• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

יבוא בו דברים שמרן הקדוש זיע"א הנהיג בעצמו קולא בדווקא לעורר הציבור שאינו מעיקר הדין

א. מה שכתבתי בהתחלה זה היה מזיכרון של כמה שנים.
ב. אחר שבדקתי התברר שלא טעיתי ב"ה שזכיתי לכוון, כי כך כותב הרב שאין כן הדעת השו"ע שצריך להתעטף בטלית בתפילה מעיקר הדין אלא למצוה מן המובחר , ומניין לך להוכיח מלשון זו "נכון שיכסה ראשו בטלית" שמדובר על תפילה? שם השו"ע כותב בכלל מה סדר התעטפות בטלית האם צריך להתעטף כעטיפת ישמעאלים או לא.
בקיצור ע' בכל זה ביחו"ד ח"ה סי' א, וביתר אריכות בילקו"י החדש סי' ח סע' כח.
ואעתיק לשונו לתועלת: מנהגו של אאמו"ר זיע"א כדברי הפשטניל, וכמ"ש ביחו"ד ח"ה סי' א, שהרי מרן ז"ל כתב בלשון ונכון, ומשמע דמעיקר הדין אפשר להוריד הטלית על כתפיו בזמן התפילה. ואין חילוק בזה בין ימות החול לשבת ויו"ט.
ברשות כבודו נסכם ונמשיך.
אז יש לנו כבר ג' תירוצים.
א. אין זה דעת השולחן ערוך.
ב. עוי"ל אמנם זה דעת השולחן ערוך אבל אין זה מעיקר הדין, ולכן יש לתפוס ולהורות כעיקר הדין ואין להורות לציבור "עניינים".
ג. עוי"ל שמש"כ השולחן ערוך "ונכון שיכסה ראשו בטלית" אין הכוונה כלל לשעת התפילה.

וכתירוץ בתרא מסתבר טפי דמש"כ השו"ע שנכון שיכסה ראשו בטלית, הוא בזמן שהולך למכולת, או כשנוסע באוטובוס, אבל כשמתפלל אין צורך ואין ענין שיכסה ראשו בטלית כלל ועיקר.

והשתא, לאחר דכללא כייל לן מר, דכל מקום שכתב מרן ז''ל לשון "ונכון", יש להורות לציבור כעיקר הדין כדי להחדיר לציבור את ההלכה ולא עניינים, אשר על כן מצאתי כמה מקומות שמרן ז''ל כתב לשון "ונכון", בהם יש להורות לציבור כעיקר הדין.

א. כתב מרן ז''ל (סימן כ"ד ס"א): "אם אין אדם לובש טלית בת ארבע כנפות אינו חייב בציצית, וטוב ונכון להיות כל אדם זהיר ללבוש טלית קטן כל היום וכו'". וראוי להורות לציבור את עיקר הדין שאין ללבוש ציצית משך היום, ולא להורות לו "עניינים"...

ב. כתב מרן ז''ל (סימן ס"ח ס"א): "יש מקומות שמפסיקים בברכות קריאת שמע לומר פיוטים, ונכון למנוע מלאמרם וכו'". וגם כאן יש להורות לציבור כעיקר הדין, לומר פיוטים באמצע ברכות קריאת שמע ובנשמת וכו', ולא להורות לו "עניינים"...

ג. כתב מרן ז''ל (סימן ע' ס"א): "נשים ועבדים פטורים מקריאת שמע מפני שהיא מצוות עשה שהזמן גרמא, ונכון הוא ללמדם שיקבלו עליהן עול מלכות שמים". וגם כאן יש להורות לציבור כעיקר הדין שאין ללמד הנשים קריאת שמע, ולא להורות לציבור "עניינים"...

ד. כתב מרן ז''ל (סימן רס"ג ס"ח): "שנים או שלושה בעלי בתים אוכלים במקום אחד, יש אומרים שכל אחד מברך על מנורה שלו, ויש מגמגם בדבר, ונכון ליזהר בספק ברכות ולא יברך אלא אחד". וגם כאן יש להורות לציבור כעיקר הדין, שמברכים על תוספת אורה, ולהנהיג כן, כעיקר הדין.

ה. כתב מרן ז''ל (סימן תנ"ה ס"ה): "נוהגים שלא ליתן מלח במצה, ונכון הדבר". וגם כאן יש להורות לציבור כעיקר הדין שישימו מלח במצה, ולא להורות "עניינים"...

ואידך זיל גמור...
 
אגב, מה שהבאת בשם רבי משה, רק משלים את מה 'שסיפרתי על מרן זיע"א
אולי כבודו בקי בתורת הנסתר, וכתבת את דבריך ע"פ הסוד
הדברים פשוטים ומפורשים- שרבי משה בנו מעיד שאביו לא הרשה לו לרכוש כלל מהיתר מכירה, והוסיף עוד בזה"ל "בלי קיצורי דרך", וכתב במו ידיו- שכך נהג בכל ה- 30 שנה ששימשו בעשר אצבעותיו.
אם זה בעיניך משלים את דבריך, זה יתכן רק ע"פ הסוד.
 
היתר המכירה
מישהו יכול לתת שורה תחתונה לענין של היתר מכירה?
בכתב שפורסם בילקוט יוסף הישן, וכן נדפס בחדש בתוך ההלכות מבואר שההיתר אינו לכתחילה, ויש להחמיר לא לאכול יבול היתר מכירה.
ומאידך במכתב שהביא בילקוט יוסף החדש בתחילת דבריו על היתר מכירה מבואר שזה לכתחילה. וצילום מכתב זה מכ"י קודשו של מרן זצ"ל פורסם בקובץ משנת יוסף.
נדמה לי שהמכתב השני נכתב כהסבר על הראשון, ובו מרן מכריע שכלל אין להחמיר... וכן משמע מכמה שיעורים של מרן זצ"ל בע"פ.
וגם בקונטרס בהלכה ובהגדה על מצוות התלויות בארץ כתב שההיתר לכתחילה.

למסקנה: אני מבולבל, מי שיש לו סדר בענין, אשמח מאד.
 
חזור
חלק עליון