• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

כוונה לצאת יד"ח - ביאור דברי הגר"ז

קורסיה

Well-known member
הגר"ז (סימן תפט סעיף יב) שהובא בחזו"ע עמ' רלא כתב בזה"ל - ואפילו לא ספר עמהם כלל אלא ששמע הספירה מן אחד ומן הציבור שספרו ולא נתכוין כלל להוציאו וגם הוא לא נתכוין לצאת בשמיעה זו אלא שמע לפי תומו לא יברך כשיספור בלילה שהשומע כעונה ואפילו אם היה מחשב אין אני מתכוין לצאת בספירה זו אין זה כלום להאומרים שמצות אין צריכות כוונה כלל אלא אם כן מחשב אני מתכוין שלא לצאת בה. עכ"ל.

לא הבנתי את החילוק בין 'אם היה מחשב אין אני מתכוין לצאת בספירה זו' שאעפ"כ יוצא יד"ח.
לבין 'אני מתכוין שלא לצאת בה', דשפיר דמי.

מה ההבדל בין שני המשפטים האלה, הרי זה נשמע אותו הדבר – אני מתכוין לא לצאת בספירה
 
החילוק פשוט. בדיוק כמו החילוק בין "אני לא חושב על זה" לבין "אני חושב לא על זה". (ואולי כמו אחד שיאמר "אני לא יודע" לבין "אני יודע שלא")
צריך כוונה הופכית, כלומר שיחשוב בדווקא לא לצאת יד"ח, ולא שלא יחשוב לצאת.
צריך לחשוב להדיא להתכוון שלא לצאת, ולא רק לא להתכוון לצאת.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון