• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

כביסה ורחיצה בשבוע שחל בו

מישהו יודע אם אסור להשתמש במגבות ידים מכובסות בימים אלה? חיפשתי ולא ראיתי שמרן שליט"א מחלק אך זכור לי שבעבר ראיתי צד להקל בזה...
ועוד שאלה האם יש למישהו מקור בדברי מרן שליט"א/ זצ"ל לגבי מקלחת בסבון בימים אלה?
תודה.
 
 
עיינתי בקישורים שהרב בנימין לוריא צירף ובכל זאת אמרתי אכתוב כאן את תמצית הדברים כפי שאמרו רבותינו (פסחים ג ע"ב): לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה:

שבוע שחל בו – שימוש במגבות ידים מכובסות

א. יש אומרים שגם מגבות מכובסות אסורות בשימוש בתשעה באב (אול"צ ג,רמח). ואפילו לצורך ניגוב נטילת ידים צריך להחמיר, בפרט בזמנינו שמצוי לרוב נייר חד פעמי (ויען שמואל טו,נט). ורק במקומות ציבוריים כמו בתי כנסת יש להקל כיון שהמגבות מתלכלכות הרבה, ולכתחילה יכינו מראש (ויען שמואל שם. כי בא מועד מב,קיח).

ב. אולם, העיקר להלכה שאמנם אסור לכבס מגבות ידים, אך מותר להשתמש במגבות מכובסות (שו"ת תפילה למשה ז,שפד. ומש"כ בש"ע תקנא,ג כוונתו לאסור כיבוס ולא שימוש במכובס). ואף על פי שמותר, מכל מקום כדאי להכין (מעין אומר ג,ד,נה. וכן הורה להקל מרן הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א דהוי ספק ספיקא. שמא כמ"ד דמגבות אינם בכלל האיסור, ואת"ל שהם בכלל האיסור, שמא כמ"ד דבכל בגד אין איסור ללבוש מכובס אלא לכבס).
 
ראיתי שהעירו על הרב משה לוי שכתב שרק אסור לכבס אבל מותר להשתמש במכובס
בריטב"א בתענית כו: ולא לבישה הוא אסורה אלא אף להחליף להציע במטה ושלחן ובמטפחות ידים כמו שמפורש בספר תורת האדם לרבי'‎ ז"ל

מפורש להדיא שאסור להשתמש במטפחות הידים המכובסים
 
היום ראיתי את התשובה של הגר"מ לוי זצ"ל והוא טוען שלפי הרמב"ן האיסור הוא רק לכבס
אך הוא עצמו הביא שהריטב"א כתב בדעת הרמב"ן שהאיסור הוא גם להשתמש במכובס וכ"כ המאירי

ותמוה, אם ראה את הריטב"א שהוא היפך דבריו איך פסק לא כמותו וכן לא יעשה
 
במחילה מכת"ר
בשו"ע להדיא כתב שאסור להשתמש במגבות מכובסים
וז"ל סי' תקנ"א ס"ג "שבוע שחל בו וכו' וכן המכובסים מקדם בין ללבוש בין להציע בהם המטה ואפילו מטפחות הידים והשלחן אסור".
להדיא- דאין חילוק בין מטפחות הידים ומצעים לבגדים והכל אסור הן לכבס והן ללבוש מכובס
 
במחילה מכת"ר
בשו"ע להדיא כתב שאסור להשתמש במגבות מכובסים
וז"ל סי' תקנ"א ס"ג "שבוע שחל בו וכו' וכן המכובסים מקדם בין ללבוש בין להציע בהם המטה ואפילו מטפחות הידים והשלחן אסור".
להדיא- דאין חילוק בין מטפחות הידים ומצעים לבגדים והכל אסור הן לכבס והן ללבוש מכובס
עיין כאן...
 
חזור
חלק עליון