בפשטות יש ח' ימים בחנוכה, כיון שפך השמן הספיק לח' ימים; וידועה בזה קושיית הב"י.
ויש שכתבו שקבעו ח' ימים כנגד ח' ימי מילה שגזרו היוונים לבטל.
וברבינו יונתן שבת כ"א ב' [מובא בקצרה בנמוק"י, ושניהם בקש"ק] כתב שגם ללא הנס של השמן תקנו ח' ימים כנגד הגדול שבמועדים [סוכות], כי לא היה נס כמו בניצחון על היוונים, כיון שפרעה לא גזר על המצוות והיוונים כן, עכ"ד.
ולכאורה גם המן גזר על המצוות, כרש"י מגילה ט"ז ב', ותרגום על המגילה שגזר על לימוד תורה, יו"ט, מילה ותפילין.
ואולי כי בפועל לא הצליחה גזירתו לזמן רב, משא"כ בחנוכה - עי' איגרת תימן להרמב"ם שהגזירות נמשכו 52 שנה.
ובמדרש חנוכה כתוב [כמדומה] שהקב"ה אמר על היוונים שרצו לבטל ח' ימי סוכות - כנגד זה יהיה ח' ימי חנוכה [ועי' מה שהובא כאן בספוילר].
וע"ע במנחת ברוך דיני חנוכה מה שהביא ממגילת תענית וביאר.
ויש שכתבו שקבעו ח' ימים כנגד ח' ימי מילה שגזרו היוונים לבטל.
וברבינו יונתן שבת כ"א ב' [מובא בקצרה בנמוק"י, ושניהם בקש"ק] כתב שגם ללא הנס של השמן תקנו ח' ימים כנגד הגדול שבמועדים [סוכות], כי לא היה נס כמו בניצחון על היוונים, כיון שפרעה לא גזר על המצוות והיוונים כן, עכ"ד.
ולכאורה גם המן גזר על המצוות, כרש"י מגילה ט"ז ב', ותרגום על המגילה שגזר על לימוד תורה, יו"ט, מילה ותפילין.
ואולי כי בפועל לא הצליחה גזירתו לזמן רב, משא"כ בחנוכה - עי' איגרת תימן להרמב"ם שהגזירות נמשכו 52 שנה.
ובמדרש חנוכה כתוב [כמדומה] שהקב"ה אמר על היוונים שרצו לבטל ח' ימי סוכות - כנגד זה יהיה ח' ימי חנוכה [ועי' מה שהובא כאן בספוילר].
וע"ע במנחת ברוך דיני חנוכה מה שהביא ממגילת תענית וביאר.