אם אפשר ברשות כבוד הרב שאלת המשך- בעקבות השאלה הקודמת והתשובה שדי הפתיעה אותי(עד כה הייתי רגיל להתאמץ ולכוון את שאר הכוונות כי שמעתי מרב בבית הכנסת שזה חשוב ומועיל וכו' אבל אני רואה שזה לא הדרך של מרן שליטא לפי תשובת הרב כאן) זה גרם לי לעשות חושבים ורציתי באמת לבדוק את הנושא ביסודיות, כי אני מאוד מכוון ללכת לכל אורך הדרך לפי שיטת מרן שליטא ומצד שני משתדל להחמיר בכל מה שאפשר לכבוד השי"ת ,אז שלא יצא שכרי בהפסדי, יש לי כמה שאלות בנושא:
1. כיצד להנצל ממקרה דומה בעתיד? כל הלכה,הנהגה,או דין שאני לא רואה שכתוב בילקוט יוסף, כדאי לבדוק עם ת"ח הבקיא בתורת מרן שזה לרוחו ? יש הרבה דברים שאני עושה שהם בסגנון מה ששאלתי,וחלקם כרוכים במאמץ לא מבוטל עבורי, ואני רוצה לדעת האם בכלל נכון לעשות אותם. למשל:
א. להסתיר תפילין של יד על ידי ג'קט / טלית (כולל בזמן ההנחה,להרים את הטלית מעל הראש ולכסות את היד בזמן ההנחה)
ב. כוונת שם השם ב 18 לפי הניקוד כמו שמצוי בסידורים ספרדיים
ג. בעת ענית קדיש לכוון שם הויה בשילוב אדנות
האם חלק מהדברים כדאי מאוד להמנע?
2.באמת זו הזדמנות נפלאה לשאול שאלה שהתחבטתי בה בנושא,ואגיד מה שת"ח אמר לי אבל יותר חשוב לי לשמוע מה דעת הרב כי אני באמת מאוד אוחז מהנהגת הרב וכאמור מאוד נהנה לראות אותה בתשובות שעולות בעלון הנפלא אור השבת. רציתי לשאול, מי שמקבל את מרן זצוקל ולהבדיל בין החיים לחיים מרן שליטא, האם ההידור הוא כתלמיד מובהק לנהוג דווקא כשיטת הרב גם שלכאורה אפשר להחמיר כנגדו? מהגמרא בפסחים קיד עולה שבאמת תלמיד מובהק צריך להדר דווקא כמו שהרב אמר! כמו שרבא היה אוכל דווקא אורז ותרד על אף שיש מאכלים משובחים יותר להדר בהם. כששאלתי ת"ח ראש כולל בשכונה שלי הוא אמר שהמעשה עם רבא היה אולי כדי שיראו מרבא שאפשר גם אורז ותרד,וזה שונה כאשר רב מפורסם מקל במשהו כדי שהציבור ילמד,לבין אדם פשוט(על אף שמלשון הגמרא מפורש "הואיל ונפיק מפומיה") והוא הסביר לי שההנהגה הנכונה לבן תורה היא באמת לדבוק ברב אחד,אבל אם אפשר להחמיר בצנעה ולא בפרסום גם כנגד הרב,אם אפשר בלי שזה קשה מידי- כדאי.
אז באמת, מה דעת הרב בשאלה זו?
זה תופס אותי בהרבה מצבים בחיים. למשל לעניין אמרית תיקון לאה אחר עלות השחר,דעת מרן זצוקל שאפשר גם אחר עלות השחר,לעומת הבן איש חי והרבה מקובלים ופוסקים שזה רק לפני עלות השחר. ומרצון להחמיר אני קם לפני,וזה מאמץ גדול לקום בשעה כזו, ואני חושש שאני טורח לשווא כי בעצם ההחמרה נגד מרן אני בבעיה ! (ואמנם שם לשון מרן בהלכה הזו נשמעת כאילו מרן מתיר בדיעבד, ושנראה שגם לדעתו עדיף לפני)
או למשל קראתי בספר מנהגי הראשון לציון חלק א שמרן לא היה נוהג למשמש בתפילין של ראש לפני גאל ישראל,ובכל הסידורים רשום לעשות כך, ומצד אחד אני אומר אם מרן לא עשה למה שאני הקטן אעשה? ומצד שני אני אומר למה לא להדר? זה לא שמרן כתב לא לעשות את זה ואני עושה, אלא הוא לא התייחס לזה,ואחרים כן, למה לא להדר לכל השיטות?
(סליחה על אורך השאלה אבל זה באמת נושא השקפתי מהותי מאוד לענ"ד לכל מי שבוחר רב ללכת בדרכו ותורה היא וללמוד אני צריך וכו')