• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

טלטול פח בשבת

א.א

Well-known member
קראתי בהליכות מועד האם זה מוסכם
ב. אבל אם פח האשפה לא כל כך מפריע לו, אלא שרוצה להזיזו מחמת שאין לו מקום (כגון שהשקית בפח האשפה התמלאה) - אסור להוציא את שקית הזבל, אלא צריך להביא שקית חדשה ולהשים אותה ליד הפח, שלא התירו אלא מחמת מאיס
 
זכורני שזהו דווקא ביו"ט שטלטול חמור יותר, אך בשבת מותר כי מותר לטלטל דבר הראוי לבהמה ובפח יש שאריות אוכל הראויים לבהמה. מה שאין כן ביו"ט דבעינן שיהא ראוי לאכילת אדם, וזה בדר"כ אינו.
מצרף ליקוט קטן בנושא:
ה. טלטול שקית אשפה ביום טוב: ישנם סוגי מוקצה המותרים בשבת שנאסרו ביום טוב, כגון קליפות של פירות שראויים למאכל בהמה ועוף, או עצמות הראויים לכלבים, שמותר לטלטלן בשבת, אף על פי כן אסור לטלטלן ביום טוב, כדי שלא יבואו לזלזל ביום טוב (חזו"ע ג,ריד). לפיכך אין להוריד שקית אשפה ביום טוב אפילו שיש בה דברים הראויים למאכל בהמה, אלא אם כן יש בשקית דברים הראויים לאדם, או שנעשה הפח גרף של רעי (מקור נאמן סי' תי) , דהינו כשנודף ממנו ריח רע, או אם נתמלא הפח ואין לו מקום אחר לזרוק בו את האשפה הנוספת (שש"כ כב, הערה קכח. פסקי משה א,תעד).
או שיאחוז את הפח פלסטיק ויפנה האשפה מבלי לגעת בשקית
(הגר"א חגיגי שליט"א, ולא נעשה בסיס ע"פ הרשב"א דדבר שאינו חשוב לא עושה בסיס, הובא במנוח"א א,שמו).
 
פעם שמעתי מהרב עובדיה יוסף [בן הרב יעקב]
דיש סברא דכל דבר שאדם עומד לזורקו דינו כפסולת ממש ועוד אמר שצריך שיהיה לאדם בהמות ממש [אם אינני טועה]

ב מה זה הליקוט זה מתוך קונטרסים זכה אותנו
 
קראתי בהליכות מועד האם זה מוסכם
ב. אבל אם פח האשפה לא כל כך מפריע לו, אלא שרוצה להזיזו מחמת שאין לו מקום (כגון שהשקית בפח האשפה התמלאה) - אסור להוציא את שקית הזבל, אלא צריך להביא שקית חדשה ולהשים אותה ליד הפח, שלא התירו אלא מחמת מאיס
בפשטות דבר זה מוכרח, דאין היתר של כבוד הבריות כשאפשר בעצה אחרת, וכ"מ בשש"כ פכ"ב סמ"ח.
[וראיתי שיש שכ' דמ"מ יש לדון להסוברים דהיתר גש"ר הוא הותרה ולא דחויה, אם ג"כ צריך ליתן שקית אשפה חדשה וכו'].

מה שיל"ד, זה להסוברים שיש ביטכ"מ בשקית אשפה חדשה [אם לא מניח שם גם כוסות חד"פ וכיו"ב], ובכה"ג לכאו' עדיף שיפנה את האשפה ולא יביא שקית אחרת.
 
עתה ראיתי שהרב ללוש כתב
דפח אינו מוקצה כלל
עיינו במצורף עלון מי שבט
אולם אני שואל האם הדין כן במי שלא רגיל לזרוק את השקית עם הפח עצמו אם הפח מוקצה כיון דאצלו זה לא עומד לינטל או שלא
תודה רבה
1739094389522.png
 
עתה ראיתי שהרב ללוש כתב
דפח אינו מוקצה כלל
עיינו במצורף עלון מי שבט
אולם אני שואל האם הדין כן במי שלא רגיל לזרוק את השקית עם הפח עצמו אם הפח מוקצה כיון דאצלו זה לא עומד לינטל או שלא
תודה רבה
לא הבנתי דבריו, דלכאו' אי"ז נחשב שעומד לינטל, דודאי עמד לינטל רק בשביל שיניחו בו אשפה מחדש.
 
חזור
חלק עליון