• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חיפוש מקור. אודות חידושו של חכם ן' ציון אבא שאול זצ"ל.

מוישי ס"ט

Well-known member
לכבוד חו"ר הפורום היקרים הע"י.
ראיתי יסוד שנראה מחודש בעיני, שכתוב בספר אור לציון חלק ה' סימן ל"ד אות יא. שאם הגוי מבשל בכיריים חשמליות, אין זה נקרא "בישולי עכו"ם". אלא רק בגז או באש ממש.
וביאר שם שבמכונה חשמלית כמו כיריים וכד', הכח נמצא בתחנת החשמל, והגוי רק חיבר את זה לכח אחר. ועפי"ז ביאר עוד כמה הלכות, כגון מצת מכונה שלא מהני אלא אם זה זה בכה"ג שכל הזמן לוחצים על הכפתור. וכן לגבי בישול בשבת לחולה שאב"ס. וכן לגבי טלית ועוד.
וחזר שם על יסוד הזה כמה וכמה פעמים לאורך כל הספר ונשען עליו הלכה למעשה.
האם ידוע לכם היכן מרן זצ"ל כתב בזה [בעיקר בעניין בישולי גויים] או מרן הראש"ל שליט"א.
אולי @הרב שמעון ללוש שליט"א. או הרב @קורסיה או הרב @נתנאל קנתן שליט"א. או החכם @הלוי שליט"א.
חזקו ואמצו.
 
ידוע הדבר ומפורסם הענין אשר לימדונו רבותינו עוד בחיי שני רבנן קדישי חכם בן ציון ורבינו עובדיה שיש ביניהם מחלוקת יסודית איך היחס לחשמל, דעת מרן רבינו עובדיה שהחשמל אינו מתחדש כל רגע אלא הכוח הראשוני נשאר כל משך פעולת המכשיר
ואילו לדעת חכם בן ציון החשמל מתחדש כל רגע
ואמנם יוצא מזה חומרא בבישולי גוים לדעת רבינו עובדיה, אך יוצא מזה קולא בדברים אחרים
וכמו שכתב בשו"ת יביע אומר התשיעי (סימן קח אות יט) וזל"ק:
מכל מקום רבו האחרונים המכשירים חוטי ציצית שנטוו על ידי מכונת חשמל, כל שתחילת סיבוב הגלגל היה על ידי כח אדם מישראל שאמר "לשם מצות ציצית", וכמ"ש בשו"ת מהרש"ם ח"ב (ס"ס טז), שכיון שתחלת סיבוב הגלגל הוא בכח אדם, כיון שהכח הראשון הוא בידי אדם שוב נחשב הכל ככח אדם. ע"ש. וכ"כ בשו"ת ארץ צבי (סי' ה). ובשו"ת תפארת אדם (חאו"ח סי' ב). ובשו"ת דברי חיים (וואלטשין) (סי' ב). וכן העלתי בספרי הליכות עולם ח"א (עמוד ו), והבאתי שם עוד בשם החסד לאברהם תאומים מה"ת (חאו"ח סי' ג) שהעלה להכשיר. וכן העלה להכשיר הגאון מופת הדור מהרצ"פ פראנק רבה של ירושלים, בשו"ת הר צבי (חאו"ח סי' י). וכן כתב בשו"ת שבט הלוי (חאו"ח ס"ס ו), שכדאים הם גאוני ישראל השואל ומשיב, והחסד לאברהם, והחזון איש שהכשירו לסמוך עליהם. ע"ש. וכן העלה בשו"ת ציץ אליעזר חלק ו (סי' טו). וכן העלה בשו"ת שאלי ציון ח"א (סי' כח - כט). ע"ש. והנח להם לישראל שיש להם על מה שיסמוכו.
 
ידוע הדבר ומפורסם הענין אשר לימדונו רבותינו עוד בחיי שני רבנן קדישי חכם בן ציון ורבינו עובדיה שיש ביניהם מחלוקת יסודית איך היחס לחשמל, דעת מרן רבינו עובדיה שהחשמל אינו מתחדש כל רגע אלא הכוח הראשוני נשאר כל משך פעולת המכשיר
ואילו לדעת חכם בן ציון החשמל מתחדש כל רגע
ואמנם יוצא מזה חומרא בבישולי גוים לדעת רבינו עובדיה, אך יוצא מזה קולא בדברים אחרים
וכמו שכתב בשו"ת יביע אומר התשיעי (סימן קח אות יט) וזל"ק:
מכל מקום רבו האחרונים המכשירים חוטי ציצית שנטוו על ידי מכונת חשמל, כל שתחילת סיבוב הגלגל היה על ידי כח אדם מישראל שאמר "לשם מצות ציצית", וכמ"ש בשו"ת מהרש"ם ח"ב (ס"ס טז), שכיון שתחלת סיבוב הגלגל הוא בכח אדם, כיון שהכח הראשון הוא בידי אדם שוב נחשב הכל ככח אדם. ע"ש. וכ"כ בשו"ת ארץ צבי (סי' ה). ובשו"ת תפארת אדם (חאו"ח סי' ב). ובשו"ת דברי חיים (וואלטשין) (סי' ב). וכן העלתי בספרי הליכות עולם ח"א (עמוד ו), והבאתי שם עוד בשם החסד לאברהם תאומים מה"ת (חאו"ח סי' ג) שהעלה להכשיר. וכן העלה להכשיר הגאון מופת הדור מהרצ"פ פראנק רבה של ירושלים, בשו"ת הר צבי (חאו"ח סי' י). וכן כתב בשו"ת שבט הלוי (חאו"ח ס"ס ו), שכדאים הם גאוני ישראל השואל ומשיב, והחסד לאברהם, והחזון איש שהכשירו לסמוך עליהם. ע"ש. וכן העלה בשו"ת ציץ אליעזר חלק ו (סי' טו). וכן העלה בשו"ת שאלי ציון ח"א (סי' כח - כט). ע"ש. והנח להם לישראל שיש להם על מה שיסמוכו.
אכן, אני מחפש בעיקר לעניין בישולי עכו"ם.
תודה רבה.
 
אין זה רק חידושו של האורל"צ, גם הגרש"ז ס"ל הכי בשש"כ ח"ב עמ' לד שכ"כ (וזה דבר פלא שהגאון שש"כ פסק דלא כרבו ועוד לעניין ברכה)

אני לא בקיא בטיב המציאות ביצירת החשמל אך צריך לבדוק נקודה מסויימת
אם יעצרו את ייצור החשמל, תוך כמה זמן יגמר החשמל בערים? כלומר, מסתמא אין היצור כל רגע ורגע שכביכול יושב שם אדם ולוחץ על כפתור כל הזמן ללא הרף ומזרים חשמל. אלא מייצרים חשמל בתחנת כח וזה עובר להרבה ערים וישובים, אך מסתמא ישנם בדרך כל מיני צברים וכד', שאין זה כמו חוט אחד ארוך מתחנת הכח עד לבית. וא"כ כמו שהאור"ל והגרש"ז התירו להדליק נר שבת במצבר ה"ה בחשמל הרגיל שגם שם סביר להניח שישנם מצברים ודומיהם.
רק אני אומר זאת מהשערה והגיון שנראה לי אבל לא מדברים שראיתי.

ולגבי בישול נכרי. ביבי"א ח"ט ס' קח אות קכד בשם הגרצ"פ פראנק, שאין דין להדליק נר, אלא שיהיה נר דלוק בבית ע"ש. ואולי אפשר לומר ג"כ בבישולי גוים, שעיקר האיסור הוא שיש כאן מאכל שנתבשל ע"י גוי וכך נראה בעיני העולם לא כגרמא וכד', אלא רואים זאת שהבישול נעשה ע"י הגוי מתחילתו ועד סופו ויש בזה חשש של חתנות או שיאכילנו דבר טמא.

אח"כ הראו לי בילקו"י שבת (ח"א כרך ב' סימן רסד הערה יג עמ' תיז במהדורת תשע"ג) בשם מרן הרב עובדיה, שגם בישול בחשמל ס"ל למרן לאסור בישולי גוים.
 
אין זה רק חידושו של האורל"צ, גם הגרש"ז ס"ל הכי בשש"כ ח"ב עמ' לד שכ"כ (וזה דבר פלא שהגאון שש"כ פסק דלא כרבו ועוד לעניין ברכה)

אני לא בקיא בטיב המציאות ביצירת החשמל אך צריך לבדוק נקודה מסויימת
אם יעצרו את ייצור החשמל, תוך כמה זמן יגמר החשמל בערים? כלומר, מסתמא אין היצור כל רגע ורגע שכביכול יושב שם אדם ולוחץ על כפתור כל הזמן ללא הרף ומזרים חשמל. אלא מייצרים חשמל בתחנת כח וזה עובר להרבה ערים וישובים, אך מסתמא ישנם בדרך כל מיני צברים וכד', שאין זה כמו חוט אחד ארוך מתחנת הכח עד לבית. וא"כ כמו שהאור"ל והגרש"ז התירו להדליק נר שבת במצבר ה"ה בחשמל הרגיל שגם שם סביר להניח שישנם מצברים ודומיהם.
רק אני אומר זאת מהשערה והגיון שנראה לי אבל לא מדברים שראיתי.

ולגבי בישול נכרי. ביבי"א ח"ט ס' קח אות קכד בשם הגרצ"פ פראנק, שאין דין להדליק נר, אלא שיהיה נר דלוק בבית ע"ש. ואולי אפשר לומר ג"כ בבישולי גוים, שעיקר האיסור הוא שיש כאן מאכל שנתבשל ע"י גוי וכך נראה בעיני העולם לא כגרמא וכד', אלא רואים זאת שהבישול נעשה ע"י הגוי מתחילתו ועד סופו ויש בזה חשש של חתנות או שיאכילנו דבר טמא.

אח"כ הראו לי בילקו"י שבת (ח"א כרך ב' סימן רסד הערה יג עמ' תיז במהדורת תשע"ג) בשם מרן הרב עובדיה, שגם בישול בחשמל ס"ל למרן לאסור בישולי גוים.
יישר כחך.
ולכאורה יש לעיין אם גוי מבשל על ידי כישוף וכיוצ"ב, באופן שלא נוגע באוכל כלל, [רק מדין בישולי עכו"ם ולא מצד איסורים אחרים], האם לשיטת חכם ן' ציון הדבר יהיה מותר, הרי לשיטתו אש אין כאן בישול אין כאן.
וכעי"ז מצינו בירושלמי (שביעית פ"ג) לגבי הצמחת אילן בשמיטה ע"י שם קדוש וכיוצ"ב. אי שרי בשביעית. ובכה"ג יל"ע בנדו"ד.
ולע"ע צ"ע.
 
...בספר אור לציון חלק ה' סימן ל"ד אות יא. שאם הגוי מבשל בכיריים חשמליות, אין זה נקרא "בישולי עכו"ם". אלא רק בגז או באש ממש.
וביאר שם שבמכונה חשמלית כמו כיריים וכד', הכח נמצא בתחנת החשמל, והגוי רק חיבר את זה לכח אחר...
ב"ה
לז"ל כלל, הרי גם כשיהודי הדליק אש, אטו אם הגוי הניח על האש הדולקת מכבר מי לא אסר מרן הש"ע משום בישולי גויים?! אף שרק חיבר את התבשיל לכח האש שתבשל אותו, סו"ס התבשיל היה לא מבושל ובא הגוי ובישל!
שמא חסר לי הבנה בסיסית במה שהתכוונו העורכים לכתוב שם? או שהם נמשכו אחר סברת רבם (בענין הדלקת נר וכדומה שאינו נחשב "מדליק") ללמוד דבר מדבר (שגם אינו נחשב "מבשל") מבלי משים?! דבר שקשה לאומרו עד כדי כך...

לכן גם מ"ש ידידינו -
ואמנם יוצא מזה חומרא בבישולי גוים לדעת רבינו עובדיה, אך יוצא מזה קולא בדברים אחרים
לענ"ד כ"ע ל"פ שנחשב מבשל גמור אף אם לא נחשב שהוא הדליק את החשמל.

ומעתה גם מ"ש -
השאלה אם יש לצרף זאת לס"ס להתיר בישולי גוים גם לדעת מרן הגרע"י זצ"ל
לענ"ד אין כאן מקום לספק, וזה דימוי בשגגה,

ואודה למי מהלומדים כאן אם יבאר לי בזה מקום לספק.

בברכה רבה,
שבוע טוב ומבורך!
 
אם זכרוני אינו מטעני - בשבוע שעבר הגאון הרב אהרון בוטבול חתנא דבי נשיאה ענה לשואל שיש לזה דין בישול לכל דבר וענין!
 
לענ"ד אין כאן מקום לספק, וזה דימוי בשגגה,

ואודה למי מהלומדים כאן אם יבאר לי בזה מקום לספק.
לא כ"כ הבנתי מה הספק של כבודו. דברי האור לציון ברורים, שנידון החשמל דומה ממש לגוי ששם את הסיר המבושל על גז שיש בו כח הבערה לשניה אחת, ויהודי אחר נופח באש פחם ומוסיף אש בכל רגע ורגע, האם יש בזה בישולי גוים? והוסיף שאף אם גוי עושה זאת, הרי הגוי אינו מכוין לבישול אלא עושה בכלליות עבור כולם ועבור כל הצרכים. מצורף הצילום משו"ת אור לציון
IMG_20220306_081209.jpg
ובמה שתלה כבודו את הדבר ב'עורכים' - יעיין כבודו במצורף ויראה שהדברים נאמרו בשיעוריו של חכם בן ציון במפורש ופורסמו עוד בחיותו, וכך כתבו בשמו רבים מתלמידיו.
 
ב"ה
לז"ל כלל, הרי גם כשיהודי הדליק אש, אטו אם הגוי הניח על האש הדולקת מכבר מי לא אסר מרן הש"ע משום בישולי גויים?! אף שרק חיבר את התבשיל לכח האש שתבשל אותו, סו"ס התבשיל היה לא מבושל ובא הגוי ובישל!
שמא חסר לי הבנה בסיסית במה שהתכוונו העורכים לכתוב שם? או שהם נמשכו אחר סברת רבם (בענין הדלקת נר וכדומה שאינו נחשב "מדליק") ללמוד דבר מדבר (שגם אינו נחשב "מבשל") מבלי משים?! דבר שקשה לאומרו עד כדי כך...

לכן גם מ"ש ידידינו -

לענ"ד כ"ע ל"פ שנחשב מבשל גמור אף אם לא נחשב שהוא הדליק את החשמל.

ומעתה גם מ"ש -

לענ"ד אין כאן מקום לספק, וזה דימוי בשגגה,

ואודה למי מהלומדים כאן אם יבאר לי בזה מקום לספק.

בברכה רבה,
שבוע טוב ומבורך!
אין לי כעת אפשרות לעיין בזה להסביר דבריו [לכאורה ההסבר הוא שאפילו הגוי הדליק את החשמל אין זה בישול שלו כי כח החשמל מתחדש תמיד], אבל דעתו ידועה ומפורסמת אפשר לשאול את הגר"ג בן משה שליט"א, אז אין לתלות את זה בעורכים
 
ב"ה
נידון החשמל דומה ממש לגוי ששם את הסיר המבושל על גז שיש בו כח הבערה לשניה אחת, ויהודי אחר נופח באש פחם ומוסיף אש בכל רגע ורגע, האם יש בזה בישולי גוים?
אילו יהודי אחר היה נופח כו', מפורש בש"ע שאין בזה בישולי גויים, כי נתבשל ע"י ישראל,
הכא במאי עסקינן, שהשמן הרותח בתחנת הכח מתבשל וכלה ונעשה קיטור ומסבב הטורבינה ונעשה מזה כח חשמל בכל שעתא ושעתא "מאליו",
וגם מהאו"ל שצורף כאן מבואר שהבין כן, שנעשה מאליו, וכף הסבירו לנו בתחנת הכח לפני כמה שנים כשעסקנו בזה, שגם אם לא יוסיפו פחם לפעילות הטורבינה במשך 24 שעות, דהיינו בכל יוה"כ, באופן רגיל לא אמור להיות חסר, ורק אם יהיה צריכה גבוהה מידאי, יתכן שיצטרכו באמצע כיפור להוסיף פחם. וזה כדברי האו"ל המצורף שהבינו שנעשה מאליו.

ולכן גם מ"ש -
והוסיף שאף אם גוי עושה זאת, הרי הגוי אינו מכוין לבישול אלא עושה בכלליות עבור כולם ועבור כל הצרכים. מצורף הצילום משו"ת אור לציון
לא מצאתיו.

ולגופן של דברים בדעת החכם הכולל בעל האור לציון חלק א,
הנה באו"ל ח"א סו"ס ב, (שהוא בוודאי יצא מפיו של חכם ב"צ תיבה בתיבה שהקריא לתלמידו, כפי שראיתיו בוידאו של מסיבת הוצאת הספר אור לציון מספר זאת בפי קדשו), מבוארת עיקר סברתו גבי חשמל,

ושם מבואר, דהמשך פעולה חשמלית לא הויא "עשייה", אלא "כח כחו", דהיינו גרמא, כמו דשקיל בדקא דמיא,
ודבריו נאמרו לגבי קיום מצוה לשמה, דלא שייך לשמה אלא במה ש"עושה", ולא במה ש"נעשה מאליו" ע"י גרימתו, כמו טוויית חוטי ציצית ואפיית מצת מצוה שביאר שם.

זאת אומרת, הגדרתו אחת היא: כל דין התלוי ב"מעשה בידיים", או לפחות שיהיה ב"כוח ראשון", א"א לצאת בו בהמשכיות של פעולת הדלקה, לפי שיש לה דין "כח כחו", דהיינו גרמא, כמו בדקא דמיא בסיבוב שני, וכמבואר בש"ע או"ח סי' קנט ס"ט, ותו לא מידי!

הן אמת שאפשר ללמוד מזה לכל הלכה שגדרה תלוי ב"מעשה הדלקה", כגון מצוה ממושכת שע"י פעולה חשמלית, כמו נר שבת, שהמשכיות הפעולה תוך השבת אינה מעשהו, אלא גרימתו, ולכן לשיטתו יתכן שלא יי"ח, אם נאמר שסובר שבגדר מצות נר שבת לא מספיק שידליק נר שבכוחו לדלוק עד הערב, אלא צריך להדליק פתילה ושמן המספיקים עד הערב, ובחשמל הא ליכא.
וכן דעת שפתיו ברור מללו שבמעשה שצריך שיהיה "לשמה" כמו טווייה ואפייה, כשעושה בפעולה חשמלית מתמשכת הוי לעיכובא, שאם אינו "מעשהו", רק "גרימתו", בודאי שאין בידו לעשותו לשמה, שהרי לא הוא עושהו.

אבל לענין הלכה שאין גדרה תלוי "בעצם מעשה ההדלקה", רק שדרך עשייתה הוא בהכרח ע"י אש הדולקת ומתמשכת, וכגון בישול בשבת, או בישולי גויים, שאין עניינו כלל "בעצם מעשה הדלקה", רק כל עניינו "בישול הדבר", דהיינו הפיכת המאכל מאינו ראוי לאכילה לראוי לאכילה, ע"י הבאתו אל האש או הבאת האש אליו, בזה אין שום נ"מ אם המשכיות דליקת האש מתייחסת אליו כמעשה שלו, או רק ככח שני, או שכלל וכלל לא מתייחסת אליו, אלא היתה דולקת מאליה, סו"ס שינה את המאכל שאינו ראוי לאכילה שכעת נעשה ראוי לאכילה, ע"י חום של אש, ובפועל הלך והתבשל.
תדע, שהרי גם כשהאש דולקת ע"י ישראל, כתב מרן הש"ע שאם נתנו הגוי, שבודאי דליקת האש אינה מתייחסת אליו כלל, מ"מ הווי בישול גמור של הגוי והתבשיל אסור באכילה!!! וכ"ש כשהגוי הוא שהדליק או אפילו לא הדליק, והמשכיות ההדלקה ממשיכה מאליה ללא מגע יהודי. שהרי נתן המאכל ע"ג האש, והאש משתמרת ואינה נכבית עד שנתבשל המאכל, ורק בעירתה משתמרת ע"י גז או עצים או יצירת חשמל מחדש "מאליה" וכדומה, ולענ"ד הדברים פשוטים וברורים מאד ואינם צריכים לפנים, ואם לא שהיו כתובים באו"ל שצורף כאן איני יודע אם יש ת"ח שלא היה מסכים לחילוק הברור בין הלכה שתלויה ב"מעשה הדלקה" להלכה שתלויה בענין חיצוני שמסתייע בהדלקה שאין גוף ההלכה תלוי בה.

חכם ב"צ זצוק"ל לא כתב שגם מעשים אחרים שעשה "בידיים" בסיוע אש מתמשכת זו, כגון ה"בישול", אינם מתייחסים אליו, אלא רק ביאר שהמשכיות פעולת החשמל, כגון בנידון דידן המשכיות "הווית האש", היא אינה מתייחסת אליו, אבל הרי הניח על גבי אש דולקת, והוא בישול גמור, בין לענין שבת ובין לענין בישולי עכו"ם לפי מרן הש"ע, ומה לי שעשייתה הולכת ומתמשכת מאליה ולא ע"י אדם?!

מה שייחסו לדעתו שבגלל שהמשך כח החשמל לא היה בעולם ברגע פעולתו, לכן המשך ההדלקה נחשב כאילו מעשה חדש, שכל מה שנעשה מכח הדלקה זו, אינו מתייחס אליו כעשייה שלו, ועפ"ז ביארו שכל מה שנעשה עימו מעתה זה כאילו האש כבתה ושוב נדלקה מאליה, ולא ע"י האדם, ולכן לא נחשב שהאדם בישל אלא האש בישלה מעצמה, רק בגרימתו, (יתכן שהוא אמר כך בע"פ, אבל בח"א זה לא כתוב, אבל כך או כך), במחילה אינו תואם ואינו ענין כלל למבואר בחלק א הנ"ל, שדיבר על "מעשה ההדלקה", ולא על "מעשה הנחת הקדרה למטרת בישול על גבי גוף חימום שאמור להמשיך להיות דולק כאן מאליו עד תום הבישול", וכן לא על "מעשה הבאת גוף חימום שדולק מאליו למשך כמה שעות, תחת קדרה עם מאכל שאינו מאכל, למטרת בישול".

אין בזה כל גנאי או פגם לומר שאינו מחכם ב"צ גופיה, אלא ע"פ דבריו, מה בכך, זוהי גדולתו, שתלמידיו ממשיכים דרכו לפי הבנתם ועושים חייל, ואם יש חולקים עליהם בדימוי, כך היא דרכה של תורה, ואין בזה כל גנאי. ובאם יתברר שאכן דברים אלו גם הם מהחכם עליו השלום זיע"א, אה"נ ההערה תחזור על דברי קדשו, ותורה היא וללמוד אנו צריכים, אף למטוניה בעיקר יסודו המפורסם בדין המשכיות פעולה חשמלית, שכבר לפני כעשרים שנה עסקנו בביאורה בדיבוק חברים בכולל, באהבה וברוב חיבה.

הנלע"ד כתבתי ואיני אומר קבלו דעתי,
ביקרא דאורייתא
 
לכבוד חו"ר הפורום היקרים הע"י.
ראיתי יסוד שנראה מחודש בעיני, שכתוב בספר אור לציון חלק ה' סימן ל"ד אות יא. שאם הגוי מבשל בכיריים חשמליות, אין זה נקרא "בישולי עכו"ם". אלא רק בגז או באש ממש.
וביאר שם שבמכונה חשמלית כמו כיריים וכד', הכח נמצא בתחנת החשמל, והגוי רק חיבר את זה לכח אחר. ועפי"ז ביאר עוד כמה הלכות, כגון מצת מכונה שלא מהני אלא אם זה זה בכה"ג שכל הזמן לוחצים על הכפתור. וכן לגבי בישול בשבת לחולה שאב"ס. וכן לגבי טלית ועוד.
וחזר שם על יסוד הזה כמה וכמה פעמים לאורך כל הספר ונשען עליו הלכה למעשה.
האם ידוע לכם היכן מרן זצ"ל כתב בזה [בעיקר בעניין בישולי גויים] או מרן הראש"ל שליט"א.
אולי @הרב שמעון ללוש שליט"א. או הרב @קורסיה או הרב @נתנאל קנתן שליט"א. או החכם @הלוי שליט"א.
חזקו ואמצו.

חידוש זה הובא גם בספר ברוך שאמר, להג"ר ברוך שרגא שליט"א, חלק יורה דעה. וגם שמעתי אותו מהג"ר אלחנן פרץ שליט"א ששמע את זה מחכם בן ציון.
 
והוא מצרף את סברת האול"צ ומציין שכ"כ גם הגרח"פ שיינברג. אמנם לכאורה רק צירוף בעלמא. השאלה מה עם צירוף לעוד ספק דחוק כגון מאכלים שמיוצרים במפעלים גדולים שלדעת המהריט"ץ אין בישול גויים, האם יש לסמוך ע"ד בצירוף שהם מבשלים בחשמל? או לצרף לכך שי"א שצי'פס תפוח אדמה או תירס אינם עולים על שולחן מלכים [כמובן שצריך לבדוק שבמציאות הם מבשלים בחשמל.

ובאמת שיש להקשות למה לא נאמר שחשמל עצמו אינו בכלל גזירת חז"ל, כמו לגבי שהיה בשבת שסומכים על זה לפחות בצירוף
 
נשאלתי היום מיאודי יקר טריפוליטיקאי אם מותר לאפות מצות מצוה בתנור גריל חשמלי שמיועד לפיצות, כיון ששמע שיש חיסרון בלשמה מחמת שזרם החשמל הראשון שכיון בו לשמה פרח והלך לו ועתה הזרם החדש לא כיון בו, ומצאתי בס''ד בילקו''י פסח ב' עמ' תרנא שהביא את דברי הגאון אול''צ כנ''ל שכח החשמל מתחדש בכל עת ומיילא הוי חסרון בלשמה וחלק עליו והעלה להקל. עי''ש ותמצא נחת בדבריו כי נעמו. (וכמדומה שיש בדבריו שם מעט סתירה למ''ש הגאון הוותיק @הרב שמעון ללוש בדעת האול''צ למעלה)
 
נשאלתי היום מיאודי יקר טריפוליטיקאי אם מותר לאפות מצות מצוה בתנור גריל חשמלי שמיועד לפיצות, כיון ששמע שיש חיסרון בלשמה מחמת שזרם החשמל הראשון שכיון בו לשמה פרח והלך לו ועתה הזרם החדש לא כיון בו, ומצאתי בס''ד בילקו''י פסח ב' עמ' תרנא שהביא את דברי הגאון אול''צ כנ''ל שכח החשמל מתחדש בכל עת ומיילא הוי חסרון בלשמה וחלק עליו והעלה להקל. עי''ש ותמצא נחת בדבריו כי נעמו. (וכמדומה שיש בדבריו שם מעט סתירה למ''ש הגאון הוותיק @הרב שמעון ללוש בדעת האול''צ למעלה)
אשמח מאוד אם תעלה לנו צילום או קובץ פי די אף, למי שאין לו את המהדורה הזו של מר"ן הראש"ל שליט"א (כמוני)

דרך אגב שמחתי פעם הקלטה של שיעור (או אולי שאלות ותשובות ברדיו וכדו') של מרן מלכא זצוק"ל שמדבר להדיא על אפיית מצה בתנור גריל חשמלי והזכיר שיש מחמירים בזה ואמר שאין לחוש לזה. ושמרתי את ההקלטה במחשב הישן אך הוא הלך לעולמו עם ההקלטה. אם מאן דהו יודע על הקלטה זו או יכול לחפש זאת אודה לו מאוד.

ולעצם העניין, הסביר לי ת"ח שמבין בחשמל שתוצרת החשמל בישראל היא בצירה כזו שבכל שניה נכבה ונדלק החשמל 60 פעמים ולכן אינו ניכר לנו לעינינו. אבל אם היית מחלק את השניה ל120 חלקים הייתה רואה איך שהוא נכבה ושוב נדלק.
ולכן טוען חכם ב"צ זצ"ל שהאדם שהדליק את החשמל הדליק מכוחו רק את השבריר שניה הראשון. אבל אחר כך זה כבר נכבה ורק חזר ונדלק אוטומט ע"י קוף בעלמא וא"כ קוף הוא שאפה את המצות ולא האדם, והוי כמו "מצות מכונה" ולא עבודת יד.
 
...

ולעצם העניין, הסביר לי ת"ח שמבין בחשמל שתוצרת החשמל בישראל היא בצירה כזו שבכל שניה נכבה ונדלק החשמל 60 פעמים ולכן אינו ניכר לנו לעינינו. אבל אם היית מחלק את השניה ל120 חלקים הייתה רואה איך שהוא נכבה ושוב נדלק.
ולכן טוען חכם ב"צ זצ"ל שהאדם שהדליק את החשמל הדליק מכוחו רק את השבריר שניה הראשון. אבל אחר כך זה כבר נכבה ורק חזר ונדלק אוטומט ע"י קוף בעלמא וא"כ קוף הוא שאפה את המצות ולא האדם, והוי כמו "מצות מכונה" ולא עבודת יד.
כמדומה שהפסק כזה שאינו ניכר לא חשיב הפסק.
 
חזור
חלק עליון