• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

יבוא בו דברים שמרן הקדוש זיע"א הנהיג בעצמו קולא בדווקא לעורר הציבור שאינו מעיקר הדין

מחילה אין הבדל
אתה הפרטי אולי באמת תשרוף
תגיד את זה לכלל המפעלים שמייצרים אלפי אלפים של טונות לשרוף, נראה אם יקשיבו לך
הבעלי מפעלי תעשייה = בעל קרקע
על זה כבר עניתי דבעל מפעל אין לו בעייה למכור טונות של סחורה לגוי
אך בעל קרקע יש לו בעיה גדולה למכור את קרקעו לגוי.
והיינו- יש כמה הבדלים וכמה מבחנים מכמה כיוונים
 
הם אינם צריכים לשרוף, אלא לתת לגוי, והוא יתן תמורה מלאה.
אם אכן הגוי יבקש מאוסם 50 טון וופלות, וייתן תמורתם, נראה לי שאוסם מאוד ישמחו, ויתנו לו בשמחה.
גם במכירת חמץ יש כמה וכמה בעיות ובכ"ז סומכים על זה רובא דרובא דעלמא ,
וגם לשיטתך אם תאמר שהגוי מעוניין יש להעיר,
א- בודאי שאין הישראל דרכו למכור כך, וכן אין דרך הנכרי לקנות כך
ב' - הוא לא יכול כי אין לו כסף מספיק, מדובר פה במאות מליארדים אם לא טריאלירדים וטרם ראיתי שמוכרים לגוי נכרי עשיר כ"כ ספק אם קיים בעולם
ומצאנו עוד מס' מקרים שמקיימים הערמה בין מדאורייתא ובין מדרבנן
כגון מכירת חמץ ,הפקעת קדושת בכור, דין פרוזבול, דין ביעור פירות שביעית, היתר עיסקא,
וכ"ש הכא ששביעית בזמן הזה מדרבנן לפי רוב הפוסקים ראשונים ואחרונים רוב מנין ורוב בנין, ועוד שיש לצרף את סברת חישוב השמיטות , ועוד שיש פוסקים שסוברים שבזמן הזה בכלל אין דין שביעית ובודאי איצטרופי להקל
שהוא היהודי ממשיך לעבוד בקרקע כרגיל כבכל שנה...
כבר ענה על זה מרן מלכא זיע"א ביביע אומר חלק י יו"ד ס' לח דלא גרע ונחשב קניין לכל דבר יעוי"ש
 
כעת מוצש"ק 'שופטים' מרן הראש"ל פוסק הדור שליט"א הביא לעניין טלית על הראש בשעת התפילה מנהגו של מרן זיע"א שלא כיסה [רק בשנים האחרונות כיסה] ולשאלת רבנו שליט"א את מרן האבא מדוע, ענה לו בכוונה לא מכסה כדי ללמד הציבור שאין זה מעיקר ההלכה
לא זכיתי להבין,
בילקוט יוסף שיצא בשנת תשע"ו [לאחר פטירת מרן אאמו"ר שליט"א], כתב 'מדנפשיה' טעם אחר, שזה הפריע לו בכונה,
וזו לשונו: 1726051349536.png1726051349536.png
אז מהיכן הגיע בשנת תשפ"ד טעם אחר שמרן אמר לו?
 
וגם לשיטתך אם תאמר שהגוי מעוניין יש להעיר,
בא, אל תעמיס בדברי דברים שלא אמרתי.
עניתי לך לשיטתך.
א- בודאי שאין הישראל דרכו למכור כך, וכן אין דרך הנכרי לקנות כך
זה לא מעניין. הדין דין אמת והמציאות אמת, בין אם מדובר על וופלה אחת, ובין אם מדובר על חצי טון וופלה.
מפעל רוצה למכור, ולא לאבד קונים מחמת חמץ שעבר עליו הפסח. לכן לו יצוייר שיבוא הגוי וירצה לקחת מהחמץ הנמכר, ישלם שויו ויקח לחיי, להבדיל מקרקע היהודי, שאם יבוא הגוי ליטלנה ולשלם שוויה יתן לו בעל הקרקע כדור בראש.
ב' - הוא לא יכול כי אין לו כסף מספיק, מדובר פה במאות מליארדים אם לא טריאלירדים וטרם ראיתי שמוכרים לגוי נכרי עשיר כ"כ ספק אם קיים בעולם
מצד אוסם שיגייס, ויעשה מאצינג' או יקח משכנתא.
כבר ענה על זה מרן מלכא זיע"א ביביע אומר חלק י יו"ד ס' לח דלא גרע ונחשב קניין לכל דבר יעוי"ש
זו היתה תגובה לדבריך שהיהודי כ"כ רוצה למכור הקרקע בלב שלם...
 
נערך לאחרונה:
לא זכיתי להבין,
בילקוט יוסף שיצא בשנת תשע"ו [לאחר פטירת מרן אאמו"ר שליט"א], כתב 'מדנפשיה' טעם אחר, שזה הפריע לו בכונה,
וזו לשונו: הצג קובץ מצורף 25094הצג קובץ מצורף 25094
אז מהיכן הגיע בשנת תשפ"ד טעם אחר שמרן אמר לו?
גם אני לא כ"כ הבנתי הדברים שנכתבו לעיל בתחילת השרשור בשם הגר"י יוסף שליט"א שאמר בשיעור. שאם אכן לא כיסה ראשו בטלית כדי ללמד הציבור שזו חומרא וכו', למה בשנים האחרונות כן כיסה, אדרבא באותם שנים פרסומו של הרב ע"ה היה מקסימלי, ויותר היה לו ללמד את הציבור, כדי שידעו שזו חומרא. וצ"ב.
 
להבדיל מקרקע היהודי, שאם יבוא הגוי ליטלנה ולשלם שוויה יתן לו בעל הקרקע כדור בראש.
ממש לא, להכל יש מחיר ובעד מחיר טוב הוא ימכור לו
ולשיטתך שהם ממשיכים לעבוד גם בשנת השמיטה, אין להם כ"כ בעיה לעבור על 'לא תחנם' וד"ל
 
מצד אוסם שיגייס, ויעשה מאצינג' או יקח משכנתא.
ומה שכבודו עדיין לא הבין שזה בלתי אפשרי מצד המציאות, זה לא משנה הרצון משנה היכולת מאיפה יביא לך סכום דמיוני
אתה רואה שבפועל אי אפשר אפילו לקיים את המכירה ובכ"ז כולם סומכים על המכירה עם הכלל הקניינים
וה"ה היתר מכירה,
 
בכוונה לא מכסה כדי ללמד הציבור שאין זה מעיקר ההלכה
אשמח לשמוע אולי למישהו יש הסבר, מה היה הענין של מרן זצ"ל בזה ללמד את כולם שאין זו הלכה, נניח שהיו חושבים שזו הלכה, מה בכך? ולמה נמנע ממנהג שהוא נכון וראוי שמא יאמרו שזה חיוב, כשגם אם יאמרו כן אין בכך הפסד ונזק, וצ"ע.
 
אשמח לשמוע אולי למישהו יש הסבר, מה היה הענין של מרן זצ"ל בזה ללמד את כולם שאין זו הלכה, נניח שהיו חושבים שזו הלכה, מה בכך? ולמה נמנע ממנהג שהוא נכון וראוי שמא יאמרו שזה חיוב, כשגם אם יאמרו כן אין בכך הפסד ונזק, וצ"ע.
בשביל להחדיר לעם את ההלכה ולא 'עניינים', להבחין ולהבדיל בצורה ברורה מה היא ההלכה ומה הוא בתורת חומרא, ובדיוק כמו שכתב מר"ן ר' יוסף קארו זצ"ל את השולחן ערוך על פי כללי התלמוד והפסיקה ולא חש לדברי הזוה"ק שהם כנגד ההלכה. כך עמד מרן זיע"א כל חייו להעמיד את פסקי מרן השו"ע.
(אע"פ שזכור לי שטלית על הרא"ש במשך התפילה כתב גם הב"ח ועוד פוסקים מלבד מה שכ' ע"פ תורת הסוד, מ"מ אין כן דעת השו"ע).
 
אני שמעתי שמרן זצ"ל אמר שזה מפריע לו בכוונה הטלית על הראש

1726041481505.png
 
ובדיוק כמו שכתב מר"ן ר' יוסף קארו זצ"ל את השולחן ערוך על פי כללי התלמוד והפסיקה ולא חש לדברי הזוה"ק שהם כנגד ההלכה. כך עמד מרן זיע"א כל חייו להעמיד את פסקי מרן השו"ע.
(אע"פ שזכור לי שטלית על הרא"ש במשך התפילה כתב גם הב"ח ועוד פוסקים מלבד מה שכ' ע"פ תורת הסוד, מ"מ אין כן דעת השו"ע).
אבל לשון מרן ז''ל בסימן ח' הוא "ונכון שיכסה ראשו בטלית"???
 
ממש לא, להכל יש מחיר ובעד מחיר טוב הוא ימכור לו
גם אם ירצה מאוד אינו יכול, מחמת שיש לו מגבלה מטעם רמ"י וקק"ל.
אבל האמת היא שהוא בכלל לא רוצה למכור, זו קרקע שלו שהוא מטפחה שנים רבות, ולמה לו למכור?
ושים לב, אני מדבר על שווי אמיתי, בקרקע יקבל כדור בראש, ואילו בוופלות יקבל כמה משטחים שירצה...
ולא על מחיר מופקע.
ולשיטתך שהם ממשיכים לעבוד גם בשנת השמיטה, אין להם כ"כ בעיה לעבור על 'לא תחנם' וד"ל
מה לשיטתי? צא וראה בשטח, הבעלים עובד עם פועליו כבימים ימימה...
ונכון אין לו בעיה לא עם לא תחנם לא עם לעבוד בשמיטה, לא עם לא להשבית הקרקע, ואתה מספר לי שהוא מתכוון למכור בכל לב?
 
פ"א אמר לרבי משה שלא יביא מהסחורה של אוצר ב"ד כי זה סחורה לא כ"כ טובה, אלא תביא לי מהסחורה של היתר המכירה שהיתה סוג א.
איני יודע מאיפה המקורות שאתה שואב מהם

אביא לך את לשון בנו של מרן זיע"א, הגאון "רבי משה", ששימש את אביו בעשר אצבעותיו במשך 30 שנותיו האחרונות.

מתוך גליון "עונג שבת" גליון 1373 י' ניסן תשע"ד.

הובא גם הלשון בספר גבורי כח לר' ישי מזלומיאן עמ' 462

בזה"ל:​

אנשים אינם מבינים בזה את דעתו של אבא "הנה מזה שלושים שנה זכיתי להתגורר עם אבא ואני הייתי זה שקונה לו את הקניות ומעולם לא הרשה לרכוש למאכלו דבר שאינו משמיטה לחומרה בלי שום קיצור דרך!"

להדיא- העיד במו ידיו שמעולם לא הכניס כלל לבית ולא הרשה לו כלל לרכוש מהיתר מכירה.

אז מהיכן- שאבת וכתבת שאמר לבנו משה תביא לי מהעגבניה של היתר מכירה.

כלום- שני משה איכא, אולי היה לו עוד בן בשם משה, ולבן אחד הורה לא לרכוש כלל מהיתר מכירה, ולבן השני הסכים שירכוש?;)
 
בשביל להחדיר לעם את ההלכה ולא 'עניינים', להבחין ולהבדיל בצורה ברורה מה היא ההלכה ומה הוא בתורת חומרא, ובדיוק כמו שכתב מר"ן ר' יוסף קארו זצ"ל את השולחן ערוך על פי כללי התלמוד והפסיקה ולא חש לדברי הזוה"ק שהם כנגד ההלכה. כך עמד מרן זיע"א כל חייו להעמיד את פסקי מרן השו"ע.
(אע"פ שזכור לי שטלית על הרא"ש במשך התפילה כתב גם הב"ח ועוד פוסקים מלבד מה שכ' ע"פ תורת הסוד, מ"מ אין כן דעת השו"ע).
הר' אליאב שליט"א שפתיים יישק משיב דברים נכוחים
 
אבל לשון מרן ז''ל בסימן ח' הוא "ונכון שיכסה ראשו בטלית"???
לא הבנתי איך ד' מרן שליט"א שמרן זיע"א לא כיסה ראשו בטלית כיון שכן דעת מרן השו"ע מסתדרים עם מה שהרב פשוט הביא כאן?
מצוה ליישב!!!
 
מה שכתב השו"ע "ונכון שיכסה ראשו בטלית" הוא נכון למצוה מן המובחר אבל אין זה מעיקר הדין, וכמו שבהרבה דברים מרן זיע"א נהג ע"פ עיקר הדין כידוע, ה"ה גם בזה שתפס עיקר הדין.
 
איני יודע מאיפה המקורות שאתה שואב מהם

אביא לך את לשון בנו של מרן זיע"א, הגאון "רבי משה", ששימש את אביו בעשר אצבעותיו במשך 30 שנותיו האחרונות.

מתוך גליון "עונג שבת" גליון 1373 י' ניסן תשע"ד.

הובא גם הלשון בספר גבורי כח לר' ישי מזלומיאן עמ' 462

בזה"ל:​

אנשים אינם מבינים בזה את דעתו של אבא "הנה מזה שלושים שנה זכיתי להתגורר עם אבא ואני הייתי זה שקונה לו את הקניות ומעולם לא הרשה לרכוש למאכלו דבר שאינו משמיטה לחומרה בלי שום קיצור דרך!"

להדיא- העיד במו ידיו שמעולם לא הכניס כלל לבית ולא הרשה לו כלל לרכוש מהיתר מכירה.

אז מהיכן- שאבת וכתבת שאמר לבנו משה תביא לי מהעגבניה של היתר מכירה.

כלום- שני משה איכא, אולי היה לו עוד בן בשם משה, ולבן אחד הורה לא לרכוש כלל מהיתר מכירה, ולבן השני הסכים שירכוש?;)
תקרא היטב את הודעתי ותבין מהיכן שאבתי סיפור זה.

למרות שלא ישנה את דעתך.
ולגופו של ענין, כבר אחזתי מההודעות שלכם בענין זה שכת"ר אוהב לטחון מים.
שיהיה בהצלחה.
ואגב, מה שהבאת בשם רבי משה, רק משלים את מה 'שסיפרתי על מרן זיע"א
לפעמים מתוך שאדם שם את המטרה לעצמו, הוא לא שם לב מה הוא כותב. התבונן נא!
 
נערך לאחרונה:
מה שכתב השו"ע "ונכון שיכסה ראשו בטלית" הוא נכון למצוה מן המובחר אבל אין זה מעיקר הדין, וכמו שבהרבה דברים מרן זיע"א נהג ע"פ עיקר הדין כידוע, ה"ה גם בזה שתפס עיקר הדין.
פנים חדשות באו לכאן ...
בהודעה הקודמת כתבת שאין זה דעת השו"ע.
 
פנים חדשות באו לכאן ...
בהודעה הקודמת כתבת שאין זה דעת השו"ע.
א. מה שכתבתי בהתחלה זה היה מזיכרון של כמה שנים.
ב. אחר שבדקתי התברר שלא טעיתי ב"ה שזכיתי לכוון, כי כך כותב הרב שאין כן הדעת השו"ע שצריך להתעטף בטלית בתפילה מעיקר הדין אלא למצוה מן המובחר , ומניין לך להוכיח מלשון זו "נכון שיכסה ראשו בטלית" שמדובר על תפילה? שם השו"ע כותב בכלל מה סדר התעטפות בטלית האם צריך להתעטף כעטיפת ישמעאלים או לא.
בקיצור ע' בכל זה ביחו"ד ח"ה סי' א, וביתר אריכות בילקו"י החדש סי' ח סע' כח.
ואעתיק לשונו לתועלת: מנהגו של אאמו"ר זיע"א כדברי הפשטניל, וכמ"ש ביחו"ד ח"ה סי' א, שהרי מרן ז"ל כתב בלשון ונכון, ומשמע דמעיקר הדין אפשר להוריד הטלית על כתפיו בזמן התפילה. ואין חילוק בזה בין ימות החול לשבת ויו"ט.
 
חזור
חלק עליון