• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

טעה ולא הזכיר גשם בחורף קודם אתה קדוש

rafi2391

Member
בסימן קיד ס"ו פסק שאם בן אדם לא הזכיר בחורף גשם (וגם לא טל) אפילו סיים מחייה המתים יוסיף שם הזכרת גשם כל שלא התחיל אתה קדוש
לעניין בן אדם שנזכר לאחר שאתה ברוך אתה ה של מחייה המתים העצה היא שיגיד למדני חוקך ולא יסיים אעפ שדעת מרן שגם אם יסיים יכול לתקן
האם הדין הנ''ל הוא מטעם סבל נגד מרן שחוששים לפוסקים שחולקים על מרן?
 
בסימן קיד ס"ו פסק שאם בן אדם לא הזכיר בחורף גשם (וגם לא טל) אפילו סיים מחייה המתים יוסיף שם הזכרת גשם כל שלא התחיל אתה קדוש
לעניין בן אדם שנזכר לאחר שאתה ברוך אתה ה של מחייה המתים העצה היא שיגיד למדני חוקך ולא יסיים אעפ שדעת מרן שגם אם יסיים יכול לתקן
האם הדין הנ''ל הוא מטעם סבל נגד מרן שחוששים לפוסקים שחולקים על מרן?
מוסכם שדעת מרן שיסיים ולא יאמר למדני חוקיך (משנ"ב ס"ק ל', שעה"צ אות כא') והדין הוא משום שודאי עדיף לתקן לפני החתימה כי לשיטת חלק מהראשונים אם חתם את הברכה זה נחשב כאילו כבר התחיל את הברכה שאחריה ולכן לא יכול לתקן (עיין במשנ"ב שם ס"ק לב' ובשו"ת יחו"ד ח"ה סימן מט')
 
מוסכם שדעת מרן שיסיים ולא יאמר למדני חוקיך (משנ"ב ס"ק ל', שעה"צ אות כא') והדין הוא משום שודאי עדיף לתקן לפני החתימה כי לשיטת חלק מהראשונים אם חתם את הברכה זה נחשב כאילו כבר התחיל את הברכה שאחריה ולכן לא יכול לתקן (עיין במשנ"ב שם ס"ק לב' ובשו"ת יחו"ד ח"ה סימן מט')
זה מה שאני שואל שלדעת מרן עדיף לסיים ולא לומר למדני חוקך
אבל למעשה עדיף לומר למדני חוקך נגד מרן
 
יחוד חה לא מדבר על זה כלל אלא על יעלה ויבוא
יביא ח"א קצת מדבר על זה
זה אותו יסוד, הרב ע"ה מדבר שם בהערה על מה עדיף- לומר למדני חוקיך במקום המחזיר שכינתו לציון או לחתום ולהזכיר יעלה ויבוא בין ברכה לברכה. מאי שנא? היסוד הוא אותו יסוד, האם עדיף לומר למדני חוקיך או לחתום ולהזכיר בין ברכה לברכה את העניין, וכבודו שאל מה הסברא ושם הרב כותב כיון שהוא הרע במיעוטו. ואם כבודו היה רואה את הביה"ל בסימן קיד' ד"ה בלא חתימה (בסופו), שכותב להדיא להשוות בין הזכרת גשמים ליעלה ויבוא, וכן הביאו הרב ביבי"א וגם ביחו"ד הנ"ל, אחהמ"ר, לא היה כותב מה שכתב כיון שמילתא דפשיטא שאין הבדל...

בשורות טובות. שמחנו לעזור.
 
ראיתי מה כתב הביאהל אך הדין שונה כי לעניין הזכרת גשמים מרן מפורש מזכיר שאפשר אפילו חתן מחייה המתים ולכן שאלתי
אם אתה לא רוצה אתה לא חייב לעזור, ולא מבין מה יש לרשום עלי אחר המחילה אינני איזה פוסק,
 
חזור
חלק עליון