• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כוונה בשם "אלוקינו"

א. עיקר הכוונה היא לא מה דאיתא בשו''ע אלא עיקר הכוונה היא השגחה כמו שיוצא מהמדרשים במפורש וכן ההראשונים.
במחילה, אך נסתר מעיניי פרוש המשפט הזה. הרי מי שהחליט שיש לנו בכלל צורך לכוון בשמות, זה לא המדרשים אלא הראשונים שדיברו בזה ואח״כ הטור והשו״ע.
ב. כיצד אפשר לומר שהבית יוסף לא התייחס כי רוב הראשונים דברו דרך פירוש ודרש?
התרוץ בזה הוא פשוט עד למאד, שהב״י נקט רק הכוונות הנצרכות. ויותר מזה, ודאי שיש לנקוט להלכה, אבל לא לעיכובא. כך נלענ״ד הקטנה.
לכן ודאי שיש להתחשב בספרים בבואנו לקבוע מה היא ההגדרה המכונה של שם אלוקינו.
כבר אמרתי שאה״נ שיש להתחשב בהם להלכה, אבל לא לעיכובא.
ןמה שכתבת שעניין ק''ש שאני לענ''ד חובת ההוכחה עליך כי הסברה אומרת שלא אמור להיות הבדל,
עולם הפוך ראיתי, ק״ש דאורייתא ולכן הכוונות בה ישתנו משאר הברכות והתפילות.
הטוש״ע בסי׳ ה דיברו על ברכות שחכמינו תקנו.
והסברא בזה היא מסתברת הרבה יותר לענ״ד, לחלק בין ק״ש שהנוסח שלה הוא התורה בעצמה מנוסח חכמינו ז״ל.

ואם אוסיף עוד הערה.
מה שכבודו דחק בפשט בטור בסי׳ ה לומר שסיפא לאו דווקא וכו׳, קשה לי עד למאד. דכי מחמת קושיא ממדרשים נבוא נדחה פשט הטור? ואדרבה על פניו לאו קושיא כלל היא, דמינה תוכיח שבכל הסימן הטור דיבר על הברכות. וכמו שכתב הראשל״צ בהסכמה לקונטרס שלך. ולא נחדש פשט מחודש בטור מחמת מדרשים.

גילוי נאות:
אני מאד מעריך את העבודה שעשית בסידור כוונת הלב,
כבר שנים שאני מתפלל בסידור ואע״פ שלפעמים אני לא רואה את הפרושים ממש מול העיניים,
זה שינה לי את רעיון התפילה לחלוטין.
כל פעם שאני לא מתפלל עם כוונת הלב אני מרגיש הבדל בתפילה
(במיוחד בשבתות וימים טובים שיש צורך יותר להסתכל בסידור).
אך בתורה לא נושאים פנים,
וכמו שהדריכנו מרן זצוק״ל.
ולכן תמחל לי אם דבריי נכתבים באופן קשה מעט,
הכל לשם שמיים ולכבודה של תורה.
 
חזור
חלק עליון