפורום לתורה ובמיוחד בפרוג, כמו כן תוכל להחכים ברשימת כשרויות באתר השקעות Bהון, ואולי הרב @בנימין לוריא ימצא אף פה בפורום.
 
אני רוצה לעיין מעט לענין אם מסלולי ההשקעות צריכם הכשר

אך חסר לי מידע איך החברות של הקופות קונות מניות האם מכל 100 ש"ח בחודש שאני שם עם זה הם רצים לקנות מניות או שהם קונים כבר, או שאחרי שמצטבר להם סכום גדול הם קונים

וכן האם הם קונים מניות ישר מהחברות או שזה עובר כמה ידים באמצע
תודה רבה
 
נערך לאחרונה:
הנני מעלה מה שהעלתה חכתי

הנה אם משקיע במסלול מניות אין בזה חשש ריבית כיון שזה עסק לכל דבר שהוא מרויח ומפסיד
הבעיה היא בגלל איסור שבת שהחברות פעולות בשבת וכן שהחברות מלוים כסף בריבית
והנה אם החברה היא של גויים מותר הדבר כמבואר
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רמה
סעיף ד
יכול ישראל ליתן לאינו יהודי מעות להתעסק בהם, ואף על פי שהאינו יהודי נושא ונותן בהם בשבת חולק עמו כל השכר בשוה, מפני שאין מלאכה זו מוטלת על ישראל לעשותה שנא' שהא"י עושה שליחותו, וכן אין העסק ניכר ממי הוא. הגה: ודוקא בכי האי גוונא שא"י נושא ונותן לחוד עם המעות, אבל אם כל אחד עוסק ביומו וישראל צריך לעסוק נגד מה שעסק הא"י בשבת, אסור (ב"י בשם גאון). וישראל שיש לו משכון מן הא"י, עיין לקמן סימן שכ"ה סעיף ב' וג'.

וזה לענין שבת ומסתמא גם לענין ריבית [ולענין שותפות במאכלות אסורות עיין יו"ד כה"ח קטז]

אך אם החברות הם יהודייות
נחלקו הפוסקים
ובתפל"מ ח"א כותב להחמיר בזה אך מסיים דהמיקל יש לו על מה לסמוך
א אין איסור לפני עיור כיון שיש להם כסף כבר
ב נחלקו הפוסקים אם יש איסור מסייע
ג אני מביא להם כסף ולא איסור [כוס יין לנזיר]
ד יש חברות שלא פועלות בשבת ובדרבנן יש ברירה
החברות עובדו גם בימות החול ולא רק בשבת [ואולי רוב המפעלים שבותים בשבת]

ובנוסף לכל זה דעת האגרות משה כיון שהסכום שאדם שם הוא מזערי לעומת כל המניות אין בזה שום איסור
ובתפלה למשה שם כותב דאם זה מניה שניה הדבר מותר

ולכן לכאורה במניות בחול הדבר מותר ובמניות בארץ המיקל יש לו על מי שיסמוך
ואם זה חברה שיש לה היתר עיסקה זה יותר קל מצד איסור ריבית

לענין קרן פנסיה הר פנירי מחמיר וטוען שזה קרוב לריוח ורחוק להפסד כי אם האדם מת היורשים מקבלים הכסף [ולא הבנתי למה כנראה מחוסר ידע] הרי מי שועשה את זה יש לו אינטרס כל שהוא ולא מחמת ההלואה לכאורה

ויש כמה דברים שלא ברורים לו אשמח שיבארו לי אותם
א אם כל הקרנות קונים מניות שניות
ב מדד תל אביב או אס פי 500 הקרנות גמל להשקעה וכדומה הם קונים מכל המניות ביחד או שכל פעם היא בוחרת חברה אחרת לפי שיקול דעתה

אשמח לקבל תובנות והערות [השתמשתי בכמה ספרים מאוצר החכמה וכן בספר שוק ההון הלכה למעשה מחבר בעילום שם]
בפרט מפשוט ומבאר חפרוה
 
אשמח לקבל תובנות והערות [השתמשתי בכמה ספרים מאוצר החכמה וכן בספר שוק ההון הלכה למעשה מחבר בעילום שם]
תודה על המאמר המושקע! אם כי יש בנושא מספר דעות, לקחתם את דעת האגרות משה שרב חיליה להיתרא, אך השמטתם שיטות החולקים.

למעשה יש כיום שלושה גורמי כשרות החלוקים בדעותיהם - טבלה מסכמת לג' השיטות שנכתבה ע"י הרב אהרן זלץ בעלים של חברת ההשקעות B הון
מוצר פיננסיבד"ץ העדה החרדית ירושלים - ועד הפיקוח ההלכתי - פיננסיגלאט הוןתשואה כהלכה
מדיניותסיבהמדיניותסיבהמדיניותסיבה
אג"ח ממשלתימותר.היתר עיסקא.מותר.אין צריך היתר עיסקא, כי אין ריבית בהפקר.מותר.היתר עיסקא.
אג"ח קונצרנימותר, בחברות שחתמו בבד"ץ היתר עיסקא.היתר עיסקא.אסור.היתר עיסקא לא מועיל.מותר בחברות ובאיגרות חוב המפוקחות ע"י ועד הכשרות.היתר עיסקא.
קרנות סל עוקבות אחר אג"חמותר לפי רשימה.
מניות בארץאסור.רוב החברות הכשרות מצוי בהם איסור ע"י החזקה במניות בחברות שאינם כשרות.אסור.שותפות בחברות שמלוות בריבית וא"א לסמוך על היתר עיסקא. וכן שאר איסורים בהם חברות בת.מתירים רק השקעה במניות שנבדקו ככשרות.כי אין בעלות בחברה. ולחומרא בודקים שאין חשש ריבית, חילול שבת ומאכלות אסורות בחברות ובחברות הבת.
מניות בחו"ל
קרנות סל/ נאמנות חו"למותר לפי רשימה.מותר לפי רשימה.מותר לפי רשימה.
מחקה מדד באמצעות אופציהמותר לפי רשימה.מותר.כי אין מחזיק במניה ובבעלות בחברה.ועד הכשרות לא מכשיר במדדי תל אביב.שלא ליתן כח בחברות שמחללות את הקודש.
הלוואות לעמיתיםמותר.אם הלווה חתם על היתר עיסקא.אסור.אין מורין הלכה.במקרה ובשטר ההלואה מוזכר בפירוש שההלואה נעשית בכפוף להיתר עיסקא, מתירים.
טלפון02-6700260 שלוחה 22202-5715571 שלוחה 4073-357-3888
מיילb6700260@gmail.comy9742386@gmail.comtsuahkahalacha@tsuah.co.il
gh025715571@gmail.cominfo@tsuah.co.il
 
חזור
חלק עליון